Vanhojen lainojen korot ovat niin
ylhäällä, että ne nostavat asumiskustannukset suhteettoman korkeiksi. Uusien
lainojenkin korkokanta on kovempi kuin vapailla markkinoilla. Keväällä odotettiin,
että valtio olisi alentanut vanhan lainakannan korkoja. Näin ei tapahtunut.
Tavallinen asunnon ostaja saa lainaa useimmissa tapauksissa jopa alle viiden prosentin
korolla. VVO:ssa joudutaan Grassin mukaan perimään asukkailta tätä korkeampia korkoja.
Enimmillään VVO:n maksama laskennallinen korko valtiolle on kahdeksan prosenttia.
Käytännössä tämä merkitsee, että aravalainassa ei ole enää sosiaalista
elementtiä, hän toteaa.
Omistusasumista suositaan
Grass muistuttaa, että arava- ja korkotukilainoituksesta vastaavan Valtion
asuntorahaston Aran pääoma kasvaa, koska vanhoja lainoja maksetaan takaisin ja toisaalta
Ara myy lainoja arvopapereina. Nämä pääomat tulisi hänen mukaansa saada asuntojen
uustuotantoon.
Tässä on käynyt niin, että sosiaalinen asuntotuotanto on tehty kalliiksi,
raha ei kelpaa ja uustuotanto tapahtuu lähinnä omistusasuntotuotannon kautta.
Omistusasumisen suosio on Grassin mukaan uhka vuokra-asuntotuotannolle. Koska
kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ei ole tarjolla, moni ratkaisee ongelman ostamalla
asunnon.
Kilpailua pitäisi tasapainottaa. En voi ymmärtää, että valtio rahastaa
sosiaalisella asuntotuotannolla, Grass ihmettelee.
Hän väittää, että valtio ei halua lisätä vuokra-asuntojen määrää
tilanteessa, jossa omistusasuntojen kauppa käy hyvin.
Hallituksen asuntopoliittinen linja lisää selvästi markkinaehtoisuutta, Grass
väittää.
Hän patistaa hallitusta pitämään huolta myös siitä, ettei vuokra-asuntojen
vuokrataso nousisi vanhassa asuntokannassa eikä uusien vuokra-asuntojen tuotanto
vähenisi näin voimakkaasti.
Yhteiskunnan keskeinen ongelma on, ettei kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ole
tarjolla. Se hidastaa työpaikkojen perustamista kasvukeskuksissa, Grass sanoo.
Uustuotanto vähenee
Niin VVO kuin muutkin yleishyödylliset asuntotuottajat ovat vähentäneet Grassin
mukaan uustuotantoaan. Hän sanoo, että VVO on valmis lisäämään tuotantoa heti, kun
aravalainaehtoja muutetaan.
VVO on valmis käynnistämään mittavankin aravauustuotannon, kunhan
lainaehtoihin tehdään edes asialliset korjaukset. Edes sellaiset korjaukset, että
olisimme samassa asemassa kuin yksityinen asunnon ostaja.
Grassin mukaan hallitus on myöntänyt ongelman pudottamalla vuokra-asuntojen
rakentamistavoitetta. Vielä keväällä budjettiriihessä tavoitteena oli, että tänä
vuonna saataisiin alulle noin 13 000 aravalainoitettua vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.
Asuntorahaston mukaan käynnistymässä on 7 0008 000 uutta asuntoa.
Budjettiesityksessä valtion tavoite kutistui 10 000 asuntoon.
Sijoittajan markkinat
Suomessa tehtiin keväällä vuokra-asuntoselvitys. Sen mukaan maassamme on noin 750
000 vuokra-asuntoa. Näistä yli puolet on valtion lainoittamia ja vajaa puolet
yksityisten omistamia vuokra-asuntoja.
Valtaosan yksityisistä vuokra-asunnoista omistavat yksityiset henkilöt, vain noin
kolmannes niistä on vakuutusyhtiöiden, säätiöiden ja liikelaitosten omistuksessa.
Vuokra-asumista ei voida jättää yksittäisen sijoittajan epävarmoihin
käsiin. Ongelmana on, että kauanko yksityiset henkilöt pitävät asuntosijoituksensa
vuokrakäytössä, Grass painottaa.
Suuret yksityiset vuokra-asuntojen omistajat puuttuvat Grassin mukaan tällä erää
markkinoilta. Vakuutusyhtiöt ovat myyneet vuokrakantaansa, josta mm. VVO on ostanut osan.
Isot omistajat takaisin
Grass arvelee, että vakuutusyhtiöt ja muut vastaavat instanssit saataisiin
houkuteltua takaisin vuokra-asuntotuotantoon, jos valtion rahoittamiin vuokra-asuntoihin
liittyviä rajoituksia löysättäisiin. Erityistapauksissa asuntoja voitaisiin tietyn
ajan kuluttua myydä ja sijoittaa rahat vuokra-asuntojen uustuotantoon. Myynti olisi
Grassin mukaan paikallaan esimerkiksi muuttotappiokunnissa.
Kun valtio rahoittaa vuokra-asuntoja, ne on pidettävä
vuokra-asuntokäytössä. Periaate on oikea. VVO omistaa noin 40 000 asuntoa, pääasiassa
vuokra-asuntoja. Me emme realisoi vuokra-asuntojamme. Pitäisi kuitenkin löytää
porkkanoita perinteisille institutionaalisille sijoittajille, jotta ne saataisiin
omistamaan vuokra-asuntoja ja tuottamaan uusia.
Birgitta
Suorsa
Euroopassa valitettava kehitys on, että sosiaalisten vuokra-asuntojen määrä
ei ole kasvanut. Omistusasuntotuotanto on lisännyt suosiotaan. Valtioiden toimenpiteet
ovat sosiaalisen asuntotuotannon kasvua vastaan. Tästä ovat poikkeuksena Saksa,
Hollanti, Itävalta ja Sveitsi, joissa vuokra-asuntojen määrä on viime vuosiin asti
kasvanut. Siellä asuntoja omistavat mm. kunnat, säätiöt ja pankit.
Grass on mukana Euroopan sosiaalista asuntotuotantoa valvovan Cecodasin hallituksessa.
Meillä suuntana on kasvattaa omistusasuntojen määrää ja vähentää
vuokra-asuntoja. Muissakin pohjoismaissa vuokra-asuntojen määrä on ollut perinteisesti
suuri, mutta se on vähentynyt niissä, Grass sanoo.