Hämeenlinnalaisen
jäteautonkuljettajan Hannu Korhosen korvat punehtuvat harmista joka kerta, kun Matti
Esko töräyttää radiossa sen kappaleen, missä rekkamies ajaa läpi öisen Suomen
nakkisämpylän voimalla.
Korhonen tuli kuntoutuksessa toisenlaisiin ajatuksiin. Muutaman vuoden takainen
kääntymys näkyy vyötärön mitassa ja tuntuu omassa olotilassa. Kun hän nykyisin
lataa alkajaisiksi lautasen puoliksi täyteen kasviksilla, katselevat työkaverit vähän
alta kulmien.
Alkuun joka kaveri väitti minulle, ettei tuommoisilla mies elä. Nyt ovat
tutuimmat jo tottuneet omituisuuksiini.
Korhonen esittää koska tahansa vakuuttavan luennon epäterveellisen ravinnon
vaikutuksista. Hän on sisäistänyt terveysnäkökulman ja osaa kyllä kertoa taitavasti
myös miltä oikeaoppisen lautasen sisällön pitäisi näyttää.
Eläke- ja koiranputkeen
Eittämätöntä muutostarvetta kyllä olisi. Useiden kansanterveysselvitysten mukaan
juuri kuljetusalan väki ja erityisesti automiehet kärsivät keskimääräistä enemmän
liikapainosta. Ihmisen painohan tunnetusti vaikuttaa monella tavalla terveydentilaan.
Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet ja vammat sekä sydän- ja verisuonisairaudet ovat
autoalan miesten sairaskertomuksissa vakiotavaraa.
Ratin takaa mennään hyvin harvoin terveenä eläkkeelle. Valitettavan usein automies
joutuu eläkeputkenkin sijasta koiranputkeen
Mutta mehän tiedämme, että valistus yleensä ja terveysvalistus erityisesti puree
heikosti juuri niihin väestöryhmiin, joiden tavoissa ja tottumuksissa olisi eniten
toivomisen varaa.
Ruokavalistustakin tulee joka tuutista, mutta silti kertovat suurten taukopaikkojen
kassatytöt, että makkara on yhä kova sana. Höyrymakkara, grillimakkara, paistettu
makkara, lihapiirakka, pyttipannu
Hyvähän Korhosen Hannun on elvistellä ja ottaa ruoka termokseen joka aamu, kun
työaika on melko säännöllinen, voisi joku sanoa. Korhonen myöntää, että hänen
työssään ruoka-ajasta voi pitää päivittäin kiinni melkein yhtä hyvin kuin
teollisuudessa.
Olen opetellut pitämään tauot ja pysäyttämään pelit. Valtaosa
kuljettajista kuitenkin tyytyy kahviin ja lihapiirakkaan.
Venäjän teillä syödään omia eväitä
Paljon on itsestä kiinni pitkilläkin reissuilla, vakuuttaa Venäjälle ajava Jorma
Luukkanen. Hänen vakioannokseensa kuuluu salaattia, perunaa, lihaa, vettä ja
leipää. Miehen hyvinvoinnin salaisuus piilee hyvässä aamuateriassa.
AKT:n ulkomaankuljettajien osaston puheenjohtaja Luukkanen sanoo, että itään ajavat
miehet harrastavat paljon omia eväitä. Valtaosalle venäläiset perunat eivät kelpaa,
vaan ruokavalioon kootaan jo kotimaan puolella lihaa ja lohkoperunoita.
Ulkomaankuljettajien autoissa on yleensä jääkaappi ja mikrouuni tai kaasukeitin.
Ainakin Venäjän-liikenteessä ruokailuaikaakin löytyy sopivasti, koska sikäläiset
viranomaiset valvovat hyvin tarkasti kuljettajien ajo- ja lepoaikoja. Jos ylipitkästä
ajorupeamasta jää kiinni, seurauksena ovat tuntuvat sakot, joten kannattaa suosiolla
vetäytyä tien poskeen syömään.
Lastataan ja lossataan
Varmasti pysähdyn hyvään paikkaan syömään kunnon ruokaa, jos hinta
salaatteineen jää 40 markan paikkeille, sanoo joensuulainen autonkuljettaja Jarmo
Tukiainen. Hän on juuri lopettelemassa kahvitaukoa Mäntsälän Shellillä. Saman
firman työtoveri, lahtelainen Sami Hägg on myös piipahtanut paljaalle kahville,
koska paikan ruoka-annokset ylittävät kympillä hintarajan.
Hyviä ja hinnoiltaankin sopivia ruokapaikkoja löytyy kyllä mennen tullen, Tukiainen
kertoo.
Sen verran raskasta työtä tehdään, että liharuoka on tarpeen, Tukiainen
tuumaa pihvien tarpeellisuudesta. Hän selvittää, että vastoin yleistä käsitystä
rahtimies tekee paljon muutakin kuin ajaa.
Siivulla Helsingistä Joensuuhun Tukiaisen ohjelmassa on kaikkiaan 11 lastaus- ja
purkupaikkaa.
Häggin syömiset jäävät öisin vähiin. Hän tyytyy yleensä pelkkään kahviin.
Tukiainen kertoo aamutuimaan tankkaavansa energiaa silloin tällöin kahvilla ja
sämpylällä.
Annosten koolla on väliä
Mutta onko makkara sitten dynamiittia mahalaukussa?
Makkarassa on suuri määrä rasvaa ja vielä huonolaatuista. Yhdestä
makkara-annoksesta voi saada koko päivän rasvakiintiön, selvittää ravitsemustutkija Patrik
Borg.
Jokamiehen ravintotietämykseen kuuluu, että pieni määrä rasvaa on
tarpeellista jopa laihduttavalle ihmiselle. Jos elimistö ei saa säännöllisesti
viestiä uudesta rasvaerästä, ihmisen hieno säätelyjärjestelmä tekee hälytyksen ja
alkaa säästää aikaisemmin kertyneitä rasvavarastoja. Asiaan kuitenkin kuuluu, että
rasvan tulee olla tietynlaista ja ns. kova rasva on turmioksi. Ja makkara on kovan rasvan
pommi.
Entä pitääkö vain vahva liharuoka miehen tiellä?
Liharuuasta seuraa suuri kylläisyyden tunne ja veren sokeri säilyy
tasalaatuisena, Borg selittää. Hän kuitenkin ehdottaa että lihan ystävätkin
siirtyisivät vähärasvaisiin, kasslertyyppisiin aterioihin.
Suotavampaa olisi kuitenkin hiilihydraattipitoinen ruoka, kasvikset, leipä,
peruna, pasta, riisi.
Ihmisen vireystilan kannalta annosten koolla on suuri merkitys. Borg muistuttaa, että
annosten tulisi olla mieluummin pieniä ja niitä pitäisi syödä usein.
Ravintotottumusten muuttamisen halusta on nähtävissä hienoisia merkkejä. Niitä
havaitsee suurten huoltoasemien salaattitiskillä, joskin bisnes kuihtuisi, jos se
laskettaisiin automiesten varaan.
Organisoidusta muutoshalusta kertoo yhden rahtimiesten yhteenliittymän, Rahtareiden
painonpudotuskampanja. Lähinnä omistajakuljettajia kokoava Rahtarit tavoittelee
jäsenkuntansa painon alentamista 60 tonnilla eli yhden rekallisen verran.
AKT:n puolella aloitteen on ottanut käsiinsä Hämeenlinnan automiehet, joka ovat
haastaneet kaikki liiton osastojen toimikunnat lyhentämään yhteistä
vyötärönmittaansa kymmenyksellä.
Eino Nykänen