Epäortodoksisesti uskaltautuisin
etsimään yhtymäkohtia Kaurismäen kahden viimeisimmän filmin ja sosialismin kaatumisen
jälkeen itäisestä Keski-Euroopassa tehtyjen elokuvien välille. Yhteistä on
esimerkiksi kovan kapitalismin kritiikki. Mieleen tulee äkkiseltään Andzej Wajdan
"Tyttö Ei-kukaan", joka kuvaa jengi-ikäisen tytön köyhyydestä johtuvaa
ulkopuolisuutta ja identiteettikriisiä.
Kaurismäen elokuvan perusasetelma on kuvaava: entinen hitsari menettää
tapaturmaisesti muistinsa ja joutuu ilman nimeä ja identiteettiä asumaan asunnottomien
rahtikonttikylään sataman kyljessä. Symbolisesti elokuvassa ollaan siis koko ajan
maailmankaupan ruohonjuuritasolla ja kansainvälisen kilpailukyvyn katveessa.
Nimettömänä elokuvan päähenkilö ei saa sosiaaliturvaa eikä ihmisarvoista
kohtelua viranomaisilta. Nimettömänä hänelle tarjotaan sen sijaan työtä telakalla,
ja palkan työantaja on valmis maksamaan tekaistulla nimellä vaikkapa numerotilille
Sveitsiin. Dialogi on erityisesti tässä kohtaa huomiota herättävän
globalisaatiokriittistä. Ihmisarvon rakennusaineet ja uusi rakkaus löytyvät viimein
Pelastusarmeijasta ja asunnottomien konttikylästä.
Hyvin puhutteleva työuupuneen kannalta voi olla ristiveto elokuvan päähenkilön
elämässä, ryhtyäkö jälleen hitsariksi vai ollako rockmanageri. Luin järkyttyneenä
toukokuun Palkkatyöläisestä pääluottamusmiesten haastatteluja. Työilmapiiristä
SAK:laisilla työpaikoilla saa sellaisen kuvan, että ihmiset on kiireellä, henkisellä
välinpitämättömyydellä ja työpaikan menettämisellä uhkailulla säädetty
säästöliekille. Moni joutuu kieltämään ihmisarvonsa ja tekemään oman järkensä
vastaisesti töitä lähes päivittäin.
Elokuvan päähenkilön esittäjä työskentelee itse tamperelaisessa
teatteriravintolassa baarimestarina ja tarjoilijana. Hän palasi näihin töihin Cannesin
keikalta sivusta katsoen oikeastaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Muitakin ihan
TV:stä tuttuja näyttelijöitä on Tampereella nähty viime vuosina eri ravintoloissa
baaritiskin toisella puolella. Näyttelijöiden työmarkkinatkin ovat
pätkätyömarkkinat.
Monille työuupuneille entisiin ympyröihin ei ole enää palaamista. Elokuvassa
päähenkilölle tapahtuu se, mitä työuupunut tai työtön takaraivossaan ehkä eniten
Suomessa pelkää: että putoaa yhteiskunnan repaleisen turvaverkon läpi tyhjän
päälle. Minulle elokuva antoi mahdollisuuden omien syrjäytymiseen liittyvien pelkojeni
kohtaamiseen. Elokuvassa ollaan pohjalla, mutta ylämäen alussa.
Kirjoittaja on
tamperelainen vapaa politiikan ja viestinnän
tutkija ja konsultti.