Valtionyhtiöiden henkilöstömäärä
on kutistunut vuosikymmenessä neljäsosaan siitä, mitä se oli privatisoinnin alkaessa.
Kun valtionyhtiöt työllistivät kotimaassa 90-luvun alussa 73 000 henkilöä, niin
viime vuonna määrä oli enää 18 000.
Muutoksen rajuutta kuvaa valtion teollisuus- ja energiayhtiöiden työvoimaosuuden
lasku: kun niiden osuus vastaavien teollisuusalojen kokonaistyövoimasta oli 1991 vielä
14,6 pros., oli se vuodenvaihteessa enää 3,8 pros. Muutosta voi pitää dramaattisena ja
tuorein Valtion yhtiöomistus -kirjanen kertoo koruttomasti, kuinka vähäistä
roolia ennen niin merkittävä työllistäjä Suomen kansantaloudessa enää näyttelee.
Kun suuri osa valtionyhtiöistä, kuten Veitsiluoto, Rautaruukki tai epäonninen
kuvaputkitehdas Valco aikanaan perustettiin, niin yhtenä keskeisenä perussyynä oli
huoli työllisyydestä: luotiin työpaikkoja sinne, missä työtä ei ollut. Seudut olivat
sellaisia, mihin "privaattisektori" ei pääomien puutteen eikä huonojen
tuottonäkökohtien vuoksi tuntenut kiinnostusta. Valcoa lukuun ottamatta kaikki suurelta
osin työllisyys- ja aluepoliittisin perustein perustetut valtionyhtiöt menestyivät.
Halvalla menee, mutta
Helsingin yliopiston historian professori Markku Kuisma on kiteyttänyt
työllistämisen ohella valtion yhtiöiden perustamisiin johtaneet kansalliset
syyt: luonnonvarojen hyödyntäminen teollisen pohjan kehittämiseksi (Outokumpu tuotti
raaka-aineen, yksityissektori jalosti), metsävarallisuuden kansallinen hyödyntäminen
(Enso-Gutzeit ja Veitsiluoto) sekä kansalaisten ja maanpuolustuksen tarvitseman
energiahuollon turvaaminen (Neste/Fortum).
Kuisma on todennut myös, että ilman valtion keskeistä roolia ei Nokia-yhtymänkään
90-luvulla alkanut menestys olisi ollut mahdollista. Toisaalta Kuisman mukaan
"valtionyhtiöt eivät ole olleet sosialistien suuria voittoja tai konservatiivien
suuria tappioita".
Mutta hyvin hoidetut, osin monopoliasemassa toimineet valtionyhtiöt kiinnostivat
yksityistä pääomaa. Ja kun aika oli poliittisesti kypsä, niin ne myös saivat
haluamansa pääosin erittäin halvalla.
Välivaiheena liikelaitokset
Yhteisestä omistuksesta yksityiseen omistukseen ovat Valtion taloudellisen
tutkimuskeskuksen, VATTin erikoistutkijan Teuvo Junkan selvityksen mukaan
siirtyneet kokonaisena Ajokki (1986), Suomen Malmi (1991), Kokkolan Puhelin (1991), Turun
Asennuspaja (1991), Kulinaariravintolat, entinen Valtion Ravitsemiskeskus (1993),
Karttakeskus (1996), Medivire Työterveyspalvelut (2000) ja Televa (1987).
Puolestaan osake-enemmistön siirto yksityiseen omistukseen on toteutettu seuraavissa:
Outokumpu (1994), Valmet (1996), Rautaruukki (1997), Enso (1997), Engel (1998) ja
Postipankki-Leonia-Sampo (2001).
Junkan mukaan eivät pelkästään KTM:n alaiset suuret teollisuus- ja energiayritykset
ole tulleet privatisoiduiksi, vaan myös suuri joukko valtionlaitoksia, jotka on ensin
muutettu liikelaitoksiksi, sitten yhtiöitetty, viety pörssiin tai muuten myyty ja
lopulta luovuttu kokonaan.
Pääomahuoltoa, toimialajärjestelyjä, kasvuedellytysten vahvistamista
Valtionyhtiöiden privatisoiminen on toteutettu samalla tavalla kuin kaikki muutkin
1980-luvun puolivälin jälkeiset suuret asiat. Itse asiasta ei ole puhuttu oikeilla
nimillä, vaan kansakunta on hivutettu hyväksymään ratkaisuja, joihin se ei olisi
antanut vaaliuurnilla valtuutusta.
Valtio-oppineet puhuvat legitimiteetistä. Voinee päätellä, että alhaisilla
äänestysprosenteilla on syy-yhteys legitimiteettikriisiin.
Valtionyhtiöiden vieminen pörssiin alkoi Harri Holkerin punamustan hallituksen
aikana. Tuolloinen kauppa- ja teollisuusministeri Ilkka Suominen (kok.) kirjoitti Valtionyhtiöt
1988 -kirjassa, kun Outokumpu ja Valmet oli viety pörssiin, että "listautumalla
valtionyhtiöillä on mahdollisuudet hankkia yhä enemmän riskirahoitusta yksityisiltä
pääomamarkkinoilta, mikä toisaalta luo entistä suurempia mahdollisuuksia järjestää
muille valtionyhtiöille osakepääomarahoitusta valtion tulo- ja menoarvion kautta".
Edellinen toteutui, jälkimmäinen ei. Tosin privatisoinnin alkuvaiheessa
valtioyhtiöiden osakeanneista tulleet rahat jäivät pääosin yhtiöille ei
omistajalle! Useassa tapauksessa valtio ei saanut korvausta omistusosuutensa
vähenemisestä.
Viekö ydinvoimala Fortumin yksityisille?
Valmetin osakepääoman vahvistamista kesti vuoteen 1996, jolloin valtio myi pääosan
Valmetista. Kauppa- ja teollisuusministeri Antti Kalliomäen (sd.) termein
"hallitus jatkoi valtionyhtiöiden omistuspohjan laajentamista". Tänään
Valmet on Metso Oyj ja valtion osuus yhtiöstä on enää 11,6 pros. ja nykyisellä
"laajentamispolitiikalla" viimeisetkin rippeet on kohta myyty.
Samoin on käynyt Enso-Gutzeitille, nykyiselle StoraEnsolle, jonka osake-enemmistö
siirtyi yksityisiin käsiin 1996 ja kesäkuun 2002 osakemyyntien jälkeen valtio omistaa
enää 10,8 pros. StoraEnsosta.
Suomen teollisen historian yksi kaikkien upeimmista luomuksista oli Neste, nykyinen
Fortum. Se vietiin pörssiin 1995. Juuri päättyneen suuren osake-erän myynnin jälkeen
valtion osuus Fortumista painuu alle 61 pros. On oletettavaa, että mm. tulevan
ydinvoimalan rahoitusratkaisujen yhteydessä Fortumin "omistuspohjan laajentaminen
jatkuu".
Partekin hinta kohdallaan
Oikeastaan ainoa kauppa- ja teollisuusministereistä, joka on puhunut selvästi
privatisoinnista oli Kauko Juhantalo (kesk.). Hän lateli Valtionyhtiöt 1990
-kirjassa, että "varsinaisia yksityistämisoperaatioitakaan, joilla tarkoitan
valtion määräysvallasta luopumista, ei mielestäni pitäisi karttaa silloin kun se on
tarkoituksenmukaista".
Näin lienee ollut Partekissa, josta valtio sai 1997 kolmanneksen siivun, kun mm.
Sisu-kuorma-autoja valmistava valtionyhtiö Sisu-konserni (entinen Suomen Autoteollisuus)
ja Partek fuusioitiin.
Valtion omistaman kolmanneksen myyminen Kone-konsernille tuo myyntituloa suunnilleen
puolet siitä, minkä valtio sai myydessään Valmetin osake-enemmistön 1996. Ilmeisesti
Partek-kaupassa hinta oli paremmin kohdallaan.
Jalostusarvo romahtanut
Suuri osa tähän kootusta yritystiedosta perustuu kauppa- ja teollisuusministeriön
vuosikausien ajan julkaisemaan Valtionyhtiöt-vuosikirjaan. Niistä saa tiiviin
käsityksen valtion omistamien yritysten merkityksestä Suomen kansantaloudelle.
Vertailtavia lukuja olivat mm. valtionyhtiöiden osuus oman sektorinsa henkilöstöstä,
jalostusarvosta (=liikevoitto+poistot+henkilöstömenot+vuokrat) ja viennistä.
Enää tällaisia lukuja ei julkaista.
Viimeinen aikasarja on vuodelta 1996, jolloin Antti Kalliomäki oli toiminut runsaan
vuoden kauppa- ja teollisuusministerinä. Seuraavana vuonna kirjan nimeksi tuli Valtion
yhtiöomistus ja siinä todetaan lakonisesti, että "emme vastaa kirjassa olevien
tietojen oikeellisuudesta ja täydellisyydestä".
Ilmeisesti osin tähän perustuu, että esim. jalostusarvolukuja ei enää
ole laskettu. Jos ja kun henkilöstön määrä on pudonnut neljäsosaan, niin vielä
heikommin on käynyt jalostusarvo-osuuden. Kun se oli vielä 1996 teollisuus- ja
energiayhtiöiden toimialasta 14,8 pros., niin tänään se lienee laskutavasta riippuen
parin prosentin luokkaa.
Yksityistämisen mielekkyydestä on vaikea saada kovin yhtenäisiä näkemyksiä. Sen
sijaan tarkempaan pohdintaan olisi syytä ottaa erikoistutkija Teuvo Junkan havainto,
jonka mukaan valtio on myynyt kärkkäästi "uuden talouden" aloilla toimivia
yhtiöitään, kuten Televa/Telenokian, VTTK-yhtymän, Soneran sekä viimeksi Leonian,
joka on "voittojensa ja tuottavuuskehityksensä perusteella uuteen talouteen
luokiteltava toimiala".
Sinänsä hupaisia episodeja ovat olleet puheet uuden "kansanpankin"
perustamisesta, kun osa puhujista oli itse päättämässä Postipankki-Leonian
privatisoinnista.
Sijoittaja keskipisteenä
KTM:n julkaisemassa Omistaja & sijoittaja -lehden kevään 2002 numerossa
kansliapäällikkö Erkki Virtanen kirjoittaa pääkirjoituksessa, että
"valtiolla on omistuksia 46:ssa merkittävässä yhtiössä, joista 11 on
pörssilistattuja. Pörssinoteeratun sijoitussalkun arvo on noin 11 miljardia euroa.
Tavoitteena on saada sijoituksille hyvä tuotto ja arvonnousu".
Olisiko valtion ja KTM:n kuitenkin kannattanut pitäytyä vanhaan
valtionyhtiöpolitiikkaan, jonka osasivat ja jolla oli myös muita tavoitteita
aluepolitiikasta ja työllisyydestä sosiaaliseen vastuuseen. Nyt huomion keskipisteenä
näyttää olevan "sijoittaja". Virtasen mukaan heitä ja yrityksiä varten
KTM:llä on "eräänlainen rekrytointipankki, 'hallituspooli'. Siihen on koottu
sellaista yritysmaailmassa kokemusta hankkineita miehiä ja naisia, joilla on vankkaa
näyttöä liikkeenjohdon osaamisesta sekä kiinnostusta ja mahdollisuus osallistua
hallitustyöskentelyyn".
Hintavirhe Sonerassa?
Entä Sonera? Yritys- ja omistusrakenteita kolmisenkymmentä vuotta seurannut
ekonomisti, europarlamentaarikko Esko Seppänen kirjoittaa uusimmassa kirjassaan Hei,
meitä natotetaan! (Jyväskylä 2002), että "toinen amerikkalaispankki Goldman
Sachs arvioi Soneran kaksi kertaa arvokkaammaksi. Se neuvoi perimään osakkeista kaksi
kertaa korkeamman listautumishinnan. Lipposen hallitus uskoi enemmän Merrill
Lynchiä, ja se määräsi osakkeen hinnaksi 45 markkaa kappaleelta. Tehtiin
hinnoitteluvirhe
Parissa kuukaudessa osakkeen hinta nousi 100 markkaan".
Tämä tapahtui 1998. Sen jälkeisen osaamisen seurauksena suomalaiset tarvitsivat
avukseen ruotsalaisen valtionyhtiön Telian.
Haihtuuko hurmos?
Nykyinen kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre (sd.) kirjoittaa
tuoreessa Valtion yhtiöomistus kirjasessa, että "valtio harjoittaa
aktiivista ja pragmaattista omistajapolitiikkaa, jonka tavoitteena on saada sijoituksille
hyvä tuotto ja arvonnousu. Valtio-omistaja pyrkii kehittämään yhtiöitään niin,
että ne olisivat kiinnostavia sijoituskohteita myös yksityisille sijoittajille".
Ministeri myös muistuttaa, että "Suomen valtiolla ei ole yhtiöiden
yksityistämisohjelmaa". Tämä lienee totta, sillä eihän muuten valtion omaisuuden
myyminen olisi voinut tapahtua kuten on käynyt.
Kerran myyty on myyty, ja maailma on täynnä entisiä omistajia.
Kaikki eivät kuitenkaan ole katsoneet hulvatonta menoa, vaan esim. Kemianliiton viime
syksyn kampanja kaatoi epäedullisen Dynea-kaupan. Samoin Metalliliitto valvoi, että
Sonerassa ei voitu tehdä mitä tahansa, ja että työpaikat turvattiin
toistaiseksi. Puolestaan Pro Koskenkorva -liike turvasi Altia Groupin (Alkon).
Aivan selvästi ay-liikkeellä näyttää olevan vaikutusvaltaa, mutta onko linjaa?
Pentti Peltoniemi