Enin osa syrjäytymistä estävistä
toimista liittyy koulutyön kehittämiseen sekä tiiviimpään yhteistyöhön koulun,
kodin, työpaikkojen sekä työvoima- ja sosiaaliviranomaisten kesken.
Ryhmän mietintöön sisältyy myös puolenkymmentä esitystä
työmarkkinajärjestöille. Niissä suositellaan mm. koulutuksen ja työelämän
läheisempää yhteistyötä, työpaikkaohjaajien koulutuksen nivomista ammatilliseen
koulutukseen, nuorten työllistymisen ja kesäharjoittelun edistämistä,
työmarkkinajärjestöjen asiantuntemuksen lisäämistä opetuksessa oppilaanohjauksessa
ja oppimateriaalien valmistelussa sekä nuoria tukevia hyviä työaikakäytäntöjä.
Valtaosa peruskoulun päättäneistä ikäluokista siirtyy vuosittain ongelmitta toisen
asteen koulutukseen. Esim. 65 900:sta perusasteelta vuonna 2000 valmistuneesta 90 pros.
sijoittui suoraan toiselle asteelle, lukioihin 55 ja ammattikouluun 35 pros. Kolmisen
prosenttia jatkoi perusopetuksen lisäopissa, mutta seitsemisen prosenttia eli lähes 5
000 nuorta jätti koulutuksen silleen.
Kun tämä ilmiö on vuosittain toistuva, ilman ammatillista koulutusta jääneiden
määrä kasvaa jatkuvasti ja heidän mahdollisuutensa työpaikkaan ovat nykyisin lähes
olemattomat.
Viime maaliskuussa työvoimatoimistojen yli 34 000 nuoresta työttömästä 40
prosentilta puuttui ammatillinen koulutus, 30:llä oli pelkkä peruskoulutus ja 10
prosentilla vain ylioppilastutkinto.
Nivelvaihe seurantaan
Työryhmän mielestä nuorten väliinputoamiseen tulisi puuttua kehittämällä kuntiin
perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen seurantajärjestelmä, jossa
pelaisivat yhteen paitsi oppilaitokset, myös nuorisotyö, sosiaalitoimi ja
työvoimatoimisto.
Oppilaitosten tiedonkulun tulisi toimia niin tehokkaasti, ettei yksikään oppilas
siirtymävaiheessa putoaisi väliin.
Ryhmän mukaan jopa yksi nuori viidestä tulee peruskoulusta ulos puutteellisin
valmiuksin. Tähän ongelmaan suositellaan henkilökohtaisempaa opintomenestyksen
seurantaa ja kuntien koulutoimen tilan tarkkailua.
Koska ammattikoulun keskeyttää joka 10:s, tarvitaan ryhmän mielestä jo opiskelun
alussa tehokasta lähiopetusta ja ohjausta. Niin ikään ryhmä selvittäisi toisen asteen
opintotukia ja niiden kehittämistarpeita.
Kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön olisi panostettava varsinkin peruskoulun
ylemmillä luokilla, koska opettajat ovat pääasiassa aineopettajia ja tapaavat
oppilaitaan vain muutaman tunnin viikossa. Ryhmän mielestä opettajilla on nyt liian
vähän aikaa pitää yhteyttä sekä oppilaisiin että näiden vanhempiin.
Opettajille ryhmä järjestäisi lisäkoulutusta, jotta nämä havaitsisivat
syrjäytymisilmiöt mahdollisimman aikaisin. Yhteistyö kouluterveyden- ja oppilashuollon
kanssa kaipaisi myös huomiota.
Yhteistyökokeilu 30 kuntaan
Ryhmä pitää työpajajärjestelmää hyvänä ja kannattaa pajojen toiminnan
jatkamista. Pajojen, ammattikoulutuksen ja työelämän yhteistyössä nähdään
kuitenkin varaa parannuksiin.
Moninaisista nuorten kanssa toteutetuista projekteista olisi ryhmän mukaan opittava
enemmän ja siirrettävä niissä saatuja kokemuksia lasten ja nuorten kasvua tukeviin
perusjärjestelmiin.
Ryhmä laajentaisi myös kuntien nuorisosihteerien tehtäviä nuorisoasiamiehen
suuntaan. Asiamies toimisi mm. linkkinä nuoren, koulun, vanhempien, viranomaisten ja
kansalaisjärjestöjen välillä.
Ryhmä esittää, että sen ehdotuksia nuorten osallisuuden edistämiseksi
ryhdyttäisiin kokeilemaan viipymättä yhteistyössä valtion ja kuntien kanssa. Kokeilu
kestäisi viisi vuotta ja siihen osallistuisi 30 erilaista kuntaa.
Nuorten syrjäytymistä pohti kolmen ministeriön, työmarkkinajärjestöjen, kirkon ja
nuorisojärjestöjen neljä eri työryhmää.
SAK:ssa syrjäytyminen nousi esiin viime syksynä Lauri Ihalaisen
valtuustopuheessa. Ryhmän työn valmistuttua hän esitti, että nuorten parempi
työllisyys ja hyvinvointi saisi oman kirjauksensa myös tulevan hallituksen ohjelmassa.