Minimityöaika on neljä tuntia päivässä, mutta sairauslomat, vapaat
ja vuosilomat aiheuttavat sen, että lisätuntien tarjoaminen on jokapäiväistä työtä.
Samalla vaihteleva vuosityöaika on merkinnyt työntekijöiden työsopimusten
tarkistamista ja päivittämistä. Pääluottamusmiehelle ja henkilöstöpäällikölle
työsopimusten tarkistaminen on ollut työlästä.
Ennen tietokoneohjelmaa kävimme henkilöstöpäällikön
kanssa viikoittaisia työvuorolistoja paperiversioina, kun tarkastimme, onko
lisätyövirheitä sattunut. Vuoden jaksolla täytyi käydä läpi 52 työvuorolistaa per
työntekijä. Se teetti paljon työtä. Uusi ohjelma tarjoaa lisätunteja niitä
haluaville ja tarjoamisesta jää todisteeksi dataa. Viesti menee näin varmasti kaikille
perille, sanoo Mari Kujanpää.
Uusi ohjelma vähentää virheitä. Jos työntekijän kesimääräinen toteutunut
tuntimäärä ei täsmää vallitsevaan työsopimukseen, sitä muutetaan vastaamaan
todellista keskiarvoa. Menettely on kaupan alan työehtosopimuksen mukainen.
Vakituiset etusijalla
Käytännössä Dressmannilla on otettu käyttöön tietokoneohjelma. Siihen on
liitetty rekisteri osa-aikaisista myyjistä, jotka haluavat tilaisuuden tullen ottaa
vastaan lisätunteja. Etusijalla ovat vakituiset myyjät.
Meillä on paljon myös osa-aikaisia opiskelijoita, jotka haluavatkin tehdä
vain lyhyttä työpäivää, Mari Kujanpää sanoo.
Myymäläpäälliköt näkevät rekisteristä, ketkä haluaisivat ottaa lisätunteja
esimerkiksi äkillisten sairaustapausten ilmaantuessa. Myyjät ilmoittautuvat jonoon, ja
myymäläpäällikkö valitsee lisätuntien saajat.
Työssäkäyntialue kattaa samalla tai läheisellä paikkakunnalla sijaitsevat
myymälät. Esimerkiksi Mari Kujanpää päätyöpaikka on Raisiossa, mutta tarpeen tullen
hän lähtee Turkuun tuuraajaksi. Tosin pääluottamusmiehenä Marilla on kolme päivää
edunvalvontatyötä, kaksi päivää myyjän töitä. Mutta esimerkiksi
pääkaupunkiseudulla lisätunteja voi tarjoutua mistä tahansa kahdestatoista
myymälästä.
Liitoista neuvotteluapua
Mari Kujanpään ja Sami Välitalon mielestä Dressmannilla ei ilmennyt ennen uutta
työaikajärjestelmää sen kummempia ongelmia.
Yritys kasvoi nopeasti Suomessa, ja työtuntien sovittaminen myymälöiden
tarpeisiin vaati paljon työtä. Jotain oli tehtävä. Vuosi sitten rakennettu malli on
toiminut, henkilöstöpäällikkö sanoo.
Vaikka uuden järjestelmän rakentaminen vaati neuvotteluja ja erilaisten kantojen
yhteensovittamista, paikallinen sopiminen ei silti tuntunut työläältä. Molemmat
osapuolet kääntyivät liittojensa puoleen saamaan asiantuntija-apua, kun
neuvottelutilanteissa ilmeni kysymyksiä.
Dressmannin periaatteena on avoimuus. Idea on, ettei erimielisyyksiin tarvitsi
tuhlata aikaa ja energiaa. Uskon, että työntekijät ovat nyt luottavaisin mielin, että
työaikaa tarkastellaan avoimesti. Katsomme vuosittain pääluottamusmiehen kanssa
tilanteen, ja työsopimusta korjataan tarvittaessa, Sami Välitalo arvioi.
Hän tähdentää, ettei työntekijöitä pidetä tahallaan osa-aikaisina.
Haluamme pitää kiinni motivoituneesta väestä. Uuden työntekijän
palkkaaminen on aina kustannus koulutuksineen. Kehitteillä on nyt järjestelmä, että
avautuville myymäläpäälliköiden paikoille koulutetaan talon sisältä halukkaita ja
päteviä henkilöitä.
Mari Kujanpää pitää myös oleellisen tärkeänä, että asioista voidaan sopia
talokohtaisesti silloin, kun tarvetta siihen on.
Kun on selvät sävelet, ei tule turhaa eritoraa, Mari Kujanpää sanoo.