Työnantajan toinen selvä tavoite on hajottaa ammattiyhdistysliikettä
luomalla turhaa kitkaa ja reviiritaisteluja liittojen välille. Hajota ja hallitse
-politiikka puree.
Tilanne on työntekijöiden näkökulmasta hankala, sillä voimassaolevan
lainsäädännön mukaan työnantaja voi päättää, mitä sopimusta sen työpaikalla
noudatetaan.
Metso Oyj ilmoitti ryhtyvänsä noudattamaan Tampereen Tamfeltilla
teknologiateollisuuden sopimusta TEAMin tekstiilialan sopimuksen sijaan. Myös Helsingin
Bussiliikenne Oy ilmoitti yksipuolisesti siirtyvänsä noudattamaan AKT:n sopimusta, kun
tähän saakka työehdoista ovat neuvotelleet JHL ja Jyty.
Mainosjakelun ajalla on menty vielä pidemmälle, sillä työnantaja perusti
"työntekijäyhdistysken", jonka kanssa se solmi työehtosopimuksen. Sopimuksen
palkat jäivät muutamaan euroon tunnissa, mikä oli huomattavasti alle PAU:n yleissitovan
sopimuksen palkkojen.
Työnantajat pelaavat kovaa peliä. Metso on jopa uhannut, ettei se enää peri TEAMiin
kuuluvilta tamfeltiläisiltä jäsenmaksua ja perui luottamusmiessopimukset.
Pääluottamusmies Jarmo Järviö on esittänyt, että asia ratkaistaisiin
työtuomioistuimessa, mutta tämä ei ole Metsolle kelvannut.
Luottamusmiesjärjestelmän purku hipoo järjestäytymisoikeuden rajoittamista.
Erikoinen toimenpide yhtiöltä, jossa valtio on mukana omistajana, Järviö ihmettelee.
Tapaus sai TEAMin puheenjohtajan Timo Vallitun korottamaan ääntään.
Jäsenmaksuperinnän lopettaminen on suorastaan sikamaista käytöstä. Samoin
se, että yhtiö ilmoitti ykskantaan, ettei se enää hyväksy TEAMilaisia
luottamushenkilöitä. Metso puuttuu näin ihmisten järjestäytymisoikeuteen.
Tuollaista käytöstä kohtaa joskus pikkufirmoissa, mutta isolta valtion
osakkuusyhtiöltä sellaista ei olisi osannut odottaa.
Vallittu muistuttaa, että monet TEAM-alojen yritykset tilittävät jäsenmaksuja
useampaan ammattiliittoon.
Vallitun mukaan jo 1700-luvulla perustetussa yhtiössä on aina noudatettu TEAMin yhden
sopimusalan, tekstiili- ja vaatetusalan sopimusta. Yhtiö kuuluu maailman johtaviin
teknisten tekstiilien valmistajiin. Se tekee mm. kudoksia paperikoneisiin.
Myös JHL ja Jyty ihmettelevät Helsingin Bussiliikenteen ja sen omistajan Helsingin
kaupungin käytöstä, mikä osoittaa liittojen mukaan täydellistä piittaamattomuutta
työntekijöiden oikeuksista.
Työantajan esitys johtaisi muun muassa yksipuoliseen lomien leikkaamiseen 12
viikolla, hyväksi todetun työvuorojärjestelmän romuttamiseen ja palkanlisistä
luopumiseen.
JHL ja Jyty saivat lopulta neuvoteltua uuden työehtosopimuksen Helsingin
Bussiliikenteen kanssa.
Aino Pietarinen