Oikeudenkäynnissä kyse oli siitä, oliko emoyhtiöllä ennen
yt-neuvotteluja päätös alasajosta ja seurasiko siitä velvollisuus maksaa
henkilöstölle vanhan yt-lain mukaista hyvitystä. Oikeudenkäynti kesti yli yhdeksän
vuotta. Korkein oikeus päätyi siihen, että emoyhtiöllä oli alasajopäätös jo ennen
yt-neuvotteluja eikä vain suunnitelma, mistä seurasi oikeudenkäyntiin yhtyneille
järjestäytyneille työntekijöille ja toimihenkilöille hyvityksenä kuuden kuukauden
palkka. Järjestäytymättömät työntekijät ja toimihenkilöt jäävät nuolemaan
näppejään jätettyään yhteisen oikeudenkäynnin viimeistään hovioikeuden
hylkäävän tuomion varaan.
Tapahtumista
Globaalit konsernit Fujitsu ja Siemens fuusioivat tietokonetoimintansa 1999 erilliseksi
konserniksi yhteisyrityksenä. Fujitsulla oli yhteisyritykseen tuotavaksi tietokonetehdas
ja tuotekehitystä Espoon Kilossa. Henkilöstöä siellä oli noin 450. Konsernin
tarpeisiin Suomen tehdasta pidettiin emoyhtiössä liian pienenä ja vastaavasti
Siemensillä oli Saksassa vapaata kapasiteettia. Tuotanto ja tuotekehitys keskitettiin
sinne.
Saksassa Siemensin henkilöstöedustajien mukaan heille kerrottiin jo kesällä 1999,
että yhteisyrityksen perustamisen myötä Suomen toiminnot ajetaan alas, joten Saksassa
ei tarvinnut pelätä yhteisyrityksen syövän työpaikkoja, pikemminkin päinvastoin.
Saksalaiset työnantajapuolen edustajat todistajina kiistivät mitään sitovia lupauksia
annetun tuolloin kun päätöstä asiasta ei ollut. Tästä asetelmasta
oikeudenkäynnissä päädyttiin siihen, että yt-menettelyn lainmukaisuutta jouduttiin
arvioimaan yksinomaan yhteisyrityksen perustamisen loppuvaiheen tapahtumien pohjalta.
Emoyhtiön johtokunta päätyi 7.12.1999 ehdotukseen Kilon tehtaan ja tuotekehityksen
irrottamisesta konsernista, mikä käytännössä sisälsi toimintojen siirtämisen
Saksaan. Emoyhtiön hallitus päätyi 14.12.1999 "kannattamaan" tätä
esitystä. Yt-neuvotteluesitys, joka viittasi suoraan toimintojen alasajoon, annettiin
tytäryhtiössä samana päivänä ja neuvottelut käytiin 20.12.199931.1.2000.
Muodolliset alasajopäätökset tytär- ja emoyhtiössä tehtiin sen jälkeen.
Yt-neuvotteluesitys 14.12.1999 oli laadittu yhteistyössä Metalliteollisuuden
työnantajaliiton juristien kanssa. Ei siis ole ihme, että tuotannon ja tuotekehityksen
alasajoa osattiin nimittää siinä myös suunnitelmaksi. Tämä liittyi siihen teoriaan,
että lopullinen päätösvalta kannattavan tytäryhtiön toiminnan lopettamisesta olisi
jäänyt emoyhtiön sijasta sen itsensä hallitukselle, jossa emoyhtiön edustajat toki
olivat mukana. Tämä teoria ei kestänyt oikeudenkäynnissä, johon yhteistyössä
ryhtyivät kaikkien keskusjärjestöjen piiristä ne 11 ammattiliittoa, joiden Fujitsu
Siemensin Suomen tytäryhtiössä (nykyään nimeltään Fujitsu Technology Solutions Oy)
työskennelleitä jäseniä ilmoittautui kanteeseen. Liittojen kanne yt-lain rikkomisesta
perustui viime kädessä siihen, että emoyhtiöllä oli katsottava olleen päätös Kilon
tehtaan ja tuotekehityksen alasajosta jo ennen yt-neuvotteluja.
Oikeuskysymys
Vanhan yt-lain sanamuodon mukaan neuvottelut henkilöstöedustajien kanssa oli
käytävä ennen kuin "työnantaja" ratkaisee mm. toiminnan olennaista
supistamista tai lopettamista koskevan asian. Vastaajana oikeudenkäynnissä ollut Fujitsu
Siemens -konsernin suomalainen tytäryhtiö pohjasi tähän näkemyksensä, jonka mukaan
emoyhtiön strategiset liikkeenjohtopäätökset eivät lainkaan tulleet tytäryhtiössä
käytävien yt-neuvottelujen kohteeksi vaan asiaan vaikuttavia olivat vain työnantajana
olevan tytäryhtiön päätökset. Tämä kanta nojattiin paitsi lain
"selvään" sanamuotoon, myös eräiden oikeusoppineiden esittämään kantaan.
Se taas nojasi viime kädessä EU:n yritysneuvostodirektiivin (ns. EWC-direktiivin)
toimeenpanon yhteydessä vuonna 1996 yt-lakiin tehtyihin muutoksiin, hallituksen
esityksessä olevine perusteluineen. Tähän näkemykseen takertui myös hovioikeus
erittelemättä tuomiossaan lainkaan ammattiliittojen kantaa. Sehän nojasi EU:n
joukkovähentämisdirektiivin (1998/59) konsernisäännökseen, jolla tarkoitettiin
turvata henkilöstölle oikeus neuvotteluihin ennen työnantajapuolen tosiasiallista
päätöstä ja riippumatta siitä, oliko päätös työvoiman irtisanomisista lähtöisin
työnantajana olevasta tytäryhtiöstä vai siihen määräysvaltaa käyttävästä
yrityksestä, siis emoyhtiöstä.
EU-tuomioistuimessa
Ammattiliittojen muutoksenhakukirjelmässä korkeimmalle oikeudelle (KKO) pidettiin
EU-tuomioistuimen (EUT) ennakkoratkaisua tarpeellisena vain sen kysymyksen osalta,
rikkoiko joukkovähentämisdirektiiviä emoyhtiön irtisanomisiin johtavan päätöksen
tekeminen ennen yt-neuvottelujen loppuun käymistä tytäryhtiössä, siihen liittyvine
sanktioineen (Suomessa yt-lain mukainen hyvitys).
Korkein oikeus teki jutussa ennakkoratkaisupyynnön EU-tuomioistuimelle oman
päättelynsä pohjalta. Se esitti joukkovähentämisdirektiivin tulkinnasta kuusi
kysymystä, jotka liittyivät neuvotteluvelvollisuuden alkamiseen ja neuvottelujen loppuun
käymiseen. EUT:n käsittelyssä liitot luonnollisesti puolustivat sitä kantaa, että ns.
strategiset liikkeenjohtopäätökset tulivat direktiivin piiriin. Näin tosiasiassa teki
myös KKO kysymyksissään. Työnantaja esitti perusteesinään, etteivät em.
liikkeenjohtopäätökset tulleet direktiivin piiriin ja "hätävaranaan", että
ainoastaan välittömästi irtisanomiseen johtava, kyseiset työntekijät yksilöivä
liikkeenjohtopäätös tulisi direktiivin piiriin. EUT hyväksyi liittojen teesin siitä,
että jos emoyhtiön liikkeenjohtopäätökset jäisivät direktiivin ulkopuolelle,
direktiivin asettama neuvotteluvelvoite kävisi samalla tyhjäksi. Sehän edellyttää
neuvotteluja pyrkimyksenään sopimus henkilöstön kanssa ja viime kädessä
joukkoirtisanomisen välttäminen. Konsernit toki osaisivat työnantajan tulkinnan mukaan
toimittaessa tehdä ao. liikkeenjohtopäätökset ja henkilöstö olisi aina tapahtuneen
tosiasian edessä, voimatta mitenkään vaikuttaa työpaikkaansa koskeviin päätöksiin.
Neuvotteluvelvoitteen alkamisen osalta EUT linjasi, että neuvotteluihin on
tytäryhtiössä ryhdyttävä kun emoyhtiössä tehdään sellaisia strategisia ratkaisuja
tai toiminnan muutoksia, jotka pakottavat työnantajan harkitsemaan tai suunnittelemaan
työntekijöiden joukkovähentämistä. Konsernissa neuvotteluvelvoitteen syntyminen
kuitenkin edellyttää ensin työvoiman joukkovähentämisen kohteeksi joutuvan
tytäryhtiön yksilöintiä emoyhtiön toimesta.
Neuvottelujen loppuunsaattamisen osalta EUT paalutti asian niin, että emoyhtiö ei saa
ennen tytäryhtiössä käytävien yt-neuvottelujen loppuunsaattamista tehdä
päätöstä, jonka välittömänä seurauksena on joukkoirtisanominen tytäryhtiössä.
Perusteena tälle oli viime kädessä joukkovähentämisdirektiivin sisältämä
sääntö, jonka mukaan työnantajan on käytävä sopimukseen tähtääviä neuvotteluja
päämääränään ainakin joukkovähentämisen rajoittaminen tai peräti
perääntyminen. Henkilöstön olisi mahdotonta saavuttaa tätä, jos vastuksena olisi
emoyhtiön lopullinen liiketoimintaratkaisu, joka johtaa joukkoirtisanomiseen.
EU-tuomioistuin vahvisti samalla, että jos sen vahvistamaa neuvottelujärjestystä
(kielto tehdä emoyhtiön lopullista päätöstä ennen neuvottelujen loppuunsaattamista
tytäryhtiössä) rikotaan, tytäryhtiö joutuu vastuuseen, mikä toteutuu kansallisen
lain kautta. Suomessa tämä toteutuu yt-lain hyvityksen muodossa.
Korkeimmassa oikeudessa
Oikeuskysymyksessä KKO päätyi ammattiliittojen kannalle ja katsoi, että yt-lain
termin "työnantaja" oli direktiiveihin aina liittyvän EU-oikeudellisen
tulkintavaikutuksen nojalla katsottava kattavan myös konserniemoyhtiön ratkaisut.
Tapahtumien osalta KKO katsoi, että emoyhtiöllä oli katsottava olleen ennen
yt-neuvotteluja päätös Kilon tuotannon ja tuotekehityksen alasajosta, mistä seurasi
tytäryhtiön hyvitysvastuu. Laiminlyöntiä pidettiin ilmeisestä huolimattomuudesta
tehtynä, mikä selittää tuomitun, sinänsä tuntuvan hyvityksen tasoa. Sitä
alentavasti vaikuttivat tytäryhtiön toimihenkilöiden yritykset löytää Kiloon
jatkajayrityksiä. Viivästyskorko toisaalta nostaa hyvityksen yli 11 kuukauden palkkaan.
Tuomion vaikutuksia
EU-tuomioistuimen ratkaisu vaikuttaa neuvottelujärjestykseen kautta EU:n, niin
kansallisissa kuin monikansallisissa konserneissa. KKO:n ratkaisu konkretisoi sen
Suomessa. Kielto tehdä emoyhtiössä lopullisia, välittömästi joukkoirtisanomiseen
johtavia päätöksiä ennen neuvottelujen loppuun käymistä tytäryhtiössä antaa
näille neuvotteluille lisää mahdollisuuksia henkilöstön kannalta. Tapauksesta
riippuen se voi myös lisätä työnantajan/konsernin valmiutta solmia henkilöstön
kanssa sopimus joukkoirtisanomiseen liittyvistä ehdoista, mikä voi toteutua esimerkiksi
erillisenä irtisanomiskorvauksena.
Myös lainmuutosnäkökulmaa on mietittävä. Vähimmäisvaatimus on, että niin
henkilöstöedustajat kuin yhtiöiden johto ja edustajat voisivat lukea suoraan laista
EU-tuomioistuimen ja KKO:n konserneihin vahvistaman neuvottelujärjestyksen
tytäryhtiöön kohdistuvine seurauksineen.
Jari Hellsten
OTT, Eurooppa-edunvalvontaprojekti