Euroopassa sattuu vuosittain 8 0009 000 kuolemaan johtavaa
työtapaturmaa. Se on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Noin 140 000 EU-kansalaista
menehtyy Takalan omien laskelmien mukaan vuosittain työperäisiin sairauksiin.
Kyse ei ole vain etiikasta ja moraalista. Myös työnantajat on saatava
tajuamaan, että koko yhteiskunta hyötyy siitä, että työntekijät ovat kunnossa, sekä
työelämässä että sen jälkeen. Kilpailukyvyn parantamiseen ei ole oikotietä. Hyvä
työympäristö synnyttää uusia ideoita, uutta muotoilua, uusia tuotteita.
Isoissa yrityksissä tämä on jo ymmärretty, mutta kuinka saada mukaan
Itä-Eurooppa ja pienyritykset? Kuluttajat ovat tärkeitä, on hyvä kysyä millaisissa
olosuhteissa appelsiinit ja tomaatit tuotetaan esimerkiksi Etelä-Espanjassa.
Maahanmuuttajat tekevät työtä orjuutta muistuttavissa olosuhteissa eivätkä uskalla
valittaa, koska heillä on vain tätäkin huonompi vaihtoehto paluu Afrikkaan,
Takala sanoo ja lisää:
Viime kädessä on kyse EU:n kansalaisten keskinäisestä solidaarisuudesta,
mutta myös maailmanlaajuisesta solidaarisuudesta.
Strategioita on noudatettava
EU huolehtii lainsäädännöstä ja direktiiveistä Brysselissä. Virasto on vain
komission työrukkanen. Komissio päättää EU:n vuosien 20072012
työympäristöstrategiasta vuoden vaihteeseen mennessä.
Hyvästäkään lainsäädännöstä tai strategiasta ei ole paljon hyötyä,
jos sitä ei noudateta, sanoo Takala, joka on laatinut yhteistyössä EU:n neuvoa-antavan
kolmikantakomitean kanssa konkreettisen strategialuonnoksen, jonka toivoo komission
pääosin hyväksyvän.
Takala arvioi, että ILO:n työkonferenssissa viime kesänä hyväksytyn
maailmanlaajuisen strategian keskeiset kohdat, jotka sisältyvät myös luonnokseen, ovat
mukana lopullisessa strategiassa.
EU:n parlamentti lyö viraston noin 15 miljoonan euron budjetin lukkoon näinä
päivinä. Kakkua jakavien virastojen määrä on kasvanut jatkuvasti.
Tavoitteena profiilin nosto
Viraston tehtävänä on kerätä, analysoida ja levittää tietoa työympäristön ja
työpaikkojen turvallisuuden parantamiseksi koko Euroopassa. Työtapaturmia sattuu
työntekijöille keskimäärin joka viides sekunti, ja joka toinen tunti joku menehtyy
työpaikalla sattuvan tapaturman uhrina.
Oman työuransa Suomen sosiaali- ja terveysministeriön tarkastaja vuonna 1973
aloittanut Takala toteaa, että tieto on tärkeää, erityisesti työsuojelutarkastajille.
Vaikka tarkastajat joskus sulkevatkin riskityöpaikkoja, 80 prosenttia heidän
työstään on sitä, että he hakevat yrityksistä hyviä ratkaisuja ja levittävät
tietoa eteenpäin.
Virasto täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta ja sen toimintaa arvioi paraikaa
lontoolaisyritys, jonka otoksessa on mukana pieniä, keskisuuria ja suuria yrityksiä,
joukossa myös viraston 25 EU-maassa toimivat yhteysorganisaatiot omine verkostoineen.
Viraston kampanjoita, esimerkiksi vuosittain lokakuussa järjestettäviä
työsuojeluviikkoja, on usein ylistetty, mutta virastoa on myös kritisoitu substanssin
puutteesta. Takala haluaa panostaa viraston profiilin nostamiseen.
Meidän on vahvistettava sisältöpuolta, puhua siitä minkä parhaiten
hallitsemme, luotava oma identiteetti. Näkyvyys edellyttää uskottavuutta, Takala sanoo.
Euroopan muututtava edistyksellisemmäksi
ILO-vuosinaan Takala on nähnyt, että monet suuret valtiot tuijottavat enimmäkseen
omaan napaansa ja Euroopan sana painaa paljon työympäristökysymyksissä.
Maailmaa ei auta kukaan, jos Eurooppa ei sitä tee. Kampanjat ovat yksi tapa
herätellä poliitikkoja, saada heiltä tukea työllemme työympäristön parantamiseksi.
Euroopan 210 miljoonaa työntekijää voivat vaikuttaa poliitikkoihin äänestämällä
paremman työympäristön puolesta, Takala korostaa.
Edistyksellisimmät ideat eivät kuitenkaan etene esteettä Euroopassakaan.
Yli puolessa EU:n 25 jäsenvaltiosta on työsuojelun näkökulmasta suhteellisen
konservatiivinen hallitus. Takala mainitsee huolestuttavana esimerkkinä Ruotsin. Vasta
nimitetty hallitus on päättänyt lakkauttaa ensi kesänä maan työelämän
osaamiskeskuksen Arbetslivsinstitutin ja supistaa voimakkaasti työsuojelutarkastusta.
Sen sijaan Suomessa koko hallitus on tarttunut väestön nopean ikääntymisen
mukanaan tuomiin ongelmiin ja oivaltanut yhtenä harvoista tarpeen panostaa
työympäristöön, Takala sanoo.
Suomessa puutteet liittyvät kansallisen tason koordinointiin ja johtamiseen.
Kuuluuko vastuu pääministeri Vanhaselle? Kukaan ei tiedä, kuka
asioista viime kädessä vastaa, sanoo Takala ja luettelee joukon
työympäristötoimijoita: sosiaali- ja terveysministeriö, työministeriö, joka vastaa
ILO-yhteistyöstä, valvontaviranomaiset, Työterveyslaitos, kemikaalien, vaarallisten
aineiden, sähkön, hissien, paineastioiden tarkastusjärjestelmät yms. Tilanne on sama
monissa maissa. Hyvä esikuva on Iso-Britannia, missä valtaosa asioista on keskitetty
yhdelle viranomaiselle.
Onnistunut projekti uusissa EU-maissa
Vaikka lainsäädäntö on yhdenmukaistettu, työsuojelussa on yksittäisillä
työpaikoilla runsaasti puutteita erityisesti EU:n eteläosissa, mutta myös uusissa
EU-maissa. Työkulttuurin erot ovat suuria esimerkiksi Ruotsin ja pian EU:n jäseneksi
tulevan Romanian välillä.
Rakenteet ovat olemassa, mutta prosessi vaatii aikaa ja sille on annettava
aikaa, ehkä 50 vuotta.
Virasto on käynnistänyt hankkeen terveysriskien vähentämiseksi kymmenen uuden
jäsenvaltion pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Projekti on edennyt hyvin.
Seminaareja on järjestetty 12 kielellä 37 ja niihin on osallistunut keskimäärin 90
henkeä, Takala kertoo.
Terveellisiin työpaikkoihin tähtäävä HWI-pojekti jatkuu ainakin vuoteen 2008.
Tammikuussa EU:n jäseneksi liittyvät Bulgaria ja Romania sekä ehdokasmaat ovat myös
mukana.
Ingegerd Ekstrand
Bilbao