Mitä yhteistä on rekkakuskilla, lentoemännällä ja
veturimiehellä?
Kaikki ovat kuljetusalan ammattilaisia, tekevät enimmäkseen jaksotyöaikaa ja
hakevat yhteistyötä edunvalvonnassaan.
Miksi kuljetusalalle ei suunnitella kaikkia ryhmiä kokoavaa liittoa?
Kuljetusliitoilla on erilaisia haluja ja intressejä edetä. Toiset korostavat omaa
edunvalvontaansa ja puitteitaan, toiset haluavat mennä pidemmälle yhteisessä
tekemisessä. Kaikilla kuljetusalan liitoilla on kuitenkin sopimuskierroksilla yhteinen
periaate, että kaveria ei jätetä.
SAK:n vastaisku EK:n voimalle?
Yhteistyön tiivistäminen ja jopa suuremmat liittokokonaisuudet. Kehitystähän
tapahtuukin kaiken aikaa. Muutaman vuoden päästä jopa noin
700 000800 000 SAK:laista on kolmessa, neljässä liitossa. Voimien
yhdistäminen SAK:n sisällä vahvistaa edunvalvontaa.
Työntekijäpuolelle on kova haaste vastata yksittäisten työnantajien
käyttäytymiseen, kun ne juoksevat halvempien työehtosopimusten perässä. Tähän me
voimme vastata vain sillä, että halpatesseihin ei ole mahdollisuutta.
Tupo vai liittokierros?
Sisältö ratkaisee. Tulopoliittisen sopimisen päälle on nousemassa mustia
pilviä. Etelärannassa on alettu esittää, että työaikaa pitäisi pidentää,
lakko-oikeutta rajoittaa, luopua solidaarisesta palkkapolitiikasta ja siirtyä yritystason
sopimiseen.
SAK:ssa on mietittävä, lähteäkö sellaiseen pöytään, jossa esityslistalla on
vain huononnuksia palkansaajille. Viesti ainakin AKT:n kentältä on selkeä; nyt halutaan
saada oma osa tuloskakusta.
Mikä voisi olla SAK:n 100-vuotisteko vuonna 2007?
Pätkätyöläisten aseman ottaminen toiminnan keskiöön. Vuokratyö pitäisi
kitkeä työnteon muotona kokonaan pois ja määräaikaisten käyttö rajata vain
todelliseen ruuhkahuipputarpeeseen. Posti- ja logistiikkaunionin aloite SAK:n valtuustolle
on kelpo väline; pätkätyössä työn hinta pitää olla työnantajalle kalliimpaa kuin
kokoaikaisessa työssä.
Onko AKT lakkoherkkä?
Ei ole. Meillä on ollut viimeiset 30 vuotta keskimäärin kolme
valtakunnallista työtaistelua per vuosikymmen. Yrityskohtaisia ja paikallisia
työtaistelua on ollut enemmän, mutta niitä on ollut kaikilla aloilla.
Lakonuhkia on ollut AKT:ssa enemmän, mutta meidän alamme työnantaja uskoo
puhetta vasta, kun on saanut testattua puheen pitävyyden lakonuhalla. Asetelma on ihan
mieletön.
Ratkaisu itärajan rekkajonoille?
Esitetyt jonotuskaistat eivät ole kuljettajille eikä alueella asuville
tyydyttävä ratkaisu. Asia pitäisi ratkaista niin, että kun Suomen puolelle kertyy
tietty määrä jonottavia rekkoja, estetään Venäjän puolelta tulevan tyhjän
kuljetuskaluston pääsy Suomeen. Kun jono on purkautunut sovitun mittaiseksi, Venäjän
rekat voivat tulla hakemaan tuontisatamista naapuriin kuljetettavaa tavaraa.
Toisekseen tullialueen läheisyyteen pitäisi rakentaa muutama sata rekkaa
vetäviä paikoitusalueita sosiaalitiloineen ja kieltää tienvarsijonottaminen kokonaan.
Verorahoja infrastruktuuriin vai perintöveron keventämiseen?
Suomen pärjäämisen kannalta ilman muuta infrastruktuuriin. Suomen kannalta
liikenteen infran kunnossapito on tehokkaimpia ja välittömämpiä keinoja luoda pohjaa
talouskasvulle.
Pakotetaanko ammattikuljettajat ajamaan väsyneinä?
Valitettavasti kyllä. Kuljetusmarkkinoilla on epätasapaino kuljetusten tilaajien
eli kaupan ja teollisuuden sekä kuljetusliikkeiden välillä. Tilaajat ovat
määräävässä asemassa kuljetusyrityksiin, mikä synnyttää ylipitkiä kuljetuksia ja
väsymystä. Jos et aja ylipitkiä kuljetuksia, et aja ollenkaan.
Kiitos maan hallituksen, joka sääti kuljetusten tilaajavastuuta koskevan lain.
Valvonta on vielä ongelma.
Osaatko ajaa rekkaa?
En, minulla ei ole lainkaan ajokorttia, ei edes atk-ajokorttia. Aikanaan ei
ollut rahaa hommata korttia puhumattakaan autosta.
Asut Lahdessa. Bussilla vai junalla Helsinkiin?
Bussilla. Minusta on mukava liikkua paikasta toiseen AKT:n jäsenten
kuljettamassa bussissa.
Onnistuuko etätyö liittojohtajalle?
Silloin tällöin, mutta vain pienessä mitassa. Liittojohtajan työ perustuu
kokouksiin, ihmisten tapaamisiin ja kasvokkain kohtaamisiin.
Käytätkö matkapäätettä työmatkoilla?
Välillä. Kommunikaattorilla voin tehdä lyhyet tekstit, mutta puheet pitää
kirjoittaa kannettavalla tietokoneella.
Tekstiviesti vai sähköposti?
Sähköposti. En ole ikinä lähettänyt yhtään tekstiviestiä.
Ketä työmarkkinajohtajaa arvostat?
AKT:n entistä liittosihteeri Matti Vehkaojaa. Hän nousi kuljetusalalta
ensin toimitsijaksi, sopimussihteeriksi ja sitten liittosihteeriksi. Arvostan erityisesti
myös Veturimiesten puheenjohtaja Risto Elosta, joka on hyvin ennakkoluulottomasti
nähnyt ympäristön muutokset ja kyennyt johtamaan liittoaan reagointikykyiseksi.
Lempilukemista?
Sanomalehdet.
Murtomaahiihtoa vai laskettelua?
Murtsikkaa ja perinteisellä tyylillä.
Paljonko latukilometrejä kertyy vuodessa?
Tuhat, parhaimpina talvina lähes 1 500 kilometriä. Kesällä
sauvakävelen ja juoksen tuhat kilometriä.
Oletko laskenut Lahden pienestä hyppyrimäestä?
En yhdestäkään hyppyrimäestä koskaan. Joskus olen laskenut pulkalla Lahden
vanhan, jo puretun puuhyppyrimäen alastulorinteen. Siinä oli minulle tarpeeksi vauhtia.
Parasta joulussa?
Rauha.
Mitä haluaisit kysyä Viestintäalan ammattiliiton puheenjohtaja Pertti
Raitoharjulta?
Syntyykö Suomeen uusi teollisuusliitto vuoteen 2010 mennessä, mitkä liitot
siinä ovat mukavat ja loppuvatko siihen SAK:n sisäiset teollisuusliittojen rajariidat?
Leena Seretin