Tällä hetkellä Suomen BKT on ennätyslukemisssa. Talouskasvu
on ollut useita vuosia suhteellisen hyvässä vauhdissa. Myös uusia työpaikkoja on
syntynyt kohtuullista tahtia. Myönteisestä kehityksestä huolimatta osa väestöstä ei
kuitenkaan ole päässyt nauttimaan kasvun tuomasta hyvinvoinnista. Suomessa on edelleen
liian paljon työttömiä, liian paljon syrjäytyneitä, liian paljon köyhiä.
Köyhyysongelman poistamiseksi muutamat tutkijat ja poliitikot ovat esittäneet
perustulon, kansalaispalkan käyttöönottoa. Joidenkin arvioiden mukaan perustulon
määrä voisi määräytyä EU:n köyhyysrajan mukaan, joka tällä hetkellä Suomessa
yksin asuvalla aikuisella on noin 750 euroa.
Ajatus kansalaispalkasta saattaa yhtäkkiä kuullostaa hyvältä ratkaisulta, mutta
siinä on monia heikkouksia, joita suomalainen yhteiskunta ei välttämättä kestäisi.
Perusongelmaksi nousisi todennäköisesti se, mitä kansalaispalkkajärjestelmä tekisi
Suomen työllisyysasteelle. Perustulosta kun saattaisi helposti muodostua liian
houkutteleva vaihtoehto perinteiselle palkkatyön tekemiselle.
Varsin yhtä mieltä Suomessa ollaan siitä, että varallisuus ja hyvinvointi syntyvät
vain työtä tekemällä. Mitä korkeampi työllisyysaste, sitä parempi ja kestävämpi
hyvinvointi. Kansalaispalkka etenkin jos siitä tulisi subjektiivinen oikeus
romuttaisi tämän perusyhtälön.
Kokonaan toinen asia köyhyydestä puhuttaessa on se, että kansantalouden makrolukuja
tarkastellessa meillä pitäisi jo nyt olla varaa poistaa köyhyys Suomesta. Viime vuosina
tulo- ja varallisuuserot ovat kuitenkin lisääntyneet eli yhteisellä työllä ansaittu
varallisuus on jakautunut aikaisempaa epätasaisemmin.
Yhteiskunnallisessa tulonjaossa rahaa tuntuu riittävän muun muassa optioihin ja
osinkoihin, mutta ei juurikaan sosioekonomisen janan toiseen päähän. Toivottavasti
Suomi ei ole ottanut lopullista askelta sellaista yhteiskuntaa kohti, jossa kansankunnan
kahtiajako voimistuu entisestään. Jossa rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Oli
kyse sitten absoluuttisesta tai suhteellisesta köyhyydestä.
Yksi vaihtoehto saada lisää rahaa köyhyysongelman poistoon ja yleisemmin
hyvinvointiyhteiskunnan kipukohtiin olisi muuttaa pääomatulojen verotusta
oikeudenmukaisempaan suuntaan. Pääomatuloista saatavien verojen osuus
kokonaisveropotista voisi olla nykyistä suurempi.