Julkinen sektori huono työllistäjä
Yleiset tuloveron alennukset
melko tehottomia keinoja
työllisyyden lisäämisessä
JHL:n Santamäki-Vuori: Politiikkaa ohjaa talouden ylivalta
Meneillään
olevan vaalikauden aikana tehdyistä yli kolmen miljardin euron veronalennuksista
huolimatta keskustelu veroalen jatkamisesta on eduskuntavaalien lähestyessä jälleen
täydessä vauhdissa. Poliittisen ja taloudellisen eliitin vankkumatonta uskoa
veroalennusten voimaan talouskasvun ja työllisyyden vauhdittajina ei näytä horjuttavaan
edes se, ettei sille löydy perusteita taloustieteellisestä tutkimuksesta.
Yleiset tuloveroalennukset eivät ole tehokas keino
lisätä työllisyyttä. Näihin kysymyksiin erikoistuneet ekonomistit ovat yhtä mieltä
siitä, että se on kaikkein tehottomimpia keinoja. Suurin piirtein kaikki muu
veropolitiikka ja verojen alentaminen olisi työllisyyden kannalta tehokkaampaa
politiikkaa puhumattakaan muista keinoista, Tampereen yliopiston kansantaloustieteen
professori Matti Tuomala kertoo.
Hänen mukaansa Valtiovarainministeriön virkamiesjohto on markkinoinut yleisiä
tuloveroalennuksia parhaana mahdollisena työllisyyspolitiikkana. Suomen
talouspoliittisessa keskustelussa julkisen sektorin roolista työllisyysasteen nostajana
on sen sijaan lähes kokonaan vaiettu.
Meillä on tietoisesti valittu sellainen linja, ettei julkisen sektorin
työllisyyttä pidetä niin tärkeänä kuin muissa Pohjoismaissa.
Edes meidän vasemmistopoliitikkomme eivät ole tuoneet esille sitä, että
julkinen sektori työllistää Suomessa huomattavasti pienemmän osan työvoimasta kuin
Ruotsissa ja Tanskassa, Tuomala toteaa.
Hänen mukaansa Suomen muita pohjoismaita korkeampi työttömyysaste ja alhaisempi
työllisyysaste johtuvatkin pitkälti julkisen sektorin työllisyysosuuden pienuudesta.
Politiikka suosinut hyväosaisia
Professori Matti Tuomala muistuttaa, että rikkaiden rikastuminen johtuu pitkälti
vuoden 1993 verouudistuksesta, joka käytännössä poisti progressiivisen verotuksen
suurituloisilta. Köyhien köyhtyminen johtuu puolestaan suurelta osin sosiaaliturvaan
1990-luvun aikana tehdyistä leikkauksista.
Nämä leikkaukset, joiden toteuttamista valtiovarainministeriön korkeat
virkamiehet Raimo Sailaksen johdolla sankarillisesti vaativat pelastaakseen Suomen ties
mistä kurimuksesta, ovat vaikuttaneet ratkaisevasti siihen, että köyhyys on viimeisen
kymmenen vuoden aikana kasvanut ja syventynyt, Tuomala arvioi.
Hänen mielestään hyväosaisia suosinutta politiikkaa ei voi kuitenkaan kaikilta osin
pitää kansan valitsemien poliitikkojen tietoisten valintojen tuloksena.
Minulle on syntynyt sellainen vaikutelma, että suurelle osalle politiikoista on
tullut yllätyksenä se, miten rajuun luokkaerojen kasvuun nämä 1990-luvulla tehdyt
reformit ovat johtaneet, Tuomala pohtii.
Virkamiehillä liikaa valtaa
Tuomalan mukaan Suomessa harjoitettu talouspolitiikka on käytännössä ollut
pitkälti valtiovarainministeriön yhden aatteen kannattajista koostuvan ylimmän johdon
muotoilemaa.
Esimerkiksi tämän vaalikauden aikana tehdyt verokevennykset ovat kuin suoraan
kokoomuksen vaalivero-ohjelmasta, joka puolestaan oli sama kuin ministeriön ohjelma.
Tuomalan mukaan ministeriön pysyvät virkamiehet ovat pystyneet laman jälkeenkin
viemään läpi puhdasoppiset politiikkatavoitteensa vaalien tuloksesta riippumatta.
Tuomala pitäisikin parempana ruotsalaista järjestelmää, missä isot pomot vaihtuvat
aina hallituksen mukana. Hänen mukaansa virkamiesten valtaa talouspolitiikan käytännön
muotoilussa on lisännyt entuudestaan se, että poliittisten päättäjien tieto on
vähäisempää ja heidän halukkuutensa ottaa selvää asioista on heikompi kuin
aikaisemmin.
Poliitikot turvautuvat päätöksenteossa mielellään virkamieskunnan
esityksiin, koska heidän oletetaan edustavan kaikkein korkeinta taloudellista
asiantuntemusta tässä maassa.
Panostusta palveluihin ja tulonsiirtoihin
Professori Tuomalan mukaan ensi vaalikauden aikana olisi verokevennysten sijasta korkea
aika panostaa tulonsiirtoihin ja julkisiin palveluihin. Suomessa on jo nyt sellaisia
ryhmiä, joissa köyhyys alkaa olla perinnöllistä. Pitäisikin ymmärtää, ettei
meneillään oleva eriarvoistumiskehitys ole mikään välttämättömyys vaan
arvovalinta, Tuomala linjaa.
Yksimielisyys politiikan suunnasta näyttää horjuvan jonkin verran myös maan
korkeimman poliittisen johdon keskuudessa.
Suomi ei ole enää mikään sosiaaliturvan kärkimaa. Meillä on tapahtunut
väärään suuntaan menevää kehitystä, joka olisi pysäytettävä, ulkoministeri Erkki
Tuomioja toteaa.
Hänen mukaansa yhteiskunnan kehityssuuntaa koskevien kysymysten tulisi olla selkeästi
mukana vaaliohjelmissa. Sen jälkeen ratkaiseva ajankohta on hallitusneuvotteluihin
valmistautuminen.
Politiikan suunnan muutoksen tavoittelussa mennään varmasti pieleen, jos
vaalien jälkeisiin neuvotteluihin mennään valtiovarainministeriön valmistelujen
pohjalta niin kuin viime vuosien aikana on tapahtunut, Tuomioja ennustaa.
Markku Vuorio
JHL:n Tuire Santamäki-Vuori:
Politiikkaa ohjaa talouden ylivalta
Viimeisen
kymmenvuotiskauden aikana tehtyjen veronalennusten tuloksena julkisen sektorin
suhteellinen osuus Suomen taloudessa on supistunut tuntuvasti. Harjoitettu politiikka
tuonut mukanaan suuria haasteita julkisen sektorin työntekijöille, joiden on ollut pakko
vastata kasvavaan palvelutarpeeseen suhteellisesti pienemmillä resursseilla kuin
aikaisemmin.
Onko palvelujen laatu ja saatavuus kyetty turvaamaan?
Resurssipula ei ehkä ole vielä niinkään näkynyt palvelujen
laadussa ja saatavuudessa. Suurin ongelma on tullut siitä, että näitä palveluja
tuottava henkilöstö on joutunut koville, kun rahaa on ollut vähän ja
henkilöstömäärät ovat monissa tehtävissä niukat palvelutarpeisiin verrattuna,
Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori sanoo.
Hänen mukaansa julkisen sektorin työntekijöiden kiristyneitten työehtojen lisäksi
viime vuosien haluttomuus investoida kaikkiin ihmisiin on nähtävissä erityisesti
siinä, ettei ole huolehdittu niistä ihmisiltä, joita ei ole pidetty merkittävinä
talouskasvun voimavaroina.
Köyhyyden lisääntymisessä on nyt viitteitä siitä, että olemme pikkuisen
epäonnistuneet tasaamaan sosiaalisia riskejä tulonsiirtojen avulla, Santamäki-Vuori
arvioi.
Hänen mielestään viime vuosien politiikkaratkaisujen taustalla on talouden ylivalta.
Suomessa on aika pitkään ollut tyypillistä, että talous määrää ja
politiikka mukautuu. Tässä kohdin varmaan uudelleenarvioita täytyisi tehdä.
Missä käyttäjien ja maksajien näkökulma?
Santamäki-Vuori painottaa, että talouden ylivalta politiikkaan nähden on näkynyt
myös julkisten palvelujen ulkoistamisesta käydyssä keskustelussa. Sitä ei ole käyty
palvelujen käytättäjien ja maksajien näkökulmasta, vaan etualalla on ollut pyrkimys
luoda kasvualustaa yksityiselle palvelutuotannolle.
Mitään sellaista yksiselitteistä kokemusta ulkoistamisen
kustannustehokkuudesta ei kuitenkaan ole olemassa, että siihen pitäisi sen johdosta
enenevässä määrin siirtyä. Haluan erityisesti nostaa esille sen, että joskus
kustannussäästöjä on haettu henkilöstön työehtoja heikentämällä. Silloin
kustannussäästöt on saatu aikaan kaikkein pienipalkkaisimpien naisten kustannuksella.
Tämä on sellainen toimintatapa, jolle solidaariset suomalaiset eivät anna valtakirjaa,
Santamäki-Vuori vakuuttaa.
Hänen mukaansa kokemukset puhuvat sen puolesta, että nykyinen Suomen malli jossa
julkinen sektori tuottaa pääosin julkiset palvelut toimii kustannustehokkaasti.
Julkisia palveluja pitää arvioida palveluita käyttävien ja rahoittavien
ihmisten näkökulmasta ja heidän viestinsä on kerta toisensa jälkeen ollut hyvin
yksituumainen. He pitävät julkisen sektorin oman työn kehittämistä ensisijaisena.
"Emme enää suostu veroalen rahoittajiksi"
Santamäki- Vuori pitää markkina-ajattelun tunkeutumista julkishallintoon
ongelmallisena, koska se lisää aina väistämättä byrokratiaa, minkä johdosta yhä
pienempi osa niukoista resursseista voidaan käyttää ihmisten palveluun ja asiakkaiden
auttamiseen ja entistä suurempi osa menee hallinnointiin, jota jatkuva kilpailuttaminen
välttämättä merkitsee.
Itse olen hyvin huolestunut siitä, miten näiden hyvinvointiammattilaisten
työn sisällölle tapahtuu. Hyvin monet ihmiset ovat tulleet alalle nimenomaan siksi,
että he saavat olla tekemisissä toisten ihmisten eikä papereitten kanssa. Nyt kun
entistä useampiin tehtäviin liittyy hallintotyötä, voi sillä olla haitallisia
vaikutuksia heidän työssä viihtymiseensä, Santamäki-Vuori pohtii.
Voiko Suomi säilyä pohjoismaisena hyvinvointivaltiona, jos verotusta edelleen
kevennetään?
Minusta on itsestään selvää, että verotuksen alentaminen viime vuosien
mittakaavassa ja hyvinvointipolitiikan säilyttäminen eivät ole yhdistettävissä. Puhun
kuitenkin mieluummin suomalaisesta hyvinvointimallista, koska meillä oikeastaan on ollut
koko ajan vähän omintakeinen halpaversio pohjoismaisesta mallista.
Santamäki-Vuoren mielestä verotuksen edelleen keventäminen olisi toivottavaa siinä
tapauksessa, jos se olisi mahdollista toteuttaa hyvinvointivaltion rahoitusta
vaarantamatta.
Meidän näkökulmastamme tärkeintä on kuitenkin se, että veronalennuksia ei
rahoiteta heikentämällä hyvinvointipalvelujen laatua ja saatavuutta eikä niitä
tuottavien työntekijöiden työehtoja. Minun viestini on ollut se, että me emme enää
suostu veroalennusten rahoittajiksi, Santamäki-Vuori linjaa.
Markku Vuorio
Palkkatyöläinen
12.12.2006 nro 10/06 |