SAK:n
puheenjohtajan Lauri Ihalaisen mielestä olisi talouspoliittisesti
järkevää ja oikeudenmukaista, jos työmarkkinajärjestöt suosittelisivat ensi vuonna
koko henkilöstön palkitsemista tuloksellisuudesta sen sijaan, että jaettaisiin vain
omistajille ja johtajille suunnattuja optioita ja osinkoja. Hänen
mukaansa tällä toimenpiteellä lisättäisiin
kotitalouksien kulutuskysyntää talouskasvun taittuessa ensi vuoden aikana ja
parannettaisiin palkansaajien horjuvaa uskoa samassa veneessä soutamisesta.
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla esitti viimeisimmässä talousennusteessaan,
että talouskasvun hiipuessa ensi vuonna kotitalouksien ostovoimaa voitaisiin nostaa
uusilla veronalennuksilla. Kyse on siitä, että talouskasvua saataisiin siirrettyä
enemmän kotimaisen kysynnän harteille. Lisäksi tiedossa on, että yli vuosi mennään
nyt ilman palkankorotuksia.
Etlan analyysi on oikea, mutta lääkkeet väärät. Tämän vaalikauden
veroratkaisut on ymmärtääkseni tehty, Ihalainen toteaa.
Yritystenkin pitäisi nyt pidättäytyä kaikilta yllätyksellisiltä menoilta,
mutta kun ne joka tapauksessa jakavat omistajilleen ja johtajilleen runsaskätisesti
osinkoja ja optioita, niin eikö voisi näiden sijasta kerrankin tehdä niin, että tätä
rahaa jaettaisiin tasaisemmin koko henkilöstön kesken vuonna 2007.
Ihalaisen mukaan tällä toimenpiteellä päästäisiin samaan lopputulokseen kuin
Etlan esittämällä mallilla. Ostovoiman ja talouden kasvuun saataisiin lisää vauhtia.
Minusta järjestöt voisivat suosittaa tällaista mallia. En siis esitä
sopimusten avaamista, mutta järjestöjen yhteinen suositus oikeudenmukaisemmasta
palkitsemisesta voisi olla paikallaan. Tällä myös testattaisiin työnantajien paljon
puhumaa ja tupossakin sovittua paikallisen sopimisen toimivuutta käytännössä.
"Sopimuksen sisältö ja muoto vasta myöhemmin"
Uutta neuvottelu- ja sopimuskierrosta ei ole puheenjohtaja Lauri Ihalaisen mielestä
mahdollista alkaa hahmotella ennen ensi kevään hallitusratkaisua. Hänen mukaansa ensin
on nähtävä, aikooko tuleva hallitus rakentaa hallitusohjelmansa kolmen edeltäjänsä
tavoin myös kolmikantaa korostaen.
Tässä vaiheessa ei ole edellytyksiä katsoa tulevan sopimuksen muotoa eikä
sisältöä. Sen sijaan kaikkien olisi syytä pitää pönttö riittävän viileänä.
Etukäteen ei pitäisi rajata mitään sopimusvaihtoehtoa pois.
Hallitusohjelma on tärkeä asiakirja myös työmarkkinajärjestöille, ja sen
perusteella on nähtävissä, millaiseen yhteistyöhön hallitus on valmis kolmikannassa.
Varmaankin hallituksen muodostamisen yhteydessä työmarkkinajärjestöiltä kysellään,
minkälaisia ajatuksia tulevasta sopimuspolitiikasta on olemassa.
Ihalaisen mukaan suomalaista sopimusyhteiskuntaa, kolmikantaa, kohtaan on täysin
luvallista esittää kritiikkiä. Hänen mielestään näillä Suomi-veneen keinuttajilla
ei kuitenkaan ole ollut esittää uskottavaa vaihtoehtoa maan talouden ja palkansaajien
asioiden hoitamiseksi.
Elinkeinoelämän ideologisten järjestöjen Evan ja Etlan toimitusjohtaja Sixten
Korkman on esittänyt vanhan talouspoliittisen työnjako-opin perusteella, että
veroratkaisut olisi pidettävä erillään tupoista, että työeläkejärjestelmä olisi
pitänyt uudistaa ilman työmarkkinaosapuolten liian keskeistä roolia ja että
yleensäkin korporaatioiden kabinettivallasta olisi päästävä avoimempaan
päätöksentekoon.
Mutta kuinka korkea Suomen veroaste olisikaan ilman tuloratkaisuja. Eikä
työeläkeratkaisu jota Korkmankin pitää hyvänä, mutta vain väärin
sammutettuna olisi vieläkään valmis ilman työmarkkinajärjestöjä. Ja mitä
"kabinetteihin" tulee, luulen, että elinkeinoelämän sikariportaan
toimintatavoissa haluttu avoimuus loisi ylivoimaisia muutospaineita, Ihalainen vastaa
Eva-johtajalle. Meille se ei tuota vaikeuksia.
"Järjestöt eivät koskaan ole päättäneet veroista"
SAK:n puheenjohtaja haluaa myös oikaista yleistä väärinkäsitystä kolmikannasta.
Kun työmarkkinajärjestöt ovat neuvotelleet tuloratkaisuista valtiovallan
kanssa, maan hallitus ei ole koskaan alistanut veroratkaisuja järjestöjen
päätettäväksi. Siitä on pitänyt huolen muun muassa Raimo Sailas. Mutta
päinvastoin, hallitus on voinut kurkistaa, mitä työmarkkinapöydässä tapahtuu ja
sovittaa omat päätöksensä sen mukaan. Palkka- ja veroratkaisujen yhteensovittamisessa
on ollut se järki, että päähuomio on kiinnitetty todellisen ostovoiman kasvuun eikä
pelkkään nimelliskorotukseen.
Demokratiavaje ei siis ole sopimusyhteiskunnan ja parlamentarismin välillä,
vaan rahavallan ja parlamentarismin välillä. Tämän vajeen täyttämiseksi huudon
pitäisi olla huomattavasti nykyistä kantavampaa.
Myös Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n johtaja Seppo Riski arvosteli
hiljattain sitä, että SAK haluaa pönäkästi vaikuttaa ennen vaaleja poliittisiin
puolueisiin työelämää koskevissa asioissa. Hänen mielestään käytös on suorastaan
vaarallista suomalaiselle demokratialle. Ihalainen haluaa huomauttaa, että samassa
tiedotteessaan Riski vaati pontevasti heti edellä mainitun perään poliittisilta
päättäjiltä toimia lakkojen vähentämiseksi ja työrauhan pelisääntöjen
uudistamista. Riskin näkemykset tässä kohtaa kuullostavat puheelta lasikaapissa.
Sitä paitsi, menneinä vuosikymmeninä, jolloin ammattiyhdistysliike oli vielä
heikko, elinkeinoelämällä oli hyvin suora vaikutuskanava poliittisiin päättäjiin. Se
toimi huomattavasti tehokkaammin kuin kukaan uskaltaa tänään edes ajatella. Mutta
kukaan ei perään huutanut eikä puhuttu korporaatiovallasta.
"Suomessa moititaan,
maailmalla kiitellään"
Suomen kolmikannan juuret ovat sodan
jälkeisessä jälleenrakentamisessa.
Ammattiyhdistysliikkeen
painoarvo mutta myös vastuu ovat kasvaneet liikkeen eheytymisen myötä muutamien viime
vuosikymmenten aikana. Mutta vallasta puhuttaessa on huomattava, että kyse
ammattiyhdistysliikkeen kohdalla on pääasiassa suostutteluvallasta ja samalla suuren
vastuun kantamisesta.
Pienelle maalle kolmikanta on
ollut strateginen valinta. Se on tuonut talouteen ennustettavuutta, uskottavuutta ja
hallittavuutta. Suomen integraatioratkaisujen myötä meille jäi talouspoliittisista
työvälineistä käyttöön vain finanssi- ja tulopolitiikka. Hallituspohjasta
riippumatta on järkevää, että näitä kahta talouspolitiikan lohkoa sovitetaan yhteen
parhaan tuloksen saamiseksi Suomelle ja suomalaisille,
Ihalainen huomauttaa, että vaikka
meillä käydään kotoista keskustelua kolmikannan turmiollisuudesta, samaan aikaan
maailmalta virtaa Suomeen "opintomatkalaisia" ottamaan Suomen mallista oppia
omaan maahan.
Täällä on siis jotain
arvokasta; jotain sellaista, jota ei pidä hukata.
Elinkeinoelämä näköalaton
globalisaation edessä?
Puheenjohtaja Ihalaisen mielestä
kolmikannan arvostelijoiden analyysit siitä, miten Suomi pärjäisi globaalissa
taloudessa ilman työmarkkinajärjestöjen ja valtiovallan yhteistyötä, ovat olleet
varsin ohuita. Hänen mukaansa kolmikantaa pitäisi edelleen kehittää, eikä ainakaan
ideologisista syistä hylätä. SAK:n aloitteesta yhteistyötä sopimuspöydässä on
laajennettu elinkeinopoliittisiin asioihin.
On outo tulkinta, että
kolmikanta toisi palkansaajille enemmän hyvää kuin elinkeino- ja talouselämälle.
Eihän tässä häviäjiä ole. Mutta onko elinkeinoelämä ollut globalisaation edessä
enemmän ja vähemmän näköalaton ja epävarma. Ehkä kriittisyys kolmikantaa kohtaan
juontaa osaksi tästä ja kaikkea liikkuvaa ammutaan tästäkin syystä.
Ihalaisen mukaan yrittäjissä on ollut
yhä enemmän nähtävissä ajattelua, että "kyllä meidän firma pärjää, mutta
miten Suomi pärjää".
Kun yritysjohtajat ajattelevat
näin, on kysyttävä, onko työnantajissa tapahtunut selkeä muutos. Onko nyt niin, että
Suomi on yrityksille vain asemamaa, jonka menestymisestä ne eivät välitä kuten
aikaisemmin.
SAK:n puheenjohtaja pitää hyvänä,
että Suomessa käydään kriittistä keskustelua kolmikannasta. Mutta samalla hän
peräänkuuluttaa sitä, että arvostelijat esittäisivät myös vaihtoehtoa. Ihalaisen
mukaan pelkkä arvostelu ei johda mihinkään rakentavaan.
Harri Järvinen
Lauri Ihalainen |
 |
- Syntynyt Pihtiputaalla 14.5.1947
- Äänekosken ammattikoulun kirvesmiehen
opintolinja 19641966
- Työväen Akatemia 19681970
- Useita järjestötyö- ja
johtamiskursseja
- SNK.n Keski-Suomen piirisihteeri 1970
- SAK:n nuorisosihteeri 19701977
- SAK:n järjestösihteeri 19771984
- SAK:n sihteeri 19841990
- SAK:n puheenjohtaja vuodesta 1990
- Talousneuvoston jäsen
|