
Työaikadirektiiviesitys
suututtaa ay-liikettä
Keskeiset heikennykset
TUC kuoppaisi
ylipitkät työviikot
Työaikadirektiivi
uhkaa muuttua eurooppalaisten työntekijöiden kannalta huonompaan suuntaan. Tulossa on
koko EU:n historian ensimmäinen työelämän huononnusdirektiivi. Voimassa olevaan
direktiiviin esitetyt muutokset tähtäävät laajaan työntekijöiden oikeuksien
alasajoon. Muutokset koskevat muun muassa viikoittaisen enimmäistyöajan määrittelyä,
päivystysaikoja ja ylitöiden tasoittumisjaksoa.
Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY vastustaa
direktiiviesitystä ja pyrkii jatkossa vaikuttamaan Euroopan parlamenttiin, jonka se
toivoo muuttavan esitystä työntekijäystävällisemmäksi.
Työaikadirektiivi on yksi Suomen EU-puheenjohtajuuskauden painopisteistä. Suomen
tavoitteena on saada aikaan kompromissiesitys, joka menisi läpi ministerineuvoston
kokouksessa marraskuun alussa. Tämän jälkeen direktiiviesitys siirtyy parlamentin
käsittelyyn. Kyse on palveludirektiivin tavoin yhteispäätösmenettelyyn kuuluvasta
asiasta, joten parlamentti voi tehdä direktiiviesitykseen muutoksia tai kieltäytyä
hyväksymästä koko direktiiviä.
Pyrkimys kompromissiin merkitsee käytännössä sitä, että Suomen hallitus joutuu
laatimaan esityksen, jossa ei juuri huomioida ay-liikkeen esittämiä näkemyksiä.
Tilanne on Suomelle kiusallinen, sillä Suomi kuuluu muiden Pohjoismaiden kanssa joukkoon,
joka on ollut samoilla linjoilla ay-liikkeen kanssa direktiiviesitystä laadittaessa.
Tessit ohitetaan
Suomalaisia palkansaajajärjestöjä huolestuttaa erityisesti se, että työaikojen
tasoittumisjaksojen pidentämisestä ei direktiiviesityksen mukaan enää tarvitsisi
neuvotella työmarkkinajärjestöjen kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että
työehtosopimukset eivät olisi ensisijaisia välineitä sopia asiasta, vaan ne voitaisiin
ohittaa lainsäädännöllä.
Tämä on periaatteellisesti iso kysymys. Työehtosopimusten asema ensisijaisena
sopimisen välineenä pitää edelleen todeta direktiivissä, korostaa SAK:n päälakimies
Jorma Rusanen.
Hänen mukaansa nykymuotoisena direktiiviesitys ei tuo parannuksia kenellekään vaan
laskee työaikasuojelun minimitasoa Euroopassa. Muiden direktiivien tapaan myös
työaikadirektiivi toimii kotimaista lainsäädäntöä ohjaavasti.
Paineet muuttaa suomalaista työaikalainsäädäntöä ja heikentää
työaikasuojelua kasvavat Suomessa, jos direktiiviesitys tulee nykymuodossaan voimaan,
Rusanen arvioi.
Suomalaiset työnantajajärjestöt kannattavat eurooppalaisten veljesjärjestöjensä
tapaan direktiiviesitystä.
Opt out hiertää
Ministerineuvostossa erimielisyyttä on enää vain direktiiviesitykseen
sisältyvästä ns. opt outista, joka antaa jäsenmaille mahdollisuuden työntekijän
viikoittaisen maksimityöajan pidentämiseen. Opt out on erityisen tärkeä
Iso-Britannialle, ja ensi vuoden alussa puheenjohtajamaaksi tuleva Saksa tukee
Iso-Britanniaa asiassa. Osa jäsenmaista puolestaan haluaisi luopua kokonaan
poikkeusmenettelystä, jolla enimmäistyöaikaa voidaan pidentää.
Suomi ei halua avata koko direktiiviesitystä, vaan pyrkii nyt löytämään opt
outista kompromissin, joka kelpaisi kaikille.
Opt out mahdollisuus on jo nykyisessä työaikadirektiivissä, ja sitä
käytetään paljon Iso-Britanniassa. Iso-Britannia ei olekaan toistaiseksi lämmennyt
kaavailuille, joissa mahdollisuutta sopia viikoittaisen enimmäistyöajan pidentämisestä
rajoitettaisiin ja sovittaisiin siitä luopumisesta siirtymäajan jälkeen.
Suomalaisten palkansaajien kannalta merkittävimmät kysymykset direktiiviesityksessä
liittyvät Jorma Rusasen mukaan ylitöiden tasoittumisjakson määrittelyyn ja
päivystysaikojen sääntelyyn. Opt out mahdollisuus ei ole käytössä Suomessa.
EAY:n pääsihteeri John Monks tapasi syyskuussa työministeri Tarja
Filatovin ja toi vielä kerran esille ay-liikkeen näkemykset. Jatkossa EAY pyrkii
vaikuttamaan EU-parlamentin kantoihin. EAY:ssä suunnitellaan myös kaikki jäsenmaat
kattavaa kampanjointia työaikadirektiivistä ennen ministerineuvoston marraskuun alussa
pidettävää kokousta.
Pirjo Pajunen
Keskeiset heikennykset
- Viikottainen enimmäistyöaika: enimmäistyöaika on voimassa
olevassa ja uudessa direktiivissä 48 tuntia viikossa (40 tuntia + 8 t ylitöitä), mutta
jäsenvaltiot voivat kuitenkin halutessaan poiketa viikoittaisesta maksimityöajasta (ns.
opt out). Uudessa direktiiviesityksessä työntekijän viikkotyöajan ylärajan murtava
opt out on säilytetty, ja sen mukainen maksimityöaika on 65 tuntia viikossa. Suurin
osa jäsenmaista ei ole ottanut käyttöön opt out -mahdollisuutta. Opt outin käytöstä
on aina sovittava työntekijän kanssa, mutta käytännössä yksittäisen työntekijän
neuvotteluasema on työsopimusta solmittaessa olematon. EAY:n mielestä opt out pitäisi
poistaa direktiiviesityksestä kokonaan.
- Työajan tasoittumisjakso ja ylitöiden seuranta: nykyisen
direktiivin mukaan ns. vertailuajan maksimipituus on neljä kuukautta, mutta
työehtosopimuksilla aikaa voidaan pidentää 12 kuukauteen asti. Uuden
direktiiviesityksen mukaan vertailujakson pidentämisestä voitaisiin suoraan säätää
laissa ilman että työmarkkinajärjestöjä kuullaan asiassa. EAY:n mielestä
työehtosopimusten ensisijaisuus on säilytettävä.
- Työntekijän päivystysaika: direktiiviesityksen mukaan
päivystysaika ei enää ole pääsääntöisesti työaikaa. EAY:n mielestä
päivystysaika on katsottava työajaksi, sillä työntekijä on tuolloin työnantajan
käytettävissä.
TUC kuoppaisi ylipitkät työviikot
EU:n vanhoista
jäsenmaista pisin työaika on Britanniassa. Siellä työnantajat hyödyntävät laajasti
EU:n työaikadirektiiviin sisältyvää opt out -vaihtoehtoa, joka sallii työviikon
pidentämisen aina 60 tuntiin asti. Joka seitsemäs palkansaaja tekee yli 48-tuntisia
työviikkoja.
Ammatillinen keskusjärjestö TUC korostaa, että 48 tunnin työviikkoa pitemmät
työajat lisäävät työntekijöiden sairastumisriskiä ja heikentävät perhe-elämän
laatua. Tutkimukset osoittavat, että työaikojen venyminen on vähentänyt palkansaajien
kouluttautumiseen käyttämää aikaa. Lisäksi järjestö muistuttaa, että monessa
ammatissa liian pitkä työpäivä aiheuttaa vaaratilanteita myös työtovereille ja
ympäristön muille ihmisille.
Viidennes ylipitkien työviikkojen tekijöistä on naisia. Naisten vähäinen osuus
heijastaa naisten miehiä suurempaa sitoutumista perheidensä tarpeiden
huomioonottamiseen. Työpaikalla se toimii naisten urakehitystä vastaan, TUC toteaa.
Britannian kauppa- ja teollisuusministeriön selvityksen mukaan ylipitkiä työviikkoja
tekevien selvä enemmistö toivoo työnantajiensa rajoittavan työviikon enintään 48
tuntiin. Osaksi se johtuu siitä, että yli puolelle ylipitkien viikkojen tekijöistä ei
ole maksettu ylityökorvauksia. Selvä enemmistö myös niistä työntekijöistä, joille
on maksettu ylitöistä, haluaisi rajoittaa työviikon pituutta.
Tätä taustaa vasten työnantajien perustelut ylipitkän vaihtoehdon säilyttämiseksi
EU:n työaikadirektiivissä kuulostaa ontolta. Työnantajien mukaan kyseessä on ennen
muuta lisäansioita kaipaavien työntekijöiden oikeus. Perusteluun sopii huonosti niin
ikään se, että moni on kokenut työnantajansa painostaneen venyttämään työaikaa.
Yhtä ontto TUC:n esittämien tilastojen valossa on väite, jonka mukaan pienyritykset
eivät pärjää, ellei niissä ole lupa paiskoa pitkiä työpäiviä. Britanniassa
pääosa 48 viikkotyötuntia ylittävästä työstä tehdään 25500 työntekijän
yrityksissä. Alle 25 työntekijän yritysten osuus on ainoastaan 27 prosenttia.
Juhani
Artto
Palkkatyöläinen
3.10.2006 nro 8/06 |