Työvoimatoimistojen
tietojen mukaan töitä on tarjolla kuorma-auton ja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajille ja
kuskipula olisi huutavin Kymenlaaksossa.
Näin näyttää, mutta työvoimapula on harhaa, aikakin täällä
Kymenlaaksossa, toteaa AKT:n Kotkan aluetoimitsija Juha-Pekka Yrjölä.
Yrjölän mukaan melkoinen osa pieniä kuljetusyrittäjiä ei edes
halua ammattikuskia, vaan enemmän tai vähemmän suoraan ilmaistaan haluttavan virolaista
tai venäläistä työvoimaa huonommilla palkoilla.
Yrjölän mukaan melkeinpä tavaksi on tullut työluvilla keplottelu. Hän kertoo
juttuja siitä, kuinka yritys hakee esimerkiksi viittä kuljettajaa, saa yllin kyllin
hakemuksia, pyytää kahta haastatteluun ja palkkaa yhden. Ja sitten ilmoitetaan, ettei
työntekijöitä löydy, ja halutaan palkata venäläiskuskeja suomalaisia huonommilla
työehdoilla. Kun ei kunnolla valvota eikä tiedetä todellista tilannetta, niin sitten
työvoimatoimistotkin joutuvat puoltamaan työlupia.
Noin vuosi sitten Yrjölän mukaan alueella oli parisataa työluvallista ja hän arvioi
nyt heitä olevan paljon enemmän. Virolaiset eivät enää tarvitse työlupaa, mutta
heitä ei enää taida juuri olla rekrytoitavaksi, joten valtaosa kuljettajista tulee
Venäjältä. Ja Venäjän kuljetukset ovat jo melkein kokonaan venäläisyrityksillä.
Yrjölä tietää, että Kymenlaaksossa on ammattitaitoisia kuljettajia työttömänä,
joten kohtaanto-ongelmaakaan ei alueella pitäisi todellisuudessa olla.
Kyllä vielä löytyy ammattikuski, jos työpaikka on aidosti auki, siitä
maksetaan alan palkkaa ja muutenkin työehdot ovat kunnossa, lupaa Yrjölä.
Toki täällä on muutama isompi yritys kasvanut nopeasti ja niin säiliöauto-
ja rahtipuolella on ollut jonkin verran aitoakin työvoimapulaa, mutta kunnon työpaikat
on saatu täytettyä.
Aino Pietarinen