Tukholmassa
julkisen liikenteen kilpailuttaminen johti ensimmäisten vuosien aikana täyteen
kaaokseen. Lähijunat ja metrojunat eivät kulkeneet aikataulujen mukaan. Raideliikenteen
jatkuva myöhästely ja liikennekatkokset ajoivat matkustajat melkein hermoromahduksen
partaalle. Samalla julkisen liikenteen henkilöstön työehdot huononivat ja huoltotöiden
laiminlyöntien yleistyminen heikensi matkustajien turvallisuutta. Julkista liikennettä
pyörittävät yksityiset yritykset ovat pyrkineet rajoittamaan myös epäkohtia
julkisuuteen tuovien ammattiliitojen luottamusmiesten toimintavaltuuksia ja sanavapautta.
Tukholman
lähijunaliikenteen kilpailuttaminen sopii hyvin kauhuesimerkiksi siitä, miten pahimmat
uhkakuvat yksityistämisen mahdollisesti mukanaan tuomista ongelmista voivat toteutua
käytännössä.
Kun lähijunaliikenteen ensimmäisen tarjouskilpailun voittanut Citypendel otti
toiminnan vastuulleen vuonna 2000, lähijunaliikenne pysähtyi ensimmäisinä päivinä
melkein kokonaan, kertoo palvelu- ja liikennealojen ammattiliitto SEKO:n Tukholman osaston
toimitsija Lasse Eriksson.
Hänen mukaansa ensimmäinen lähijunaliikenteen hoitamisesta järjestetty
tarjouskilpailu osoittaa miten ylimitoitettuja odotukset julkisen sektorin toimintojen
yksityistämisen saavutettavista säästöistä vielä tuolloin olivat.
Citypendel uskoi aluksi, että se pystyy leikkaamaan kustannuksia
yksinkertaisesti vähentämällä veturinkuljettajien lukumäärän puoleen aikaisemmasta.
Ensimmäisen sukupolven tarjouskilpailuissa hinta olikin vielä ehdottomasti painavin
kriteeri. Niistä saatujen kovien kokemusten antamista läksyistä on sittemmin opittu.
Viime tarjouskilpailuissa laatukriteereistä sekä niiden valvonnasta on sovittu jo
huomattavasti paremmin, Eriksson arvioi.
Citypendelin lähijunaliikenteeseen aiheuttama kaaos ei ollut ensimmäinen eikä ainoa
julkisen liikenteen kilpailuttamisen kaupunkilaisille tuottama riesa. Tukholmalaisten
pitkä piina alkoi jo vuonna 1989, jolloin ranskalainen Connex alkoi pyörittää
Tukholman metroliikennettä. Siitä lähtien matkustajat joutuivat viettämään suuren
osan vapaa-ajastaan täpötäysillä metroasemilla junien saapumista odotellen.
Julkisen liikenteen säätelyn purkamisella tavoiteltiin kustannussäästöjä.
Haluttiin antaa kaupunkilaisten verorahoille parempi vastine. Haluttiin tuottaa enemmän
ja parempia palveluja vähemmällä rahalla. Siitä miten hyvin tai huonosti
yksityistämiselle asetetut tavoitteet on saavutettu, ei ole olemassa luotettavaa tietoa,
sillä kilpailuttamisen yhteiskuntataloudellisista kustannuksista ei ole tehty kattavaa
kokonaisarviota.
Ainakaan lähijunaliikenteen kustannukset eivät ole laskeneet. Tukholman
kauppakamari puolestaan on päätynyt pyörryttävän korkeisiin arvioihin raideliikenteen
myöhästymisten tukholmalaisille yrityksille aiheuttamista taloudellisista menetyksistä,
Eriksson muistaa.
Sopimusehdoissa oltava tarkkana
Eriksson painottaa, ettei SEKO ole missään vaiheessa kannattanut julkisesti
rahoitetun palvelun siirtämistä yksityisille yrityksille.
Käytännössä kilpailuttamien on hyväksytty, koska Ruotsissa säätelyn
purkamisesta vallitsee laaja poliittinen yksimielisyys. Olemme toiminnassamme keskittyneet
poistamaan ja torjumaan yksityistämisen synnyttämiä epäkohtia ja vaaroja omalle
jäsenistöllemme.
Erikssonin mielestä SEKO onkin hyvällä menetyksellä saanut korjatuksi monet
sopimusehtoihin kilpailuttamisen alkuaikoina tulleet heikennykset. Silloin solmituista
sopimuksista puuttui esimerkiksi lähes kokonaan työaikoja koskeva säännöstö. Niihin
oli kirjattu viikkotyötuntimäärä eikä paljon muuta, mikä antoi työnantajille lähes
mielivaltaiset mahdollisuudet sanella työvuorojen pituudet.
Viimeisen kahden neuvottelukierroksen kuluessa olemme joutuneet antamaan
työtaisteluvaroituksen. Taistelutoimiin ei kuitenkaan ole tarvinnut ryhtyä, sillä
molemmilla kerroilla saimme neuvotteluissa läpi keskeisimmät tavoitteemme. Nyt työehdot
on kirjattu yksityiskohtaisesti sopimuksiin, eivätkä työnantajat pysty enää
määräämään henkilökunnalle kahtia jaettuja työvuoroja, Eriksson selittää.
Hän myöntää, että läheskään kaikkia yksityistämisen synnyttämiä ongelmia ei
ole vielä pystytty poistamaan.
Turvallisuuden ja työympäristön parantamisessa on valtavasti työsarkaa
jäljellä. Sitten on vielä aivan oma julkisuusperiaatteeseen liittyvä ongelmakenttä.
Työntekijöiden sananvapaus kapenee
Kun julkisen sektorin toiminta siirtyy yksityiselle yritykselle,
työntekijöiden sananvapaus kapenee. Yksityisen yrityksen työntekijöillä ei ole samaa
oikeutta tuoda julkisuuteen yrityksen toiminnassa ilmeneviä epäkohtia kuin
virkamiehillä, Eriksson täsmentää.
Ongelmiin ripeästi puuttuvien ammattiyhdistysaktiivien uhanalaisesta asemasta
yksityisissä yrityksissä saatiin kouriintuntuva muistutus viime syksynä, kun Connex
päätti erottaa ammattiosasto 119:n puheenjohtaja Pelle Svenssonin epälojaaliuden
johdosta. Irtisanominen tapahtui sen jälkeen, kun Svensson oli arvostellut julkisesti
Connexia metrossa esiintyvistä turvallisuusongelmista. SEKO:n mielestä irtisanomiselle
ei ole laillisia perusteita. Kiista ratkaistaan myöhemmin työtuomioistuimessa.
Pian Svenssonin irtisanomisen jälkeen SEKO käynnisti valtakunnallisen kampanjan,
"Kieltäydymme olemasta hiljaa". Sen tarkoituksena on näyttää, ettei ay-liike
aio hyväksyä työnantajien pyrkimyksiä rajoittaa työntekijöiden oikeutta tuoda
julkisuuteen työpaikoilla esiintyviä epäkohtia.
Tavoitteenamme on saada nykyiseen lainsäädäntöön sellainen muutos, että
työtekijöillä olisi kaikessa julkisesti rahoitetussa toiminnassa yhtäläinen oikeus
antaa julkisuuteen tietoja työpaikalla havaitsemistaan ongelmista siitä riippumatta,
vastaako toiminnasta yksityinen yritys vai ei, Eriksson sanoo.
Työtaakka kasvanut ja palvelu heikentynyt
Meidän mielestämme hyvien sopimusehtojen neuvotteleminen yksityisten
toimijoiden kanssa ei riitä, vaan julkinen liikenteen palvelujen tuotanto olisi
palautettava julkiselle sektorille, linjaa metrokuljettajien ja konduktöörien
ammattiosaston varapuheenjohtaja Jannis Konstantis.
Hänen mukaansa kilpailuttaminen ei ole tuonut mukanaan mitään parannuksia. Julkisen
liikenteen kustannukset ovat nousseet, henkilökunnan työtaakka on kasvanut ja
matkustajien saama palvelu sekä turvallisuus ovat heikentyneet, Kontantis sanoo.
Hänen mielestään julkisen liikenteen palvelujen tuotannon palauttaminen julkiselle
sektorille vahvistaisi sen kehittämisen demokraattista valvontaa, lisäisi matkustajien
turvallisuutta ja alentaisi kustannuksia.
Yksityiset yritykset pyrkivät kasvattamaan voittojaan muun muassa
vähentämällä henkilökuntaa ja tinkimällä huoltotöissä turvallisuuden
kustannuksella. Lopputuloksena on se, että julkisen liikenteen henkilökunta,
käyttäjät ja veronmaksajat häviävät yritysten voitontavoittelun tuloksena, Kontantis
kiteyttää kantansa.
Markku Vuorio