Työturvallisuus
on Porvoon Sköldvikissä toimivalla Neste Oililla ja pian valmistuvassa
Diesel-projektissa ykkösasia. Työntekijöitä ja palvelutuottajia koskevat samat
säännöt. Käytössä ovat niin piiska kuin porkkanakin.
Liikennevalo vaihtuu vihreäksi ja valokuvaajaa viitotaan
siirtymään ensimmäiseltä portilta Sköldvikin teollisuusalueelle Porvoossa. Mutta
keskustoimiston infotiskillä tulee stoppi: esittely, vierailijakortti ja saattajan
seurassa kokoushuoneeseen, jonne Palkkatyöläinen on sopinut tapaamisen kolmen Neste
Oilin jättiläismäisen öljynjalostamon ja Diesel-projektin työturvallisuudesta
vastaavan henkilön kanssa.
Keskustoimistossa sijaitsee myös lupatoimisto, pakollinen pysähtymispaikka
palveluntuottajille, siis urakoitsijoille. Sisään ei pääse ilman kulkulupaa. Ja ilman
koulutusta kulkulupaa ei palveluntuottajille heltiä. Tämä systeemi on ollut käytössä
jo kahdeksan vuotta.
Kun työpaikka on yhteinen, pelisääntöjenkin pitää olla samat omille
työntekijöille ja palveluntuottajille. Tämä turvallisuusajattelu on mennyt hyvin
perille, ja turvallisuusasioita käsitellään muun muassa meidän ja kahdeksan suurimman
urakoitsijan kesken, kertoo jalostamon työsuojelupäällikkö Jouko Korkeakoski.
Nesteen alueella liikkuu tavallisesti kausiluonteisella sopimuksella kolmisenkymmentä
palveluntuottajaa: putki- ja sähköfirmoja, istrumentointiurakoitsijoita, maanrakennus-,
eristys- ja muita vastaavia töitä hoitavia firmoja. Juuri tällä hetkellä
urakoitsijoita on vieläkin enemmän, sillä jalostamolle on tulossa uusi dieselin
tuotantolinja, jonka rakennustyö työllistää 1 400 henkeä ja joka valmistuttuaan
tuottaa vuodessa miljoona tonnia rikitöntä dieseliä. Panostuksen arvo on 650 miljoonaa
euroa. Työntekijöistä 350 tulee noin kymmenestä eri Euroopan maasta, etupäässä
Saksasta, Puolasta, Virosta ja Venäjältä. Tuotanto käynnistyy vuodenvaihteessa,
jolloin Itä-Uudellemaalle syntyy 120 uutta työpaikkaa.
Turvallisvaatimukset ovat työmaalla, mikäli mahdollista, vielä kovemmat, eikä
vähiten siksi, että rakentaminen tapahtuu keskellä täysillä toimivaa
öljynjalostamoa.
Turvallisuusvaatimukset käydään läpi tarjousvaiheessa, ennen kuin hinta
lyödään lukkoon ja sopimus palveluntuottajan kanssa solmitaan. Palveluntuottajan on
sitten vuorostaan käytävä oman ryhmänsä kanssa lävitse samat asiat, esimerkiksi
turvallisuusmääräykset, luvat, riskejä koskeva informaatio, raportointi poikkeavista
tapahtumista jne, luettelee Diesel-projektin turvallisuuspäällikkö Leif Andersson.
Asenteet suurin este
Öljynjalostamolla on työympäristöstä johtuvia riskejä, ja ne otettava huomioon
etukäteen. Ulko- ja sisätilojen kovaäänisten kautta toimivia hälytysjärjestelmiä
testataan viikoittain, ja potentiaalisten vaaratilanteiden kuten kaasuvuotojen ja
tulipalojen varalta harjoitellaan säännöllisesti. Kaikkien on tiedettävä minne
hakeutua, jos jotain ennakoimatonta tapahtuu, osattava periaatteessa antaa ensiapua ja
tehdä alkusammutusta. Jos tapahtuu jotain sellaista, joka edellyttää
hoitotoimenpiteitä, otetaan yhteyttä alueen työterveyshuoltoon. Sekä Korkeakoski että
Andersson ovat olleet mukana Nesteen tehdaspalokunnassa, jota luonnehtivat hyväksi
kouluksi. Nykyinen työ on laajapohjaisempaa.
Yritys on nykyään turvallisuusajattelun kärkijoukkoa, josta
kunnatkin voisivat hyvin ottaa oppia, Andersson sanoo.
Kaikki, myös kesätyöntekijät ja totta kai uudet työntekijät, saavat koulutuksen
ennen kulkuluvan ja työturvallisuuskortin myöntämistä, periaatteessa jo ensimmäisen
työviikon aikana. Sen jälkeen vastuun kantaa osasto.
Uudet työntekijät, joilla ei ole pohjalla vanhaa mallia, omaksuvat nykyisen
turvallisuuskulttuurin nopeammin. Mutta työsuojelun ja turvallisuuden osuutta
ammattikoulussa pitäisi edelleen kasvattaa, sanoo Neste Oilin kemianliittolainen
työsuojeluvaltuutettu Juha-Pekka Siltala painokkaasti.
Amerikkalaisen mallin mukainen uusi turvallisuuskulttuuri otettiin Neste Oilissa
käyttöön kolme vuotta sitten piiskaa ja porkkanaa käyttäen. Turvallisuusajattelun on
saavutettava jokainen täällä työskentelevä, sekä omat työntekijät että
palveluntuottajat ja heidän työntekijänsä. Suomalaiselle työntekijälle, joka
ajattelee "selviänsä omillaan", ei ulkomaisen mallin omaksuminen ole ihan
helppoa.
Pitää vain toistaa, toistaa ja taas toistaa, sanoo Siltala ja arvelee, että
tavoite kyllä saavutetaan, joskin siihen on vielä matkaa.
Järjestelmään kuuluvat myös ns. tarkistuskierrokset. Tavoitteena on tehdä 47
kierrosta vuodessa, ja niiden yhteydessä jokainen esimies keskustelee omien miestensä
kanssa. Vuositasolla kierroksia kertyy näin 5 000.
Keppiä ja porkkanaa
Seuraukset sääntöjen rikkomisesta ovat ankarat. Ellei varoitus tehoa, sekä
työntekijä että palveluntuottaja voivat saada porttikiellon. Tupakointi jalostamolla,
tulitöiden tekeminen ilman korttia tai yritys tulla töihin päihtyneenä voivat tuoda
412 kuukauden porttikiellon. Jos joku tavataan alueelta päihtyneenä, häntä
rangaistaan kuuden kuukauden tai pysyvällä porttikiellolla. Työhön palaavaa voidaan
vaatia käymään koulutuksessa uudelleen. Palveluntuottaja, jonka työntekijöistä
useampi rikkoo sääntöjä, voidaan velvoittaa kouluttamaan koko henkilöstönsä
uudelleen.
Säännöistä ei tingitä, mutta Neste on siirtymässä valvonnasta
itseohjautuvuuteen.
Jos joku huomauttaa suojan puuttumisesta, sitä ei pidä ottaa arvosteluna, vaan
tapana osoittaa, että välitämme toisistamme, sanoo Korkeakoski, jonka tunnuslauseena
työssä on, että kaikki epätoivotut tapahtumat ovat ennalta estettävissä.
Vahingoista, tapaturmista ja vaaratilanteista on raportoitava välittömästi, mutta moni
pitää raportointijärjestelmää aivan liian vaivalloisena.
Raportoinnista ei saa aiheutua liikaa työtä. Sitä pitää tehostaa ja
yksinkertaistaa, Siltala toteaa napakasti.
Piiskan vastapainoksi pitää tarjota porkkanaa. Työntekijöille tarjottiin elokuussa
kakkukahvit, kun tulitöitä on tehty sata päivää ilman työtapaturmia.
Tapaturmattomuuden ennätys on 424 päivää, joka vastaa miljoonaa työtuntia.
Olemme myös tarjonneet 1 700 hengelle palkintolounaan ja antaneet turvaliivejä
vapaa-ajankäyttöön. Palkitseminen motivoi, sanoo Andersson, jolla on paraikaakin
taskussaan kuusi pullakahvilappua jaettavaksi ansioituneille työntekijöille.
Vähemmän työtapaturmia
Turvallisuusajattelu alkaa mennä perille. Siitä kertovat tilastot, joihin kirjataan
sairaslomaan johtaneiden työtapaturmien esiintymistiheys. Nesteen omien työntekijöiden
keskuudessa luku oli viime vuonna 5,7. Palveluntuottajien keskuudessa tilanne on
parantunut radikaalisti: vuonna 1997 luku oli 60, viime vuoden lopussa enää 5,6.
Diesel-projektissa työtapaturmista johtuvien sairauslomien tiheys
oli viime vuonna alle viisi, mikä on aivan uskomaton luku suomalaisella
rakennustyömaalla, sanoo turvallisuuspäällikkö Andersen silminnähden ylpeänä.
Kuluvana vuonna luku on tähän mennessä 1,5 ja kolmen vuoden kuluttua rakennustyön
alkamisesta 3,9. Mutta syksy on vielä jäljellä, Andersson varoittaa.
Jos sairaslomaan johtava työtapaturma sattuu palveluntuottajan työntekijälle,
yrityksen johto tavataan pian tapaturman jälkeen ja sen kanssa käydään rakentava
keskustelu turvallisuudesta.
Palveluntuottajien kanssa tehtyihin sopimuksiin sisältyy lauseke korvaavasta työstä
siinä tapauksessa, että sattuneen tapaturman seuraukset ovat niin lievät, että
työntekijä voi lääkärin mielestä tehdä korvaavaa työtä. Lauseketta sovellettiin
viime vuonna 23 kertaa. Myös viisi Nesteen omaa työntekijää teki korvaavaa työtä.
Työsuojeluvaltuutettu Siltala korostaa, että lääkäri ja potilas tekevät
päätöksen yhdessä. Jos molemmat pitävät korvaavaa työtä mahdollisena, osastolta
tiedustellaan, onko siellä tarjolla mielekästä työtä, joka ei pahenna vammaa.
Tärkeintä on, että työntekijä voi itse vaikuttaa päätökseen. Osa
työntekijöistä haluaa mieluummin tehdä jotain kuin olla sairaslomalla, toisten
mielestä taas korvaavan työn tarjoamisessa ei ole mitään positiivista. Taloudellisesti
ei paljon merkitse kumman valitsee, hän korostaa.
Siltala toteaa, että selvät pelisäännöt ja sanktiot vaikuttavat niin, ettei
työnantajan ja työntekijöiden edustajien kesken synny kiistoja, vaikka näkemykset
joistakin asioista eriäisivätkin. Ensisijaisena tehtävänään hän pitää kamppailua
asenteita vastaan omassa porukassa, niin että jokainen asettaa turvallisuuden
tärkeimmälle sijalle työssä ja voi tulla töihin seuraavanakin päivänä.
Toivomme, että tämä turvallisuusajattelu leviää urakoitsijoiden
välityksellä muillekin työpaikoille. Kiinnostusta on, ja jos joku haluaa tietää
enemmän, meihin voi kyllä ottaa yhteyttä, sanoo turvallisuuspäällikkö Andersson.
Voisi sanoa, että Nesteen linjaus yhteisistä pelisäännöistä yhteisellä
työpaikalla on uraauurtava. Työsuojelun valvontalakia täydennetään 1. syyskuuta
asetuksella yhteisistä työpaikoista, myös rakennuksilla.
Ingegerd Ekstrand