uomessa on edelleen paljon työttömiä. Lisäksi maassa on kohtuullisen
runsaasti avoimia työpaikkoja tekemätöntä työtä. Tämän niin sanotun
kohtaanto-ongelman ratkaisemiseksi maan hallitus ja työmarkkinajärjestöt ovat
työskennelleet ahkerasti loppukesän aikana. Valtion ensi vuoden budjettiin sisältyvä
700 euron muuttoavustus muutosturvatilanteissa on yksi oikeaan suuntaan ohjaava toimi.
Konkreettisena ja helposti ymmärrettävänä toimenpiteenä muuttoavustus on saanut
runsaasti julkisuutta mediassa, mutta se on vain pieni osa koko ongelman ratkaisua. Jotta
kohtaantoa voitaisiin todella parantaa, korjaustoimien on oltava rakenteellisia.
Työmarkkinajärjestöjen esityksen mukaan koulutuksen on vastattava nykyistä paremmin
työelämän tarpeita. Suomessa on pitkään korostettu koulutustason nostamista ja
panostettu huippuosaamiseen esimerkiksi tietoteknologiassa ja biolääketieteessä.
Osaltaan näiden satsausten ansiosta Suomi onkin jatkuvasti ollut erilaisten
kilpailukykyä mittaavien selvitysten kärjessä kaikkien maailman maiden joukossa. Se on
maapallon pohjoisnurkassa sijaitsevalta viiden miljoonan asukkaan kansakunnalta huima
suoritus.
Tällä tiellä on syytä jatkaa, sillä tunnetusti pieni ei pärjää määrällä
vaan laadulla. Mutta nyt olisi herättävä katsomaan, minkälaista muuta osaamista Suomi
tarvitsee pärjätäkseen. Pelkkä huippuosaaminen kun ei tuo leipää kaikille. Jossain
vaiheessa Suomen valtasi innostus, että jopa yli kaksi kolmasosaa ikäluokasta pitäisi
kouluttaa yliopistoissa, korkeakouluissa tai ammattikorkeakouluissa. Sinällään on
tietysti hyvä, että mahdollisimman moni saa mahdollisimman hyvän ja korkean statuksen
omaavan koulutuksen. Mutta suuri kysymys on, mitkä ovat työelämän tarpeet. Elävä
elämä näyttäisi siltä, ettei Suomessa tarvita noin suurta määrää vähintään
ammattikorkeakoulun suorittaneita.
Yhä useammin kuulee puheita, ettei Suomessa ole tarpeeksi normaalien perusammattien
osaajia. Milloin haetaan turhaan hitsaajia, milloin kirvesmiehiä, milloin
linja-autonkuljettajia ja niin edelleen. Alan oppilaitokset kärsivät opiskelijapulasta,
kun yhteiskunta ohjaa peruskoulun ja lukion jälkeen oppilaita enemmän tai vähemmän
järjestelmällisesti kohti korkean asteen koulutusta. Kyse lienee myös asenneongelmasta:
kun liiaksi korostetaan korkeamman koulutuksen merkitystä, valintaansa tekevä nuori
kokee itsensä helposti lähes syrjäytyneeksi, jos mieli tekisi hankkia vaikkapa
rakennus- tai metallialan ammattilaisen pätevyys.
Koulutuksen ja työelämän epäsuhta tulee myös kansantaloudellisesti kalliiksi. Kun
1990-luvun alkuvuosien laman jälkiseurauksena lähes kaikki kivet on käännetty julkisen
talouden tehokkuuden nimissä, voisi kuvitella, että oppilaitosten aloituspaikkojen
parempi työelämävastaavuus toisi haluttuja tehokkuussäästöjä.
Kansantaloudellisesti järjettömältä tuntuu myös nykyinen lääkäritilanne.
Siinäkin on kyse eräänlaisesta kohtaanto-ongelmasta. On pakko pohtia, onko Suomessa
lääkäreitä liian vähän, kun esimerkiksi monien pienten kuntien terveyskeskusten ja
vastaavien paikkojen on lähes mahdotonta saada lääkäreitä avoinna oleviin
palvelussuhteisiin. Samasta lääkäripulasta kielii se, että monissa paikoissa
lääkärit ovat pystyneet hinnoittelemaan työnsä reippaasti yli normaalin tason.
Keikkalääkärit kun tienavat helposti jopa tuplapalkan työehtosopimuspalkkoihin
verrattuna.
Kun sosiaali- ja terveystoimen menot kasvavat joka tapauksessa muun muassa
ikääntymisen seurauksena tulevina vuosina useiden prosenttien vuosivauhtia, on
vähintäänkin outoa, että yhdelle ammattiryhmälle on annettu näin vahva rahastusasema
työmarkkinoilla. Eikä se välttämättä ole hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Kunnilla taitaa olevan rahanmenoa muutenkin.