Ammattiliittoon
liittyminen oli minulle johdonmukainen seuraus alan valinnasta.
Olen 19-vuotias autoalan opiskelija Lappeenrannan ammattikoulusta ja Metallityöväen
Liiton oppilasjäsen.
Ammatinvalintani ihmetytti monia sukulaisia ja tuttujani yksinkertaisesti siksi koska
olen tyttö. Tiesin kuitenkin haluavani alalle ja samalla liittyä myös ammattiliittoon.
Olen pienestä pitäen tutustunut alaan ja uskon myös, että naiset voivat tekniikan
alalla tienata paremmin.
Kun ensimmäisen lukuvuoden alussa koulullemme tuli ihmisiä kertomaan Metalliliitosta,
en ollut koulussa (mikä jäi harmittamaan minua). Luokkatoverini kuitenkin näyttivät
minulle esitteen, jonka he olivat esittelijältä saaneet. Ajattelin, että "no ensi
vuonna sitten", mutta samoin pääsi tapahtumaan silloinkin, ja esittely meni
osaltani ohi.
Kun toisen opiskeluvuoden jälkeen pääsin kesätöihin Delta Motor group
maahantuontikeskukseen, tiesin, että nyt on viimein aika liittyä liittoon. Puhuin
asiasta luottamusmiehelle, ja hän antoi minulle liittymiskaavakkeen. Siitä kaikki sitten
alkoi. Maksoin siltä kesältä jäsenmaksua, enkä ole katunut liittymistäni
ammattiliittoon. Äitini tosin oli asiasta vähän eri mieltä, mutta puhuttuani asiasta
enemmän muuttui hänenkin mielensä myönteisemmäksi.
Samana kesänä olin mukana Metallin nuorten rantalentopalloturnauksessa. Sieltä sain
lisää tietoa kaikenlaisista asioista ja innostuin aiheesta lisää. Kerroin
kokemuksistani myös luokkatovereilleni, ja toivonkin, että näin saan kannustettua
mukaan myös muita nuoria.
Liityttyäni Metalliliittoon olen tutustunut moniin uusiin ihmisiin ja aion jatkossakin
olla aktiivisesti mukana kaikissa sen tapahtumissa, seuraavaksi ammattiosaston
mikroautotapahtumassa ja SAK-päivillä muiden nuorten kanssa. Eikä ystäviä sitä
paitsi ole koskaan liikaa. Itse olen ylpeä ammatinvalinnastani ja siitä että olen
duunari; "siksi kuulun metalliin, etten luota porvariin
"
Jutta Huovinen, 19 vuotta
Kirjoittaja on Lappeenrannan
autokorjaamotyöväen ammattiosasto ry:n oppilasjäsen
ja mukana osaston nuorisojaostossa