Tämä on suomalaisen työmarkkinajärjestelmän ylenkatsomista ja
epäluottamuslause niin suomalaisille tuomioistuimille kuin viranomaisillekin, näin
tulkitsee puheenjohtaja Simo Zitting Viking Linesin temppua vetää sekä
Merimies-Unioni että ITF oikeuteen Lontoossa.
Autot
ohjataan viittomalla punavalkoisen M/S Rosellan autokannelle Helsingin Katajanokalla.
Vartijat ja risteilyhenkilöstö seisovat rivissä hiukan nuhraantuneessa
sisääntuloaulassa toivottamassa matkustajia tervetulleeksi laivaan. Yhtä
ystävällisesti heidät otetaan vastaan cafeteriassa, laivamyymälässä, joka paikassa.
Mutta se on vain pintaa. Pelko työpaikkojen kohtalosta on läsnä, koko ajan.
Kustannukset on saatava alas, henkilöstöä vähennettävä, puhutaan ulosliputuksesta
maaliskuussa. Tunnelmat vaihtelevat kiukusta apatiaan.
Vain ammattitaito ja työmoraali pitävät meidät käynnissä. Olo on kurja ja
motivaatio miinuksen puolella, sanovat myyjä ja osaston luottamusmies Ritva Kaurila ja
tarjoilija Sorri Hartikainen juuri kun Rosella, viimeisenä vuoden 1980 nelikosta
Suomen lipun alla purjehtiva iloisenpunainen viikinki, kääntää keulansa etelään
kohti Tallinnaa.
Viking Sagan/Sally Albatrossin runko palvelee nyt Ruotsin lipun alla purjehtivassa
Silja Operassa, sisaralus Viking Song seilaa Mare Balticum -nimisenä Viron lipun alla ja
Viking Sally puolestaan koki kohtalonsa Viron lipun alla Estoniana vuonna 1994.
Mutta noin 2 000 merimiestä työllistävä Viking Line on nykyäänkin Suomen
suurin varustamo. Alukset on pääasiassa liputettu Suomeen, vain Cinderella ja
Ålandsfärjan purjehtivat Ruotsin lipun alla.
Uhka niskassa jo kolme vuotta
Yt-neuvotteluista on tullut arkipäivää etenkin niille, jotka siirtyivät Rosellalle
sen jälkeen, kun Cinderella liputettiin Ruotsiin viime vuoden elokuussa.
Intoa täynnä tänne tultiin, yhtiön suurimmalta lautalta Cinderellalta sen
toiseksi pienimpään, lipunvaihtohullunmyllyn jälkeen. Uuteen työhönkin, koska olin
pyytänyt, että saisin vaihtaa tarjoilijasta myyjäksi, toteaa Ritva Kaurila, jonka
työpaikka on nyt ollut uhanalaisena kolme vuotta.
Aluksen luottamusmies Jyrki Lummejoki kertoo, että rauhaa reitin- ja
nimenvaihdon jälkeen alus alkoi liikennöidä Tukholman ja Maarianhaminan väliä
nimellä Dancing Queen kesti ruhtinaalliset kolme kuukautta. Sitten Viking Line
tarjosi liitolle vaihtoehdon: uusi sopimus pienemmillä palkoilla tai ulosliputus.
Käytännössä ulosliputus. Yksikään suomalainen merimies ei olisi
pystynyt tekemään töitä laivalla ja asumaan Suomessa yhtiön toivomalla palkkatasolla.
Tavoitteena oli halpa ulkomainen työvoima, sanoo puheenjohtaja Simo Zitting.
Lakko, josta oli varoitettu, peruuntui muutaman minuutin varoitusajalla joulukuussa.
Kaikkien Vikingin alusten miehistöt asettuivat tukemaan Rosellan väkeä ja Viking Line
perääntyi.
Solidaarisuus oli valtavaa, siitä muille suurkiitos, sanoo Lummejoki.
Miehistön kokoa, pätevyysvaatimuksia, lomitusjärjestelmää ja palvelurahaa koskeva
vuonna 2003 solmittu miehityssopimus tarjosi mahdollisuuden uusiin neuvotteluihin
keväällä 2004, ja siihen yhtiö vetosi. Sopimus oli viittä vaille valmis
allekirjoitettavaksi, mutta yhtiön edustajat marssivat ulos. Valtaosa asioista on nyt
ratkaistu käräjillä. Vanha miehityssopimus on voimassa siihen saakka, kun varsinainen
sopimus umpeutuu helmikuun lopussa.
Omistajat ahneita
Kuin salama kirkkaalta taivaalta tulikin sitten viime kesänä tieto, että Viking Line
haastaa kansainvälisen kuljetusalan federaation ITF:n ja Merimies-Unionin oikeuteen
Lontoossa. Unionia halutaan kieltää ryhtymästä toimiin Rosellalla tai muilla Vikingin
aluksilla samalla kun ilmoitetaan selväkielisesti, että yhtiö valmistelee Rosellan
liputtamista ulos 1.3.2005.
Tämä on järjetön yritys sitoa liiton kädet. Yhtiö yrittää viedä
ay-perusoikeudet ja tuoda sisään halpatyövoimaa. Jälleen yksi osoitus omistajien
pohjattomasta ahneudesta. Mikään ei riitä, ei edes se että valtio pumppaa lisää
rahaa merenkulkuun rahat menevät suoraan omistajien taskuihin, sanoo laivan
luottamusmies Lummejoki. Zitting on samaa mieltä.
On niin härski ja hävytön tämä tilanne. Rahaa virtaa sisään, mutta
omistajien ahneudella ei ole rajoja. Uusiin aluksiin ei ole investoitu vuosikausiin,
osinkoja on jaettu ja ennen joulua pidetään uusi yhtiökokous.
Meistä näyttää siltä, että Viking Line aiotaan puhdistaa rahoista
kokonaan, Lummejoki sanoo.
Myös suomalaismatkustajat ihmettelevät valtiontukea samalla kun kehuvat miehistöä
ystävällisestä palvelusta ja kyselevät työntekijöiden jaksamista.
Vapaalla en enää viitsi kertoa missä olen töissä. Hävettää, sanoo Sorri
Hartikainen. Hänet saa jatkamaan vain vapaaviikko, jonka saa vastineeksi 10,514
tunnin työpäivistä laivalla.
Viking Line haluaa murtaa ay-liikkeen
SM-U:n puheenjohtaja, itsekin juristi, kuvaa yhtiön toimintaa aivan omalaatuiseksi.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun varustamo yrittää saada Suomen lipun alla
purjehtivaa alusta koskevan päätöksen maasta, jossa on toisenlainen oikeusjärjestelmä
ja kulttuuri. Lontoolainen tuomioistuin ei suomalaisen oikeuskäytännön mukaan voi
evätä suomalaiselta ammattiliitolta sen laillisia oikeuksia, hän korostaa.
Zittingin näkemyksen mukaan toimenpiteet ilmentävät suomalaisen lainsäädännön,
työmarkkinoiden ja viranomaisten täydellistä halveksuntaa. Tavoitteena on estää
Unionia solmimasta uutta sopimusta, ei estää lipunvaihtoa.
Asia on kokonaan Suomen sisäinen, ITF vedettiin mukaan, kun me pyysimme heitä
käyttämään omia kanaviaan ja ilmoittamaan meille, jos yhtiö yrittää solmia
sopimuksen jonkin muun järjestön kanssa. Me katsomme, että meillä on ensisijainen
neuvotteluoikeus Suomen lipun alla purjehtivalla aluksella, jossa on suomalainen
miehistö, suomalainen työnantaja ja joka purjehtii Suomessa. Rosellan mahdollinen
ulosliputtaminen ei saa johtaa yhdenkään suomalaisen merimiehen irtisanomiseen tai
lomauttamiseen.
Lundqvistin suku omistaa 40 prosenttia Viking Linen osakkeista ja säiliöaluksia,
jotka purjehtivat maailman merillä mukavuuslipun alla, ilman minkäänlaisia
työehtosopimuksia ja halpatyövoimalla.
Nämä säiliöalukset ovat mukana sillä listalla, jonka ITF on laatinut
kampanjaansa, jolla pyritään saamaan aluksille työehtosopimukset. Yhtiön toimet voivat
osin johtua siitä, että omistajat ovat tympääntyneet ay-liikkeeseen, sanoo Zitting,
joka epäilee etteivät Lundqvistit edes ymmärrä, mitä työehtosopimusoikeuksilla
tarkoitetaan. Mutta Itämerelle ja sen kukoistavaan bisnekseen heidän tankkerinsa eivät
ilman sopimuksia tule.
Zitting pitää selvänä, että syksyn tai talven sopimusneuvotteluista tulee ennen
kuulumattoman vaikeat. Luottamusmies Jyrki Lummejoki toivookin solidaarisuutta koko
SAK:lta.
Ingegerd Ekstrand
Fotot:Patrik Lindström