Raskaan maantieliikenteen ajo- ja lepoaikavalvontaan saataneen helpotusta ensi
elokuussa, jos suunnitelmat ottaa elektroninen ajopiirturi käyttöön toteutuvat.
Auto- ja kuljetustyöntekijöiden AKT:ssä uudelle piirturille taputetaan
luonnollisesti käsiä, mutta huomautetaan samalla, että piirturi on vain pieni etuaskel
melkein ikuisuusongelmaksi kasvaneen ajo- ja lepoaikavalvonnan ratkaisussa.
Digipiirturia lupailtiin alun perin käyttöön jo tämän
vuosikymmenen alussa, mutta lähinnä teknisiin ongelmiin vedoten sen tuloa on lykätty
useaan otteeseen.
Nyt tekniikka kuitenkin pelaa, ja Ajoneuvohallintokeskus on jo valinnut laitteiden
toimittajankin.
Digipiirturi ei kuitenkaan tee valvontaan kesää vielä pitkään aikaan.
Velvollisuus ottaa uusi koje käyttöön koskee vain yli 3,5 tonnia painavia ensi kertaa
käyttöön otettavia autoja.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että siirtymäkausi elektroniseen
aikaan tulee venymään jopa 20 vuoteen ja etenee samassa tahdissa kuin raskasta
kuljetuskalustoa tällä haavaa Suomessa uusitaan, sanoo AKT:n liittosihteeri Juhani
Salmela.
Kuormurien ja bussien analogisen piirturin pahvikiekko tulee siis säilymään autoissa
vielä pitkään. Niinpä kaksien laitteiden rinnakkaiskäyttö saattaa jopa
monimutkaistaa ja hidastaa valvontaa.
Salmelan mukaan myös kuljetukselle on tyypillistä se, että vanhalla ja
huonokuntoisella kalustolla ajavat viittaavat kintaalla muillekin määräyksille. Siksi
valvonnan tarpeen ja mahdollisuuksien välinen kuilu ei tässä porukassa juuri kapene.
Kuukauden tietokortti
Digipiirturien käyttöön otosta päätettiin EU:n ministerineuvoston
asetusmuutoksella viime kesäkuussa. Suomessa tämän päätöksen pitäisi muuttua
käytännöksi 5. elokuuta 2005 lähtien.
Elektroninen piirturikortti perustuu muistisirusovellukseen. Kortti on normaalin
luottokortin kokoinen.
Auton kuljettaja saa käyttöönsä kuvallisen henkilökohtaisen kortin, jonka sirulle
tallentuu kuukauden ajalta mm. ajo- ja lepoaikatiedot, ajettu matka ja ajonopeus.
Auton omistajan tai yrityksen sekä poliisin ja työsuojelutarkastajan käyttöön
tulisi puolestaan kortti, jolla pääsisi selaamaan digipiirturiin tallentuneita tietoja.
Sirukorttien jakelun on määrä alkaa ensi toukokuussa ja ne olisivat voimassa viisi
vuotta.
Pahvikiekolla helppo fuskata
Nykyisellä mekaanisella piirturilla ja sen tulostamalla pahvikiekolla kuljettajien
ajo- ja lepoaikoja on valvottu 1980-luvun jälkipuolelta saakka.
Nykyisissä valvontalaitteissa ei oikein käytettyinä ole vikaa. Ne käyvät
jonkinlaisesta kuljettajan vakuutuksestakin ja mittaavat täsmälleen niin ajat, matkat
kuin nopeudetkin.
Kiekkojen ongelma on niiden tarjoama mahdollisuus monenmoiseen fuskuun silloin,
kun auto ei ole liikkeessä. Yksi suurimmista porsaanrei'istä on se, ettei kiekkoja ole
numeroitu eikä niiden määrää voi siten tarkkailla, sanoo Salmela.
Piirturilevyn käyttö ja siihen tehtävät merkinnät on pantu kuljettajan vastuulle,
mutta valtaa päättää esimerkiksi ajoaikatauluista hänellä ei ole.
Onko kuljetussuunnitelma lain mukainen tai realistinen ei kuljetuksen antajaa,
useimmiten kauppaa ja teollisuutta, kiinnosta, Salmela moittii.
Se, miten altis digipiirturi puliveivaukselle on, nähdään vasta käytännössä.
Sitä uuteen piirturiin siirryttäessä voisi kuitenkin harkita, että
sirukortti toimisi myös jonkinlaisena auton virta-avaimena, Salmela heittää.
Lisää kiekkoja syynättäväksi
Mutta ei ajo- ja lepoaikavalvontaa vain väkkäröillä ratkaista, lisää tehoa ja
asiantuntemusta vaaditaan AKT:n mielestä myös valvojilta. Vastuuseen työehdoista ja
turvallisuudesta on saatava myös kuljetusten antajat.
Liitto esitti äskettäin valtiovallalle, että ammattimaista liikennettä
perustettaisiin valvomaan oma, sisäministeriön harmaan talouden kommandoryhmän
kaltainen yksikkö. Se pyörisi AKT:n mukaan 20-30 tutkijalla, joilla olisi myös ajon
keskeytysoikeus.
Ainakin nykyisten pahvikiekkojen tarkastus tien päällä toimii hatarasti.
Poliisit myöntävät suoraan, että heillä olisi runsaastikin varaa petrata kiekkojen
lukutaitoa. Työsuojelutarkastaja on taas tiellä ilman poliisia avuton, koska hänellä
ei ole oikeutta pysäytellä autoja.
Salmela sanoo, että EU:sta tuleva määräys lisätä piirturikiekkojen tarkastusta
prosentista kolmeen kuljettajien työpäivien kokonaismäärästä on sinänsä hyvä. Nyt
meillä seulotaan kiekoista pari prosenttia.
Kun tarkastus keskitetään isoihin kuljetustaloihin, kolme prosenttia tulee
täyteen nopeasti, mutta valvonnan kattavuuden kannalta sillä on vain vähän
merkitystä.
Sekä liikenne- että sisäministeri ovat jo ehtineet torpedoida AKT:n luonnosteleman
kommandoryhmän ja saman on tehnyt myös työnantajien kuorma-autoliitto.
Tilaajavastuu selvityksessä
Parempaa sen sijaan kuuluu liiton pitkään ajamalle kuljetuksenantajan vastuulle.
Sitä selvitetään parhaillaan liikenneministeriön työryhmässä, jonka paperin
pitäisi valmistua vuoden lopulla. Puhe tämänkään selvityksen ja vastuun puolesta ei
kuitenkaan auttanut, vaan pontimeksi tarvittiin Konginkankaan viimetalvinen
suuronnettomuus.
Salmela perustelee liiton tavoitetta sillä, ettei tiellä liikkumisen koko vastuu voi
missään tapauksessa ole yksin kuljettajalla.
Kauppa ja teollisuus ovat luopuneet omista autoista, mutta käyttävät
kuitenkin määräysvaltaa kuljetuksissa eli ovat tosiasiassa työnantajan asemassa. Ne
keräävät järjestelyillään myös taloudellista hyötyä ja ovat kiistatta
keskeisessä vastuussa tavaraketjussa.
Salmelan mukaan tilaajavastuu on toteutettava alalla lakisääteisesti ja
terästettävä sitä kunnon sanktioilla.
Eero Kosonen
Foto: Miska Reimaluoto