tilaajan vastuun toteuttamisen.
Molemmat tavoitteet tähtäävät työntekijöiden aseman parantamiseen työelämän
muutoksissa. SAK:n hallitus vahvisti järjestön laatutavoitteet maanantaina 1.11.
pidetyssä kokouksessa.
Tupo-neuvottelut nytkähtänevät liikkeelle vielä tällä viikolla kuukauden
kestäneen tyhjäkäynnin jälkeen. Palkansaajajärjestöt ilmoittivat jo lokakuun alussa
olevansa valmiita käynnistämään tupo-sopimukseen tähtäävät neuvottelut.
Työnantajia edustava EK ilmoitti kuitenkin, että sen mielestä neuvottelujen
käynnistämiselle ei ole edellytyksiä. Kuukauden tuumaustauko sai työnantajat
pyörtämään kielteisen kantansa.
Puheenjohtaja Lauri Ihalainen on tyytyväinen neuvottelujen käynnistymiseen,
mutta toteaa, että osapuolten näkemyserot ovat nyt poikkeuksellisen suuret. Näkemyserot
koskevat niin SAK:n laatutavoitteita kuin palkkamallia ja palkankorotusten tasoa.
Työantajat ovat esittäneet, että palkoista sovittaisiin nykyistä enemmän
yritystasolla ja alakohtaisen tuottavuuden perusteella. Ihalainen korostaa SAK:n
lähtökohtana olevan oikeudenmukaisen palkkaratkaisun.
EK:n peräänkuuluttamaa paikallisen sopimisen kehittämistä SAK:ssa ollaan valmiita
pohtimaan. SAK on mm. jo aiempien tupojen yhteydessä esittänyt tulospalkkauksen
pelisäännöistä sopimista, mikä ei kuitenkaan ole käynyt työnantajille.
Palkka- ja ostovoimatavoitteisiin palataan Ihalaisen mukaan vasta sitten, kun
nähdään, miten neuvottelut laatutavoitteiden osalta etenevät. Puheenjohtajan mukaan
neuvotteluissa pitäisi edetä niin, että SAK:n valtuuston kokouksessa marraskuun lopulla
olisi jo selvillä "näköala neuvottelujen onnistumisesta".
Muutosturvan avulla työstä työhön
Työntekijöiden muutosturvan parantaminen oli esillä jo voimassa olevaa tupoa
neuvoteltaessa. Tuolloin asiassa ei kuitenkaan juuri edetty työantajien voimakkaan
vastustuksen vuoksi.
SAK on korostanut, että muutosturvan parantaminen ei tarkoita vain irtisanottavalle
työntekijälle maksettavaa irtisanomiskorvausta, vaan erilaisten työllistymistä
edistävien toimenpiteiden kokonaisuutta. Tavoitteena tulisi olla irtisanottujen
työntekijöiden mahdollisimman nopea uudelleen työllistyminen joko suoraan tai
ammattitaitoa kehittävän koulutuksen avulla.
SAK:n muutosturvamallissa, jota on kehitelty yhdessä STTK:n kanssa, keskeistä on
taloudellisin ja tuotannollisin syin irtisanotuille työntekijöille laadittavat
henkilökohtaiset työllistymisohjelmat. Ohjelmien laatimisesta ja kustannuksista
vastaisivat työnantajat, ja velvoite niiden laatimiseen olisi kirjattava yt-lakiin.
Työllistymisohjelman avulla työntekijää tuettaisiin ja kannustettaisiin aktiiviseen
työnhakuun ja koulutukseen jo ennen irtisanomisajan päättymistä. Työntekijällä
olisi myös mahdollisuus palkalliseen vapaaseen työnhakua ja koulutukseen osallistumista
varten.
Työsuhteen päättymisen jälkeen työntekijälle maksettaisiin ansiosidonnaisen
työttömyyspäivärahan lisäksi Koulutusrahastosta ns. uudelleensijoitustukea, jonka
työnantajat kollektiivisesti rahoittaisivat. Tuki yhdessä työttömyyspäivärahan
kanssa olisi maksimissaan 90 prosenttia työntekijän bruttopalkasta.
Pienissä alle 30 työntekijän yrityksissä työntekijöiden työllistymisohjelmista
vastaisivat työvoimatoimistot.
Pelisäännöt alihankintaan ja ulkoistamisiin
Tilaajan vastuun merkitys on viime vuosina korostunut, kun alihankinta,
vuokratyöntekijöiden käyttö ja toimintojen ulkoistaminen on lisääntynyt. Suomessa,
toisin kuin monissa muissa Euroopan unionin jäsenmaissa, työn tilaajaa ja teettäjää
ei ole kuitenkaan asetettu vastuuseen lakien ja työehtosopimusten noudattamisesta.
Tilaajan vastuu tarkoittaa sitä, että työn tilaaja- tai teettäjäyritys viime
kädessä vastaa siitä, että vuokafirman tai alihankkijan työntekijä saa
työehtosopimuksen mukaisen palkkansa ja yhteiskunta sosiaaliturvamaksu- ja
verosaatavansa.
SAK:ssa katsotaan, että tilaajan vastuu on tärkeä elementti työntekijöiden
turvallisuuden parantamisessa. Yhteiskunnan näkökulmasta tilaajan vastuu tehostaa
mahdollisuuksia saada perittyä yritystoimintaan liittyvät sosiaaliturva- ja
verosaatavat. Tilaajan vastuu estää näin osaltaan myös harmaan talouden leviämistä.
Tilaajan vastuu pakottaisi nykyistä tarkemmin tilaajan harkitsemaan, voiko esimerkiksi
alimman tarjouksen tehnyt yritys toteuttaa työn lainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
noudattaen. Työntekijöiden ja yhteiskunnan ohella lakien ja sopimusten noudattamatta
jättämisestä kärsivät myös rehdisti toimivat yritykset, jotka eivät pysty
kilpailemaan pelisääntöjä rikkovien yritysten kanssa.
SAK:n mielestä tilaajan vastuu on toteutettava kaikilla aloilla ja se on ulotettava
koskemaan yritysten lisäksi yhteisöjä, valtiota ja kuntia. Tilaajan vastuu jossakin
muodossa on käytössä jo useissa Euroopan maissa, esimerkiksi Saksassa, Ranskassa,
Hollannissa ja Ruotsissa. Suomessa rakennusalan järjestöt ovat sopineet tilaajan
vastuuseen liittyvistä järjestelyistä
Tilaajan vastuusta olisi SAK:n mielestä säädettävä laki. Tilaajan vastuun
yhteydessä olisi myös toteutettava ammattiliittojen kanneoikeus. Tällöin liitto voisi
ilman työntekijän valtuutusta ajaa tämän asiaa ja mahdollisia saatavia oikeudessa.
Luottamushenkilöiden asemaa parannettava
Käynnistyvissä tupo-neuvotteluissa on SAK:n mielestä sovittava myös
luottamushenkilöiden koulutus- ja tiedonsaantioikeuksia parantavista uudistuksista. SAK
esittää, että luottamusmiehelle olisi mm. kerrottava mahdollisimman reaaliaikaisesti
tiedot työpaikan määräaikaisista työntekijöistä, vuokratyövoimasta ja
alihankkijoiden palveluksessa olevista työntekijöistä. Työsuojeluvaltuutettujen
koulutusoikeuksia olisi laajennettava, ja heille olisi saatava oikeus selvittää
työsuojeluvelvoitteiden toteutumista myös ns. yhteisellä työpaikalla, jossa on
töissä usean eri työnantajan palveluksessa olevia työntekijöitä.
Lisätietoja tupo-neuvotteluista ja mm. taustamuistiot SAK:n laatutavoitteista
löytyvät SAK:n nettisivuilta osoitteesta www.sak.fi/ajankohtaista.shtml/04?20327.
Pirjo Pajunen