Hädin tuskin Rainer Enbergin, 46, kymmentuntinen työvuoro on ehtinyt
alkaa, kun jo hämärtää. Tihkusateen mustaamalta tieltä mies kaartaa varovasti
täysperävaunullaan kauniaislaisen huoltamon pihaan, pyörähtää sisällä setvimässä
rahtikirjat, virittää letkut ja käy purkamaan tuhansien litrojen bensa- ja
naftakuormaansa.
Reilua tuntia aikaisemmin hän on polkaissut matkaan säiliöt piripinnassa
Kilpilahden jalostamolta Porvoosta, ajanut moottoritietä töistä palaavien tukkimalle
ykköskehälle, sieltä Turun-väylälle ja Kauniaisiin.
Kun auto ja kuorma ynnätään, tälle kuljetukselle kertyy painoa melkein 60
tonnia. Nyt säiliöissä on 'kirkasta' yhteensä yli 51 000 litraa, 43 600
bensaa ja 8 000 litraa naftaa, Enberg katsoo ja pyöristelee papereistaan.
Syksystä ja tihkusta huolimatta matka Kilpilahdesta maan vilkkaimpia teitä pitkin
Kauniaisiin on sujunut 22-metrisellä säiliöautolla ongelmitta tälläkin kertaa.
Kelien kannalta hankalimmat ajat ovat kuukauden päässä edessä,
marras-joulukuun vaihteessa, syksyn ja talven taitteen tienoilla. Pahinta on tästä
vielä mustemmaksi käyvä pimeys. Reilun talven ja lumen puolella on jo helpompaa.
Enberg on rahdannut polttoaineita parikymmentä vuotta Etelä- ja Kaakkois-Suomen
Esso-asemille, ensin öljy-yhtiön leivissä ja sittemmin saksalaisella monikansallisella
kuljetusjätillä Hoyerilla, joka nyt hoitaa Esson ajoja.
Liikumme täältä Helsingistä käsin Hankoon lännessä, Tampereelle
pohjoisessa ja Joensuun korkeudelle koillisessa. Tämän alueen sisällä on vajaa sata
meille kuuluvaa asemaa, joista useimmilla käydään kerran pari viikossa, Enberg
selvittää.
Tarkat paikat lastin purussa
Kun Enberg ryhtyy sovittelemaan neljän tuuman polttoaineputkia auton ja aseman
säiliöiden venttiilien väliin, hän muuttuu kovasta puhujasta harvasanaiseksi.
Vähän myöhemmin, kun kaikki on paikallaan ja bensa ja nafta virtaavat omalla
painollaan tuhannen litran minuuttivauhtia aseman maanalaisiin tankkeihin, tulee selitys:
Tämä kuorman purkuvaihe ja letkujen oikea järjestys vaatii keskittymistä.
Opin sen kantapään kautta neljänä ensimmäisenä työvuotena, kun kolme kertaa tuli
laskettua väärää ainetta väärään tankkiin.
Koko kuorman tyhjennysajan, vajaan tunnin Enberg pälyilee ympärilleen ja käy vähän
väliä pitkän autonsa takaa kurkistamassa, mitä asemalla muuten on menossa. Tupakoivia
nuoria hän pyytää kohteliaasti pysymään kauempana selittämällä, mitä työtä on
tekemässä.
Jouduimme taannoin pyytämään erään lähiön vilkkaan kävelytien varressa
sijaitsevalle asemalle vartijaa lastin purun ajaksi, kun työ kiinnosti varsinkin
humalaisia hieman liikaa.
Ei varaa kolaroida
Työvuosiensa mittaan Enberg laskee ajaneensa bensa- ja naftakuormia lähemmäs
miljoona kilometriä, melkein 20 kertaa maapallon ympäri. Ojassa tai kolarissa hän ei
ole ollut autoineen kertaakaan ja kosolti nollaturman vuosia on mittarissa myös hänen
työtovereillaan.
Rainer Enberg on suorittanut vaarallisten aineiden kuljettajatutkinnon ja
kansainvälisessä liikenteessä vaadittavan ADR-ajokortin sekä ensiavun kakkoskurssin.
Myös firmassa koulutus ja paloharjoitukset pyörivät tiuhaan.
Kun yhtiöön tulee uusi kuski, hän joutuu alkajaisiksi kolmen viikon
koulutukseen. Säiliöautoa aikaisemmin ajanut selviää viikkoa vähemmällä. Tässä
ns. IPO-koulutuksessa käydään läpi kaikki vaarallisten aineiden kuljetukseen
liittyvät työvaiheet, ajon ohella myös kuorman teko ja purku, kertoo Enberg.
Hän toimii itse IPO-kouluttajana ja puolen sadan Hoyerin kuskin valtakunnallisena
ts-valtuutettuna.
Ajossa vaarallisimmat tilanteet syntyvät ohituksissa. Näitä painavia autoja
ei nimittäin hetkessä pysäytetä, jos joku niiden eteen kiilaa ja nopeasti jarruttaa.
Ojaan näillä ei tietenkään voi väistää ollenkaan.
Ainoa tapa välttyä turmilta on ennakoida muuta liikennettä niin paljon kuin
ikinä kykenee ja ottaa omaan piikkiin muiden munauksia.
Vaarallisia aineet lisääntyvät teillä
Liikenneministeriön syyskuussa julkaiseman katsauksen perusteella vaarallisia aineita
kuljetetaan Suomen maanteillä, raiteilla ja satamissa vuosittain yhteensä 60 milj.
tonnia. Laivoilla tästä määrästä liikkuu noin 40 milj. tn, mistä taas kaksi
kolmannesta on öljyä. Maan ylivoimaisesti vilkkain öljysatama on Porvoon Kilpilahti ja
kemikaalisatama Kotka.
Maanteiden vaarallisista aineista, yhteensä 12,3 milj. tonnista, polttonesteet ja
-öljyt tekevät yli 60 prosenttia. Syövyttävien aineiden, lähinnä happojen, osuus on
15 prosenttia ja kaasujen 5. Vuodesta 1997 lähtien vaarallisten aineiden tonnit ovat
lisääntyneet teillä neljänneksellä. Sitä ennen määrät jopa lievästi laskivat.
Tieliikenteen kokonaistavaramäärästä vaarallisten aineiden siivu on neljä
prosenttia. Enimmäkseen nämä kuljetukset liikkuvat Etelä-Suomessa, minne myös
valtaosa kuormurikalustosta on keskittynyt.
Rautateillä palavien nesteiden osuus vaarallisista kuljetuksista on hieman maanteitä
suurempi, mutta tonnimäärä jää puolta pienemmäksi eli 4 miljoonaan. Kaasua junilla
kulkee sen sijaan hieman autoja enemmän, melkein 0,7 milj. tn, mutta happoja vain puolet
siitä, mitä kuormurien säiliöissä.
Viiden viime vuoden aikana vaarallisten aineiden kokonaiskuljetukset ovat supistuneet
radoilla neljänneksellä.
Aluksissa suunta on ollut taas päivänvastainen ja tonneja tullut viidessä vuodessa
15 prosenttia lisää. Laivojen vaaralliset lastit koostuvat 80-prosenttisesti öljystä
ja kemikaaleista.
Eero Kosonen
Foto: Patrik Lindström