
Rotterdam suurin 328 milj. tonnilla
Suomen ykkössatama Sköldvik, tuonti n. 8,6 milj.
tonnia, Helsinki 5,9 milj. tonnia
Norqueeniltä
ei maihin ehdi
Maailman
suurimman tavarasataman koko ei tahdo mennä tajuntaan.
Rotterdamin kaupungin kautta satamaan kulkeva moottoritie seurailee Maas-joen suiston
rantoja, ja monilla kohdin maavallit estävät näkymät. Tien varrella vilahtelee
teollisuusrakennuksia, sähkö- ja tuulivoimaloita, öljysäiliöitä, konttirykelmiä,
toimistorakennuksia ja risteäviä teitä. Vähemmän näkyy nostokurkia, laivoja tai
vettä, saatikka merta.
Vasta 60 kilometrin jälkeen, toiseksi uloimman satama-alueen Europoortin
takana aukeaa avomeri. Matkaa sinne on kertynyt saman verran kuin Helsingistä
Mäntsälään tai melkein Tallinnaan saakka.
Rotterdamin satama Pohjanmeren rannalla Hollannissa on tonneilla mitattuna maailman
suurin. Viime vuonna sen kautta kulki tavaraa kaikkiaan 328 miljoonaa tonnia.
Yli 300 milj. satamia olivat niin ikään Singapore ja Shanghai. Kymmenen kärkeen ylsi
Euroopan satamista Rotterdamin lisäksi vain belgialainen Antwerpen.
Eniten Rotterdamin kautta kulkee raakaöljyä, lähes 100 milj. tonnia. Myös
rautamalmia ja muita kaivostuotteita, kivihiiltä ja maataloustuotteita kulkee kymmeniä
miljoonia tonneja.
Konttisatamista suurin on Hongkong reilulla 20 milj. kontilla, seuraavina ovat
Singapore ja Shanghai. Tässä sarjassa Rotterdam on kahdeksas.
Rotterdamin sataman historia ulottuu 1200-luvulle. Vuosisatojen kuluessa satamaa on
laajennettu patoamalla joen suiston reunamia idästä länteen kohti Pohjanmerta.
Strategisesti tärkeästä satama-alueesta tuhottiin toisessa maailmansodassa lähes
puolet. Satama ja itse kaupunki ovatkin pääosin peräisin sodan jälkeisiltä vuosilta.
Rakennukset ovat uudenaikaisia ja kaupungin keskustassa monikymmenkertaisia. Myös alueen
infrastruktuuri liikennejärjestelyineen toimii hyvin ja logistiikka on huippumoderni.
Sataman uusimmassa osassa kontit käsitellään automatiikalla, osa jopa ilman
ihmistyövoimaa.
Yli 60 000 työpaikkaa
Miljoonien tavaratonnien kauttakulku tekee Rotterdamin satamasta erityisen vilkkaan:
päivittäin sinne poikkeaa jopa 600 alusta.
Satama tarjoaa työpaikan yli 60 000 työntekijälle, mutta välillisesti sen
vaikutuspiirissä arvellaan olevan yli 250 000 työntekijää.
Sataman osuus koko Hollannin BKT:stä on 1,7 pros. luokkaa.
Rotterdamista on kasvanut poikkeuksellisen kansainvälinen pääasiassa sen sijainnin
vuoksi. Kaupungin 800 000 asukkaasta jopa 70 pros. on jo maahanmuuttajia, ja määrä on
koko ajan kasvussa.
Syyskuun 11. päivän terrori-iskujen jälkeen 2001 satamassa otettiin käyttöön
uusia turvallisuussääntöjä. Niissä määritellään mm. se, milloin saapuvista
laivoista voi poistua maihin. Aikaa on nyt pidennetty kuuteen tuntiin, mikä merkitsee
käytännössä maihin astumiskieltoa esim. Englannin kanaalin yli edes takaisin
kulkevilta aluksilta. Myös Rotterdamin kaupungista on satama-alueelle saapuminen nyt
luvanvaraista.
Rotterdamin satamaa käyttävät suomalaisalukset kulkevat pääasiassa Euroopan
reiteillä. Nykyisin laivoja on kuusi: Bore-varustamon Boremari, Norqueen ja Norking. Muut
kolme suomalaista kanta-asiakasta ovat Bilbaon ja Rotterdamin väliä vuoden loppuun
saakka ajava Klenoden, ahvenanmaalainen Mitgard ja Suomen suurin konttilaiva Helsingistä
tuleva Containership 7.
Hilkka Jukarainen
Rotterdam
teksti ja foto
Norqueeniltä ei maihin ehdi
Korjausmies Aulis
Vilen, 53 on seilannut Norqueenillä Englannin kanaalin yli kymmenkunta vuotta.
Kaikkiaan merillä on mennyt vuosia jo 36.
Pitkälinjalainen merenkulkija tietää alan trendit, buumit ja muuta teoriaa, mutta
syvällisemmät tiedot hallitaan käytännöstä.
Vilen lähti 60-luvulla "pitovaikeuksien takia" merille, niin kuin pojat
rannikkoseuduilta, aluksi messikalleksi ja vähitellen korjausmieheksi.
Norqueen oli 1980-luvulla alan huippuja, miehistölläkin omat
suihkut ja vessat. Laivalla on vielä sauna, punttisali ja yhteisiä oleskelutiloja, mutta
niin alkaa jo olla kaikissa laivoissa.
Enää tämä ei ole niin kivaa, kokee Vilen alan uudet tuulet.
Merenkulkuun on tullut hirveä määrä sääntöjä 80- ja 90-luvuilla, on
käytävä ensiapu- ja pelastuskursseja, on muuta tutkintoa, jotta olisit pätevä näihin
hommiin.
Norqueenillä on 15-hengen miehistö, josta viisi on konepuolella. Muita ovat kapteeni,
perämiehet, matruusit ja talous- ja keittiöhenkilöstö. Kuusi viikkoa seilataan ja
kuusi on vapaata.
Työvuorojen välillä maksimivapaa-aika on kahdeksan tuntia, joka ei riitä käymiseen
Rotterdamissa. Laivalta ei voi poistua kuin kuusi tuntia sen satamaan tulon jälkeen.
Taksikin keskustaan maksaa 100 euroa.
Laivalla on hyvä, kokenut porukka, niiltä oppii ja ne jaksavat neuvoa. sanoo
puolimatruusi Sakari Venesjärvi, 25.
Venesjärvi opiskelee merenkulkua Kotkan ammattikorkeakoulussa, mutta on jo
toistamiseen välillä Norqueenillä, sillä hän viihtyy.
Nuori mies näyttää olevan porukan erityisessä suojelussa, ja Palkkatyöläisen
haastatteluun on siltä taholta kovaa työntöä.
Venesjärvi on joutunut tekemään itselleen ja kotijoukoilleen selväksi, että
kerralla ollaan kotoa poissa kuusi viikkoa.
Sen asian kanssa on vain elettävä.
Varsinainen epäkohta on alan palkkaus.
Maailman muutosten takia ollaan nyt "puun ja kuoren välissä." Oma
palkkakin on vain 1 381 euroa kuussa, kai K-kaupan kassallakin saa jo enemmän, puuskahtaa
Venesjärvi.
Palkkoja ei miesten mukaan olla nostettu 20:een vuoteen, Vilen sanookin, että niitä
laskettiin 10 prosentilla silloin kun Norrback oli ministerinä.
Yliperämies Raimo Kantanen on tyytyväinen miehistöön. Laivalla on
pääasiassa vakioporukkaa, vain kaksi kolme tilapäistä on ollut. Tilapäiset tuovat
aina levottomuutta. Vakituiset työntekijät tekevät työtä itselleen, tavaroiden paikat
ovat tuttuja, ja työ on omien nurkkien kuntoon laittamista.
Kantanen muistuttaa, että asioiden on oltavakin laivalla kunnossa, sillä merenkulku
on arvaamatonta. Norqueenillä voi olla mukanaan 100-500 tonnia vaarallisia aineita ja
keskimäärin 151 yksikköä pyörien päällä.
Hilkka Jukarainen
Norqueen
Palkkatyöläinen
3.11.2004 nro 9/04 |