Kokkolaan nousee Euroopan viides ja Pohjoismaiden ensimmäinen joka sään
terminaali. Satamalaitos ja ahtausyritys odottavat lastaus- ja purkutöiden helpottumista.
Ahtaajat puolestaan enemmän töitä siedettävämmissä olosuhteissa.
Kokkolalaiset ahtaajat ovat pitäneet salaa silmällä vesirajaan nousevaa joka sään
terminaalia. Mitään tietoa siitä mitä vaikutuksia uudella terminaalilla heidän
työhönsä on he eivät ole vielä saaneet, vaikka sen koekäyttö alkaa parin viikon
sisällä.
Olen pihalla kuin lumiukko. En tiedä mitään, eikä kyselläkään
koko aikaa viitsi. Tieto kulki täällä kyllä ennen paremmin, sanoo AKT:n luottamusmies Juhani
Autio.
Toivon, että uusi AWT tuo meille ahtaajille töitä, Autio lisää.
Myöskään Kokkolan ahtaajien 149 jäsenen ammattiosaston 166 puheenjohtaja Raimo
Laitala ei ole turhan optimistinen.
Kyllähän AWT varmaan tavaroiden kannalta hyvä on. Ja kai siitä meille
ahtaajillekin jotain hyötyä on, jos vältytään esimerkiksi sateelta, niin hyvä
juttuhan se on, Laitila sanoo. Työsuojeluvaltuutettu Vesa Pohjola nyökkää
olevansa samaa mieltä.
Satama työllistää nykyään viitisenkymmentä vakinaista ahtaajaa kahdessa vuorossa.
Ylitöitä tehdään jonkin verran. Töissä on päivittäin lisäksi viitisentoista
tilapäisahtaajaa. Autio korostaa, että sekä vakinaisen että tilapäisen työvoiman
tarve on ratkaistava seuraavissa sopimusneuvotteluissa.
Nyt tilapäisahtaajia opastetaan työhön neljä tuntia, sitten he lähtevät
töihin kokeneen ahtaajan parina. Me annamme heille sellaisia töitä, etteivät he ole
koko aikaa kannoilla ja vaadimme valvontaa, ettei mitään pääse sattumaan, Autio
kertoo.
Liukkaus vaarana
Alusten lastaus- ja purkutyöt ja tavaran esi- ja jälkikäsittely junissa ja rekoissa
ei ole riskitöntä, vaikka koneet ovatkin tehneet siitä fyysisesti kevyempää. Autio
muistaa, kun 1970-luvulla ihmeteltiin, jos joku otti trukkiin kaksi nippua puutavaraa.
Nykyään on tavallista lastata kyytiin kuudesta kahdeksaan nippua.
Liukkaus on ahtaajien vihollinen numero yksi. Kun lämpötila nousee miinuksen puolelta
ja tulee suojakeli, trukin lämpimistä pyöristä jää tosi liukkaat jäljet.
Pitää koputtaa puuta, mutta minun 26 työssäolovuoteni mittaan ei vielä ole
sattunut kuolemaan johtaneita tapaturmia, mutta kylläkin vakavia tapauksia, kaatumisia ja
yliajoja, jotka ovat johtaneet varpaiden amputointeihin. Useimmiten tulee nyrjähdyksiä,
selkä-, hartia- ja käsivammoja, Autio sanoo ja peräänkuuluttaa parempaa siivousta,
esimerkiksi automaatti-imureita bulkkitavaran lastauksen jälkisiivoukseen. Joku pitäisi
panna sopimuksessa vastaamaan siivouksesta. nykyään siitä ei vastaa kukaan.
Pakkasraja puhuttaa
Sääolot ovat tuulten pieksämällä, alavalla satama-alueella kurjat, kesäisin
tarvitaan aurinkolaseja, talvella seurana on hyytävä tuuli ja jää. Sinivihreät
talvihaalarit, joita kokkolalaisahtaajat olivat mukana valitsemassa, toimivat hyvin.
Vaatetusta miettii myös ns. rättiryhmä, joka istuu edelleen ja aikoo saada työnsä
valmiiksi ennen sopimuskauden umpeutumista.
Kollegat Etelä-Suomesta ehdottivat miinus 20 asteen pakkasrajaa. Meillä oli
tarjota heille vain kylmää kättä sellaisella pakkasrajalla me emme täällä
Kokkolassa tekisi töitä montakaan päivää talven mittaan, Raimo Laitala sanoo
naureskellen.
EU:n kuuluisa satamadirektiivi, jossa toivottiin satamien avaamista niin, että
merimiehet saisivat lastata ja purkaa aluksia, torjuttiin viime vuonna, mutta nostaa taas
päätään. Pääluottamusmies Juhani Autio sanoo, että tällä kertaa parin tunnin
mielenosoitukset eivät riitä. Enemmän pitää tehdä. Kysymys on halpatyövoimasta.
Jokin aika sitten tänne satamaan pysäytettiin kiinalainen laiva, koska
miehistön palkoista ei annettu mitään tietoja. Ja halvaksihan se käy, jos
halpatyövoimalla lastataankin. Palkaksi saa kupin riisiä, toteaa pääluottamusmies
Autio kriittisesti.
Erikoisosaamiseen oppia
Joakim Laxåback, 120-vuotiaan ahtaus- ja huolintaliike Rauanheimon
toimitusjohtaja, lupaa että ahtaajat pääsevät pian koulutukseen. Erikoisosaamista
tarvitaan ja sitä annetaan mahdollisesti hollantilaisten avustuksella. Ahtaustyö on
suunniteltava uudelleen, kun uusi täsmänosturi tarjoaa mahdollisuuden nostaa suurempia
yksiköitä.
AWT tuo Kokkolan satamalle todellista nostetta. Terminaali tarjoaa
työvälineitä kappaletavarapuolen kehittämiseen sekä sahatavaran, sinkin, teräksen ja
muiden metallien lastaus- ja purkutöiden tehostamiseen. Henkilökunnan vähentämiseen ei
ole minkäänlaista tarvetta. Päinvastoin henkilökuntaa voidaan tarvita lisää, jos
markkinointi sujuu hyvin, Laxåback sanoo.
Tuoreiden tilastojen mukaan vuoden yhdeksän ensimmäistä kuukautta ovat olleet
Rauanheimolle parhaita aikoihin. Kasvua on 22 prosenttia, 1,2 miljoonasta tonnista noin
1,5 miljoonaan tonniin.
Rauanheimo toimii KWH-konserniin lukeutuvan vaasalaisen Backman-Trummerin alaisena.
Sisaryrityksiä toimii Vaasassa. Kristiinankaupungissa, Uudessakaupungissa, Naantalissa ja
Oulussa ja elokuusta alkaen Hangossa. Vastikään ostettiin myös yksi olkiluotolainen
yritys.
Ingegerd Ekstrand
Foto: Esa Melametsä
Valtavana ja harmaana, puoliksi maalla ja puoliksi merellä, kohoaa
Kokkolan Ykspihlajan uusi joka sään terminaali. Suurimpana maailmassa, ensimmäisenä
Pohjoismaissa ja viidentenä Euroopassa se alkaa pian ottaa vastaan suurimmillaan
9 500 dw-tonnin aluksia. Kaikki lastaus- ja purkutyöt tehdään varovasti, katon
alla.
Ensimmäinen alus otetaan kokeeksi sisään marraskuussa, sanoo satamajohtaja Torbjörn
Witting, joka esittelee ylpeänä lempilastaan, joka sään terminaalia
englanniksi All WeatherTerminal tai lyhyesti AWT. Maan puolella ovat ensin ahtaajien
sosiaalitilat ja niiden vieressä valtava ovi, josta mahtuvat sisään niin rekat kuin
junanvaunutkin.
Halli on tilavuudeltaan kaksi kertaa eduskuntatalon perusosan kokoinen. Altaan
strategiset mitat ovat: leveys 25 metriä, pituus 122 metriä ja syvyys 8 metriä.
Rahtialus ajaa altaaseen, mutta komentosilta jää ulkopuolelle. Aluksen apumoottorit
käyvät satamassakin, kun 15x5-metrinen ovi lasketaan komentosillan ja lastikannen
väliin. Ilmastointi toimii täällä sisällä silloin hyvin, Witting sanoo. Neliasteista
merivettä johdetaan putkeen, jota pitkin se tulee altaaseen, joka pysyy näin
jäättömänä. Tiivistyvä vesi puhalletaan ylöspäin ja se kuivuu matkalla kohti
kattoa, joka hengittää niin, että loppu menee ulos kosteutena, ei vetenä.
Lastaus ja purku suoritetaan 2 400 neliön pinnalla sisälaiturilla. Tavarat
kuljetetaan terminaaliin ja terminaalista kahta kaistaa pitkin.
Liikkuvan nosturin apuna on Italiassa rakennettu maailmanluokan täsmänosturi. Sen
kapasiteetti on 50 tonnia ja se on supernopea: nosto, liike ja jarrutus vie vain kaksi ja
puoli sekuntia.
Maa- ja laiturirakentamisesta on vastannut paikallinen Tallqvistin
rakennusliike, hallin on tehnyt YIT. Projektin kokonaishinta nousee 16 miljoonaan euroon,
Witting kertoo.
Tavara kulkee katon alla
Suurin osa Kokkolaan vuosittain tulevien 500 aluksen lastista on bulkkitavaraa.
Kappaletavaraa rahdataan tavallisesti konteissa, mutta Kokkolaan haluttiin lisää
monipuolisuutta ja joustavuutta. Parempi systeemi puutavaran ja muiden suojaamattomien
tavaroiden käsittelyyn.
Käänsimme katseet Eurooppaan ja Hollantiin, jonne meillä on
linjaliikennettä. Amsterdamilla oli hyviä kokemuksia omasta joka sään terminaalistaan,
jonka esikuvana oli Euroopan kanavien proomuliikenne. Siellä täsmänosturit siirtävät
lastin veden päälle ulottuvista varastoista suoraan aluksiin. Amsterdamiin suunnitellaan
jo toista AWT:tä. Nyt myös sekä Baskimaalla Espanjassa että Rotterdamissa toimii
vastaavanlainen terminaali. Joka sään terminaalimme on Euroopassa viides, Witting
kertoo.
Ja Kokkolan AWT:stä tulee suurin. Se pystyy ottamaan vastaan jopa 9 500 dw-tonnin
aluksia, jotka kuljettavat esimerkiksi puutavaraa.
Pystymme käsittelemään säitä huonosti kestävää tavaraa nopeasti,
tehokkaasti ja hyvin. Tavarat kulkevat Kokkolasta Amsterdamiin katetusta ympäristöstä
toiseen. AWT on kylmä, kuutiomäärä tekee lämmittämisen mahdottomaksi, mutta veto
minimoidaan sulkemalla merenpuoleinen ovi aluksen kannelle asti.
Viikoittaisessa linjaliikenteessä aikataulut ovat A ja O. Täsmällisyys lisääntyy,
kun säätekijöitä ei tarvitse ottaa huomioon ja tehokkuus pysyy vakaana.
Witting laskee sataman tehokkuuden kasvavan 50100 prosenttia tavaralajista
riippuen. Se on reilu nousu, kun ajatellaan nykyhetken trendejä, joissa kasvu on hidasta.
Koko satama-alue kanta- ja syväsatamineen on uusien ISPS-turvamääräysten takia
muutoksen kourissa. Sadan hehtaarin suuruinen alue ympäröidään aidalla, tiet ja
rautatie sekä varastorakennukset tarkastetaan.