Rankkaakin saneerausta voi kutsua pieneksi voitoksi silloin, kun alkutilanne on
se, että toiminta loppuu kokonaan. Turussa ja Tampereella lentokenttätyötä tekevien
Northportin työntekijöiden kannalta lopputilanne näyttää nyt siltä, että kaksi
kolmasosaa työpaikoista säilyy.
Kaikki kivet on käännetty Northportin
säilyttämiseksi, tulkitsee alueluottamusmies Tero Nurminen yt-neuvottelujen
kulkua.
Turun ja Tampereen lentokentillä Finnairin tavarankäsittely- ja matkustajapalveluita
hoitaa Northport Oy. Palveluiden tilaaja on Finnairin puoliksi omistama, Viroon
rekisteröity lentoyhtiö Aero.
Aero kilpailutti palvelut ja irtisanoi sen jälkeen Northportin kanssa tehdyt
sopimukset. Näytti siltä, että Northportin Turun ja Tampereen koko toiminta päättyy
tämän vuoden lopussa. Yt-neuvottelut aloitettiinkin 21. syyskuuta tilanteessa, jossa 47
henkilöä uhkasi irtisanominen. Kahta toimihenkilöä lukuun ottamatta kyse on
käytännössä Ilmailualan Unionin IAU:n jäsenistä.
Tulevaisuus näytti olevan sumun peitossa, kuten voi sanoa kun näin
lentokentällä ollaan, Tero Nurminen toteaa.
Yt-neuvottelut alkoivat sikäli erikoisessa tilanteessa, että sekä työnantaja- että
työntekijäpuoli halusivat todella tehdä kaikkensa, jotta työpaikat säilyisivät.
Neuvotteluissa lähdettiin hakemaan mahdollisuuksia siihen, että toiminta jatkuisi.
Työntekijä- ja työnantajapuoli ovat neuvotelleet hyvässä yhteistyössä,
Nurminen sanoo eikä puhu korulauseita. Hän uskoo, että toisenlaisella
neuvotteluasenteella lopputulos olisi ollut täysin erilainen.
Käytännössä mietittiin, miten Aerolle voitaisiin jättää vielä
kilpailukykyisempi tarjous. Tarjous tehtiin ja Aero on nyt ilmoittanut hyväksyvänsä
sen. Näin kaksi kolmannesta työpaikoista saadaan pelastettua. Työntekijöistä joutuu
silti lähtemään mahdollisesti jopa 17. Edelleen kyse on rajusta sopeutuksesta,
Northportin pääluottamusmies Tommi Toivola sanoo. Yt-neuvotteluja jatketaan
lokakuun loppuun saakka.
Erittäin pitkiä työsuhteita
Turussa työntekijät ovat todella kovan paikan edessä. Valtaosalla työsuhde on
jatkunut 1530 vuotta. Vuosien mittaan hankittu ammattitaito liittyy
lentokenttätyöhön.
Ammattitaitoni katoaa, kun menen 50 metriä kauemmas lentokoneesta, Nurminen toteaa
Turun lentoasemalla.
Tilanne on vastaava Tampereella, kertoo vara-alueluottamusmies Juhani Hietajärvi.
Itse olen ollut töissä 24 vuotta.
Työsuhteet ovat sielläkin monella lähes parinkymmenen vuoden mittaisia. Kun
työntekijällä on ikää 4050 vuoden välillä on uuden työn etsiminen todella
hankalaa. Silti on hyvä, että edes osa työpaikoista säilyy.
Kahdesta huonosta vaihtoehdosta tämä on parempi, Hietajärvi sanoo. Hän
ennakoi, että henkilöstöstä otetaan jatkossa tehoja enemmän irti.
Edelleen siis ilmassa on pelkoa oman työpaikan puolesta. Muutoksia tulee olemaan
varmasti niilläkin, jotka saavat jäädä. Työnkuva muuttuu. Työ voi osa-aikaistua.
Työpäivä voi jakautua kahteen eri pätkään.
Palvelutaso voi laskea, Nurminen pelkää.
Kovin tavoite on neuvotteluissa ollut se, että yritys saisi pitää jalansijan sekä
Turussa että Tampereella. Sen jälkeen voidaan miettiä mahdollisuuksia ruveta tarjoamaan
Northportin palveluita muillekin kuin Finnairille.
Kilpailutilanne lentokentillä on kova, Nurminen sanoo. Maapalveluita tarjoaa
Turussakin Northportin lisäksi kolme yritystä.
Ulkoistamista on pelätty jo pitkään
Tilanne ei kaiken kaikkiaan tullut yllätyksenä. Sopeuttamista on tehty aiemminkin.
Tämän todistaa myös Marita Kantola, Lounais-Suomen ilmailualan yhdistyksen
puheenjohtaja, jonka työsuhde loppui edellisten yt-neuvottelujen aikaan pari vuotta
sitten.
Pelko on jatkunut jo pitkään.
Northportin palvelut on jo ehditty ulkoistaa muualla maassa Turku ja Tampere
ovat yrityksen viimeiset saarekkeet pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Northportia
arvostetaan työntekijöiden keskuudessa korkealle, sillä työnantaja on hyvä se
kun toimii työehtosopimuksia noudattaen.
Työmahdollisuuksia parantaisi lentokentän vilkastuminen joka suhteessa. Esimerkiksi
lomalentoja otettaisiin avosylin vastaan Turun lentokentälle. Nurminen uskoo, että moni
haluaisi astua lomakoneeseen suoraan Turusta kiertämättä Helsingin kautta.
Sini Silvàn
teksti ja foto