vane.jpg (302 bytes)

tee.jpg (2675 bytes)

tema5.jpg (7731 bytes)Kilpailua laadulla
vaan ei hinnalla

Pietarin Super Siwassa
suomalaiset elintarvikkeet
ovat suosittuja

mine1.jpg (716 bytes)  – Me emme ole niin rikkaita, että meillä olisi varaa ostaa halpoja tuotteita, sanoo Pietarin Super Siwassa ostoskärryjä työntävä Dimitri Bigbajev, joka kertoo käyvänsä Pietarin suomalaisessa supermarketissa kerran viikossa.

– Suomalaiset elintarvikkeet ovat erittäin maukkaita ja tuoreita. Ne ovat kyllä kalliimpia kuin meikäläiset vastaavat, mutta hyvästä täytyy olla valmis maksamaan. Mieluummin ostan kalliimpaa, mutta hyvää kuin halvempaa, kehnoa tavaraa.

Bigbajev on kaupoilla vaimonsa kanssa. Perhe käy toisinaan myös rajan takana Suomessa ostoksilla, mutta Super Siwaan on paljon lyhyempi matka. Bigbajevit kuuluvat Pietarin hyvin toimeentulevaan ylempään keskiluokkaan, jolla on varaa ostaa suomalaisia tuotteita suomalaisesta marketista. Heidän kaltaisiaan kuluttajia kaupungissa on yhä enemmän, sitä mukaa kun Venäjän talous menee eteenpäin.

Dimitri Bigbajev sanoo pitävänsä Suomessa valmistetuista vaatteista, mutta myös suomalaiset leipomotuotteet saavat häneltä korkean arvosanan.

Laadusta ollaan valmiit maksamaan

– Suomalaisiin tuotteisiin suhtaudutaan täällä erittäin myönteisesti. Suomessa valmistettuihin tavaroihin liitetään yleensä mielikuva korkeasta laadusta, minkä takia niistä ollaan valmiit maksamaan enemmän kuin vastaavasta kotimaisesta eli venäläisestä tuotteesta, sanoo Pietarin Super Siwan johtaja Marita Koskinen.

Hieman Pietarin ydinkeskustan ulkopuolella sijaitseva Super Siwa on kaupungin ainoa varsinainen automarketti. Siellä myynnissä olevista tavaroista arviolta kymmenesosa on valmistettu Suomessa.

– Suomalaisuuden arvostus ulottuu jopa pakkauksiin. Asiakkaat saattavat ostaa Suomen kautta tullutta Fairya, vaikka se olisi pari kertaa kalliimpaa kuin vaikkapa Puolasta tullut Fairy. Muualta kuin Suomesta tullutta tuotetta saatetaan epäillä laimennetuksi, Koskinen kertoo.

Suomalaismarketissa on tarjolla huomattavasti enemmän Suomessa valmistettuja tuotteita kuin pietarilaiskaupoissa yleensä. Erityisen runsaasti suomalaisuus on edustettuna lihajalosteissa, maitotuotteissa sekä leipomotuotteissa. Super Siwan olutosastolla Lapin Kullan tuotteet ovat siististi esillä venäläisten olutmerkkien keskellä. Suomalaisolut on kalliimpaa, mutta sitä ostetaan silti.

"Suomen kilpailuetu pysyy"

Pietarin Super Siwan lihaosaston hoitaja Maria Koftova on vakuuttunut siitä, että venäläiset tuottajat eivät lähivuosina pysty valloittamaan asemia suomalaisilta lihanjalostajilta:

– Asiakkaamme ovat oppineet luottamaan suomalaisiin makkaroihin. Ne ovat korkealuokkaisia ja vähälaktoosisia. Sitä paitsi suomalaisissa makkaroissa on enemmän lihaa kuin kotimaisissa.

Super Siwan lihatuotteista peräti noin 40 prosenttia on peräisin Suomesta. Makkaroissa Suomessa valmistettujen tuotteiden osuus on peräti 60 prosenttia.

– Aikaisemmin suomalaiset lihatuotteet olivat huomattavasti kalliimpia kuin meikäläiset. Hintaeroa on edelleen olemassa, mutta se on kaventunut. Venäläiset tuotteet ovat viime aikoina kallistuneet melkein suomalaiselle tasolle, Koftova sanoo.

Tuotanto siirrettävä Venäjälle?

Pietarin Super Siwan johtaja Marita Koskinen arvioi, että suomalaisten viejien on ennemmin tai myöhemmin ryhdyttävä harkitsemaan tuotannon siirtämistä Venäjälle.

– Jos tyydytään tällaiseen viennin tasoon tai hitaaseen kasvuun, niin sitten voidaan jatkaa Suomessa tuotettujen tavaroiden tuontia tänne rajan yli. Jos halutaan kasvattaa volyymeja reippaasti, niin on ryhdyttävä tuottamaan niitä täällä paikan päällä.

Koskinen ottaa esiin lihajalosteet, joilla on runsaasti kysyntää Pietarissa. Suomessa valmistettujen makkaroiden saaminen pietarilaisen kaupan hyllyille kestää noin kolme vuorokautta siitä, kun ne on tuotettu. Silloin alkavat viimeiset myyntipäivät tulla vastaan. Makkaroiden vieminen kauemmas rajan pinnasta on jo ongelmallista.

Suomalaiset ovat olleet erittäin varovaisia suunnitellessaan tuotannollisia investointeja Venäjälle. On pelätty ns. maariskejä: Venäjän jatkuvasti muuttuvia lakeja, korruptiota, rikollisuutta ja poliittista epävakaisuutta.

– Niinhän se on, että "joka ei ota riskiä, ei juo samppanjaakaan", Koskinen siteeraa venäläistä sananlaskua.

– Kahdesta täällä toimineesta hampurilaisketjusta on jäänyt jäljelle McDonald´s, jolla on omia karjankasvatustiloja Moskovan liepeillä. Sen sijaan Carrols, joka toi raaka-aineensa ulkomailta, on joutunut poistumaan markkinoilta.

Suomalaiselle vähittäiskaupalle Marita Koskinen näkee mahdollisuuksia Venäjällä. Kauppoja on edelleen vähän eivätkä ne ole hyödyntäneet ketjuuntumisen etuja. Parhaillaankin Pietarissa on vireillä ulkomaalaisten kauppaketjujen investointihankkeita.

Esa Tuominen
Pietari

Palkkatyöläinen 4.6.2002 nro 5/02

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)