Suomalaiset elintarvikkeet ovat
erittäin maukkaita ja tuoreita. Ne ovat kyllä kalliimpia kuin meikäläiset vastaavat,
mutta hyvästä täytyy olla valmis maksamaan. Mieluummin ostan kalliimpaa, mutta hyvää
kuin halvempaa, kehnoa tavaraa.
Bigbajev on kaupoilla vaimonsa kanssa. Perhe käy toisinaan myös rajan takana Suomessa
ostoksilla, mutta Super Siwaan on paljon lyhyempi matka. Bigbajevit kuuluvat Pietarin
hyvin toimeentulevaan ylempään keskiluokkaan, jolla on varaa ostaa suomalaisia tuotteita
suomalaisesta marketista. Heidän kaltaisiaan kuluttajia kaupungissa on yhä enemmän,
sitä mukaa kun Venäjän talous menee eteenpäin.
Dimitri Bigbajev sanoo pitävänsä Suomessa valmistetuista vaatteista, mutta myös
suomalaiset leipomotuotteet saavat häneltä korkean arvosanan.
Laadusta ollaan valmiit maksamaan
Suomalaisiin tuotteisiin suhtaudutaan täällä erittäin myönteisesti.
Suomessa valmistettuihin tavaroihin liitetään yleensä mielikuva korkeasta laadusta,
minkä takia niistä ollaan valmiit maksamaan enemmän kuin vastaavasta kotimaisesta eli
venäläisestä tuotteesta, sanoo Pietarin Super Siwan johtaja Marita Koskinen.
Hieman Pietarin ydinkeskustan ulkopuolella sijaitseva Super Siwa on kaupungin ainoa
varsinainen automarketti. Siellä myynnissä olevista tavaroista arviolta kymmenesosa on
valmistettu Suomessa.
Suomalaisuuden arvostus ulottuu jopa pakkauksiin. Asiakkaat saattavat ostaa
Suomen kautta tullutta Fairya, vaikka se olisi pari kertaa kalliimpaa kuin vaikkapa
Puolasta tullut Fairy. Muualta kuin Suomesta tullutta tuotetta saatetaan epäillä
laimennetuksi, Koskinen kertoo.
Suomalaismarketissa on tarjolla huomattavasti enemmän Suomessa valmistettuja tuotteita
kuin pietarilaiskaupoissa yleensä. Erityisen runsaasti suomalaisuus on edustettuna
lihajalosteissa, maitotuotteissa sekä leipomotuotteissa. Super Siwan olutosastolla Lapin
Kullan tuotteet ovat siististi esillä venäläisten olutmerkkien keskellä. Suomalaisolut
on kalliimpaa, mutta sitä ostetaan silti.
"Suomen kilpailuetu pysyy"
Pietarin Super Siwan lihaosaston hoitaja Maria Koftova on vakuuttunut siitä,
että venäläiset tuottajat eivät lähivuosina pysty valloittamaan asemia suomalaisilta
lihanjalostajilta:
Asiakkaamme ovat oppineet luottamaan suomalaisiin makkaroihin. Ne ovat
korkealuokkaisia ja vähälaktoosisia. Sitä paitsi suomalaisissa makkaroissa on enemmän
lihaa kuin kotimaisissa.
Super Siwan lihatuotteista peräti noin 40 prosenttia on peräisin Suomesta.
Makkaroissa Suomessa valmistettujen tuotteiden osuus on peräti 60 prosenttia.
Aikaisemmin suomalaiset lihatuotteet olivat huomattavasti kalliimpia kuin
meikäläiset. Hintaeroa on edelleen olemassa, mutta se on kaventunut. Venäläiset
tuotteet ovat viime aikoina kallistuneet melkein suomalaiselle tasolle, Koftova sanoo.
Tuotanto siirrettävä Venäjälle?
Pietarin Super Siwan johtaja Marita Koskinen arvioi, että suomalaisten viejien on
ennemmin tai myöhemmin ryhdyttävä harkitsemaan tuotannon siirtämistä Venäjälle.
Jos tyydytään tällaiseen viennin tasoon tai hitaaseen kasvuun, niin sitten
voidaan jatkaa Suomessa tuotettujen tavaroiden tuontia tänne rajan yli. Jos halutaan
kasvattaa volyymeja reippaasti, niin on ryhdyttävä tuottamaan niitä täällä paikan
päällä.
Koskinen ottaa esiin lihajalosteet, joilla on runsaasti kysyntää Pietarissa. Suomessa
valmistettujen makkaroiden saaminen pietarilaisen kaupan hyllyille kestää noin kolme
vuorokautta siitä, kun ne on tuotettu. Silloin alkavat viimeiset myyntipäivät tulla
vastaan. Makkaroiden vieminen kauemmas rajan pinnasta on jo ongelmallista.
Suomalaiset ovat olleet erittäin varovaisia suunnitellessaan tuotannollisia
investointeja Venäjälle. On pelätty ns. maariskejä: Venäjän jatkuvasti muuttuvia
lakeja, korruptiota, rikollisuutta ja poliittista epävakaisuutta.
Niinhän se on, että "joka ei ota riskiä, ei juo samppanjaakaan",
Koskinen siteeraa venäläistä sananlaskua.
Kahdesta täällä toimineesta hampurilaisketjusta on jäänyt jäljelle
McDonald´s, jolla on omia karjankasvatustiloja Moskovan liepeillä. Sen sijaan Carrols,
joka toi raaka-aineensa ulkomailta, on joutunut poistumaan markkinoilta.
Suomalaiselle vähittäiskaupalle Marita Koskinen näkee mahdollisuuksia Venäjällä.
Kauppoja on edelleen vähän eivätkä ne ole hyödyntäneet ketjuuntumisen etuja.
Parhaillaankin Pietarissa on vireillä ulkomaalaisten kauppaketjujen investointihankkeita.
Esa Tuominen
Pietari