Autoklaavimiehillä riittää
ahkeroimista, sillä yhden vuoron aikana tehtaalla valmistuu noin 100 000 tölkkiä
lastenruokaa. Lastenruokaa valmistetaan kolmessa vuorossa, kiireisimmillään neljässä.
Tämän vuoden kokonaismääräksi on arvioitu 65 miljoonaa tölkkiä. Näistä 10
prosenttia, eli kuutisen miljoonaa purnukkaa uppoaa venäläisvauvojen vatsoihin. Lasten
tölkkien Venäjän viennin arvo euroissa on noin kahdeksan miljoonaa. Suurin osa Turun
tehtaan tuotannosta menee kuitenkin kotimaahan ja Ruotsiin. Lastenruokaa Turussa tehdään
93 ihmisen voimin, heistä tuotannossa on kaikkiaan 70.
Kermainen ja makea maistuu
Venäjän vientiin valmistettavia lastenruokia myydään Nestlén tuotemerkin alla,
Suomessa samoja tuotteita myydään Bonan ja Piltin nimellä. Tölkkiruoista
venäläisille lapsille maistuvat samat kuin suomalaisillekin, mutta erikoisuutena maahan
viedään kermapohjaisia jälkiruokia, joita Suomessa ei ole myynnissä.
Kermajälkiruoissa on maidon rasvoja ja ne ovat makeampia kuin suomalaiset
lastenruoat, mutta Venäjällä ne ovat erittäin suosittuja. Ravitsemussuositukset ovat
erilaisia ja makutottumukset tietenkin kulttuurisidonnaisia. Venäjällä myydään paljon
esimerkiksi kurpitsasta valmistettua lastenruokaa ja soseutettua lihaa tinatölkeissä. Ne
eivät kuulu meidän valikoimiimme, Suomen Nestlén vientimarkkinoija Sirpa Nietoksela
kertoo.
Venäjällä suositaan yksinkertaisilla resepteillä valmistettua lastenruokaa,
kuten peruna-kukkakaalisosetta sekä hedelmäsoseita. Yleensäkin halutaan tuotteita,
joissa on korkeintaan kolmea pääraaka-ainetta. Venäläiset äidit ovat tarkkoja
mahdollisia allergiaoireita aiheuttavien raaka-aineiden suhteen. Liioista mausteista ja
eksoottisista raaka-aineista ei juuri pidetä. Suomessa ollaan lastenruokien suhteen
kokeilunhaluisempia., Nietoksela jatkaa.

Lastenruoka vientielintarvikkeista seitsemäs
Venäjä on suomalaisten elintarvikkeiden vientimaista ykkönen. Viidesosa kaikesta
elintarvikeviennistä suuntautuu sinne. Ennen vuoden 1998 ruplan romahdusta Venäjän
vienti muodosti kolmasosan Suomen elintarvikeviennistä.
Eniten viedään juustoja, maltaita ja voita. Lastenruoka on vientituotteista
seitsemäntenä, Elintarviketeollisuusliiton asiamies Maija Peltola listaa.
Lastenruoan vienti on keskittynyt suurille yrityksille. Ainoa tölkkiruokia vievä
yritys on Suomen Nestlé. Valio vie Venäjälle pääasiassa jauhemaista
äidinmaidonvastiketta ja pieniä määriä valmiita lastenruokia.
Suomen Nestlén asiakkaina Venäjällä ovat paikalliset maahantuojat, jotka
toimittavat tuotteet eteenpäin kauppiaille.
Turun tehtaan varapääluottamusmies Hannu Oksanen työskentelee
lähettämössä ja pitää huolen siitä, että asiakastilaukset ovat lähetysvalmiina
sovittuun aikaan.
Venäjälle lähtee jokaisessa tilauksessa autollinen eli 30 lavaa lastenruokaa.
Nykyisin tavaraa menee välillä paljonkin Venäjän suuntaan, 1990-luvun lopussa
lähetykset sinne olivat vähissä, Oksanen kertoo.
Venäjälle lastenruoat menevät kuuden tölkin pakkauksissa, kun Pohjoismaihin ne
kulkevat kahdentoista kappaleen pakkauksissa. Mari Klemelän, Teija Kipinäisen
ja Marja Salmiosalon työssä pakkaamossa ero näkyy koneiden tahdissa.
Kuuden tölkin pakkauksia tehtäessä pakkauskone käy tavallista nopeammin,
naiset kertovat.
Viennin heittelyt eivät vaikuta Turussa
Lastenruokia on Suomesta viety Venäjälle vuodesta 1980 lähtien. Viennin aloitti
Huhtamäki, johon Nestlén Turun tehdas, silloinen Jalostaja, kuului.
Venäjällä kilpailu lastenruoan tuottajien kesken on Suomen Nestlén
vientipäällikkö Taija Feltin mukaan kovempaa kuin Suomessa. Nestlé on suurin
lastenruoan tuojista. Kilpailijoita sillä on noin 15, näistä puolet venäläisiä.
Ruplan kriisin aikana Venäjän viennin volyymi putosi rankasti. Kriisin
seurauksena myös venäläisten lastenruoan tuottajien markkinaosuudet kasvoivat. Tänä
vuonna vienti alkaa olla jo vuoden 1997 tasolla. Viennin tulevaisuus näyttää hyvältä,
mutta mitään varmaa ei voi sanoa, kun puhutaan Venäjästä, Felt kertoo.
Turun tehtaalla Venäjän viennin heittelyjä ei pelätä.
Vienti Venäjälle on vain 10 prosenttia valmistusmäärästä, sen muutokset
eivät ole tehtaan toiminnan kannalta kriittisen ratkaisevia. Ruplan kriisin aikaan
työntekijöiden määrä väheni, mutta se liittyi muihin toiminnan supistuksiin, kuten
omistajanvaihdoksiin, tehdaspäällikkö Matti Sipilä kertoo.
Entä jos vienti Venäjälle kasvaisi niin, että Nestlé päättäisi rakentaa sinne
oman tehtaan? Miten Turun tehtaan silloin kävisi?
Olisihan sillä vaikutuksensa, mutta tuskin kovin suuri. Tuotamme kuitenkin
lastenruokaa pääasiassa Pohjoismaiden markkinoille. Nykyisin kilpailemme muiden Nestlén
Euroopan tehtaiden kanssa Venäjän tuotannosta. Turun tehdas on pärjännyt kilpailussa,
koska olemme pieni ja joustava yksikkö, Sipilä sanoo.
Anna Niemelä