Huhtikuussa Sosiaalipoliittisen
yhdistyksen julkaisusarjassa ilmestyneen, Timo Piiraisen ja Juho Saaren
toimittaman kirjan Yhteiskunnalliset jaot. 1990-luvun perintö? (Gaudeamus) perusteella
suomalaisen yhteiskunnan "hajoamista" ei ole tapahtunut. Myös väitteet
väestön jakautumisesta a- ja b-luokkaan näyttävät kirjan kirjoittajien mielestä
olevan perusteettomia.
Väitteet laajasta polarisoitumisesta eivät vastaa kirjan tuloksia, huomauttaa
nuoremman polven sosiaalipoliitikko, tohtori Saari.
Mutta eivät kaikki asiat Suomessa kohdallaankaan ole, ilmenee 18 kirjoittajan
artikkeleista ja tutkimustuloksista.
Esimerkiksi nykyään Eläketurvakeskuksessa johtajana vaikuttava prof. Hannu
Uusitalo kirjoittaa, että "ansiotulojen verotuksen keventäminen on vähentänyt
verotuksen uudelleenjakovaikutusta". Tämä on osaltaan johtanut siihen, että
eräiden sosiaaliturvaetuuksien reaalinen taso on jopa alentunut ja monet etuudet
jääneet jälkeen ansiotason kehityksestä. Toisaalta Uusitalon mukaan "keskeiset
syyt tulonjaon muutoksiin löytyvät talouden muutoksista ja harjoitetusta
yhteiskuntapolitiikasta".
Yksinkertaistaen Uusitalon sanoman voi pelkistää, että hyvinvointivaltion
keinovalikoimaan keskeisesti kuuluva verotuksen käyttäminen tuloerojen tasaajana on
laiminlyöty.
Progression piirissä entistä vähemmän
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n erikoistutkija Timo Rauhanen
muistuttaa, että suomalaisen verotuksen progressio ei ole juuri muuttunut eli
käytännössä veroaste nousee, kuten ennenkin, sitä mukaa kun tulot kasvavat. Tässä
ei siis ole ongelmaa, mutta: verotettavat tulot, joihin progressio vaikuttaa, ovat
pienentyneet työttömyyden takia.
Enää vain alle 20 prosenttia veroista kertyy progressiivisen verotuksen kautta.
Käytännössä muutos on toteutunut useaa eri väylää: valtion verotuksessa
verotettavan tuloveron alarajaa on nostettu, mutta samalla verotuksen painopiste on
siirtynyt kunnallisverotukseen, joka on jakoveroa. Kunnat ovat joutuneet korottamaan
veroprosenttiaan, mikä on merkinnyt tulotasosta riippumattoman eli suhteellisen
verotuksen kiristymistä. Myös sosiaaliturvamaksujen merkitys on kasvanut.

Taulukosta 1 ilmenee, kuinka tuloverojen osuus laski koko 1990 luvun. Samaan
aikaan kunnallisvero kiristyi. Tällä hetkellä keskimääräinen kunnallisveroprosentti
on jo 17,78. Kun vielä tuloverosta poistetaan pienet jakoverot, kuten kirkollisverot niin
viime kädessä progressiivisen tuloveron kautta kertyy vain vajaa viidennes kaikista
veroista.
Veronmaksajain keskusliiton ekonomistin Päivi Kaarlelan mukaan palkansaajat
maksavat tuloveroa vuodessa keskimäärin 8 900 euroa (53 500 mk), josta valtionveroa on
vain vajaa kolmannes (2 700 euroa/16 000 mk).
Kun Suomessa on kaikkiaan 4,3 miljoonaa tulonsaajaa, niin heistä noin kolmannes eli
1,3 miljoonaa ei maksa lainkaan valtion tuloveroa. Suurin osa heistä on luonnollisesti
pienituloisia eläkeläisiä, mutta on joukosta noin kolmannes palkansaajiakin.
Tätä taustaa vasten esitetyt vaatimukset erityisesti pieni- ja keskituloisten
maksaman valtion tuloveron alentamisesta on poliittisesti mielenkiintoista: alennus ei
kohdistuisi lainkaan pienituloisiin ja suhteessa vähemmän myös keskituloisiin.
Tutkija Rauhanen sanookin, että vaikka esim. kunnallisverotuksen
ansiotulovähennyksestä hyötyvät suhteellisesti eniten pienituloiset,
markkamääräisesti eniten vähennyksen kautta kevennetään keski- ja hyvätuloisten
verotusta.
Pääomaverot sekä matalia että korkeita
Rauhasen mukaan suomalainen pääomaverotus on eurooppalaista keskitasoa.
Pääomatulojen verotus ei ole kevyt, jos tulo muodostuu esimerkiksi vuokra- tai
lähdeverotuksen alaisista korkotuloista. Sen sijaan yhteisöverotus ja pörssiyhtiöiden
maksamien osinkotulojen verotus on matalaa. Myyntivoiton ja varallisuuden verotus on
Suomessa yleensä keskimääräistä kireämpää.
Kun yritysten maksamien verojen määrä on viisinkertaistunut vuosikymmenessä, niin
samalla on huomattava, ettei pörssiyhtiön osakas enää maksa veroa osingostaan. Syynä
ei ole yritysverotuksen kiristyminen, vaan osinkoverotuksen muutos: yhtiöveron
hyvitysjärjestelmän ansiosta (pörssi)yhtiö maksaa osingonsaajan veron.
Esimerkiksi Ruotsissa ei vastaavaa järjestelmää ole ja Saksassakin osingonsaajat
joutuvat maksamaan puolet osinkoverosta. Rauhanen ennakoi, että Suomessakin on vähin
erin palautettava osinkotulojen verotus esimerkiksi ottamalla käyttöön
saksalaistyyppinen järjestely.
Entä Suomen veroaste?
Se on hyvää eurooppalaista keskitasoa. Jos tulonsiirrot (esim. työttömyys- tai
sairausvakuutuksen päivärahat) eivät Suomessa olisi veronalaista tuloa, niin Suomen (ja
muiden pohjoismaisten hyvinvointivaltioiden) veroaste olisi entistäkin
kilpailukykyisempi. Monet EU-maat hoitavat tulonjakopolitiikkansa pääosin
verovähennyksillä, mikä laskee veroastetta.
Verotuet
Suomessa käytössä oleva arvonlisäverojärjestelmä tai alv-kanta ei juuri poikkea
muista EU-maista. Esim. paljon puhutun ruoan korkean arvonlisäveron laskemisella ei
tutkimusten mukaan juuri olisi toivottuja työllistämisvaikutuksia. Sen sijaan sillä
olisi tulonjakovaikutuksia, koska välilliset verot rasittavat suhteellisesti eniten
lapsiperheitä ja pienituloisia.
Timo Rauhanen sanoo, että työllisyyden kannalta jopa merkittävämpi vaikutus olisi
ravintolaruoan alv:n laskemisella, koska ala on hyvin työvoimavaltainen ja ruokatarjoilun
hinnan muutoksiin reagoidaan herkästi.
Rauhanen ottaisi pohdittavaksi myös alennettujen verokantojen (8 ja 17 %) merkityksen.
Alennetut alv-kannat samoin kuin esim. korkojen verovähennykset, yritysten
poisto-oikeudet koneista ja kalustosta tai oman asunnon myyntivoiton verottomuus
aiheuttavat vuositasolla noin 50 mrd. markan loven verotuloihin. Alennettujen
alv-verokantojen vaikutus on 7 mrd. markkaa. Esim. tilatuista lehdistä ei tarvitse maksaa
alv:tä. Suora tuki lehtitaloille oli viime vuonna tätä kautta 1,3 mrd.
Timo Rauhanen on päätynyt laskelmissaan tulokseen, että alv:n pienentäminen
yhdellä prosenttiyksiköllä vaikuttaisi alv-kertymiin 2,8 mrd:n verran. Näin
alennettujen verokantojen 7 mrd:lla voitaisiin alv:n 22 prosentin verokanta laskea
19,5:een. Tällaisella yli 10 prosentin alennuksella olisi jo huomattava tulonjakovaikutus
pienituloisten ja lapsiperheiden hyväksi.
Verotuen tarkoituksena on tukea verovelvollista tai välillisesti muuta talouden
toimijaa (Taulukko2). Timo Rauhasen mukaan verotuen poistaminen ei välttämättä
lisää verotuloja vastaavalla määrällä, koska tuet vaikuttavat hintoihin ja
verovelvollisten käyttäytymiseen.

Lisätietoa verotuista:
www.vatt.fi/
(tutkimusalue II - verotukiselvitys-sivu)
Ansiotulovähennys suosii markoissa hyvätuloisia
Kolme suurituloisinta ryhmää (1 190 000 henkilöä) saa lähes puolet (7,6 mrd. mk)
kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksestä ja neljä vähätuloisinta ryhmää (1 139
000 henkilöä) hieman yli puolet (7,9 mrd.). Ansiotulovähennyksen vaikutus on siten
suhteellisesti suurin tuloasteikon alapäässä mutta markkamääräisesti suurin
hyvätuloisimmilla. (Taulukko 3)

Ansiotulovähennysjärjestelmää samoin kuin alennettuja alv-kantoja OECD on
arvostellut niiden kalleuden vuoksi: jottei syntyisi "tuloloukkua" vähennys
häivytetään niin, että tänä vuonna se loppuu vasta 440 000 mk:n (74 000 euron)
vuosituloilla.
Voidaan siis syystä kysyä, miten hyvin ansiotulovähennys kohdistuu pienituloisiin.
Pentti Peltoniemi
Palkkatyöläinen
4.6.2002 nro 5/02