Liki 40 vuoden ikäinen perheyritys
työllistää noin 120 henkeä, ja uusien työntekijöiden ottaminen tänäkin vuonna
kertoo tuotannon ja markkinoiden olevan kasvussa. Merkittävä osa tuotannosta on
Venäjän kasvavien markkinoiden varassa, näin on etenkin ympäristöteknologiassa, joka
samalla tukee elektroniikka- ja muoviosaamista.
Ympäristöosaaminen ja sen jatkuva kehittäminen on koko ajan ollut Labkon valtti
kovassa kilpailussa. Yhtiön toimialajohtaja Esa Koskinen kertoo, että kestävää
perusideaa terävöitettiin kymmenisen vuotta sitten.
- Olemme kehittäneet LabkoNetviestinsiirtojärjestelmän, joka on ainutlaatuinen
Euroopassa, jopa koko maailmassa. Sen avulla toimittamamme puhdistamojärjestelmät ovat
modeemin ja palvelimen kautta jatkuvassa yhteydessä laitteiston ylläpitäjän lisäksi
huoltoon, asiakkaisiin ja viranomaisiin, sanoo Koskinen.
Ympäristöalalla Labkon tärkeimmät vientituotteet ovat öljyjen, jäte- ja
sadevesien sekä rasvojen erotinjärjestelmät maanalaisista säiliöistä huippuunsa
kehitettyihin viestintä- ja hälytysjärjestelmiin saakka. Tavoitteena on mm. täysin
ympäristöä kuormittamaton jätevesien käsittely.
Kehittyvät lait ja laahaavat käytännöt
Venäjä on otollinen markkina-alue ympäristöteknologialle, sillä menneisyyden
virheiden paikkaaminen, elpyvä talous ja kehittyvät ympäristönormit luovat jatkuvasti
kasvavaa kysyntää.
Silti maassa vaikuttavat vahvasti vanhat perinteet, joiden kanssa on osattava elää.
Normit ovat osittain kehittyneempiä kuin meillä, ja sikäläinen korkeasti
koulutettu alan väki osaa vaatia laatua. Samalla olemme joutuneet vastakkain vanhojen
asenteiden ja talouden ongelmien kanssa. Ruplan taannoinen romahdus sai eräät yritykset
pakkaamaan laukkunsa ja lähtemään Venäjältä, mutta me päätimme sinnitellä kriisin
yli, Koskinen kertoo.
Hän muistuttaa, että yrityksen täytyy joko kasvaa tai kuihtua. Tämä pätee myös
Venäjän kaupassa, joten Labkon oli pakko löytää malli kasvaa sikäläisillä
markkinoilla. Kumppaneita on oltava kaikkialta. Niinpä Labkon asiakkaita ovat mm.
venäläinen Lukoil, amerikkalainen Caterpillar ja suomalainen Neste.
Aloitimme Venäjän viennin 1992 Pietarissa, noin vuoden kuluttua laajensimme
Moskovaan ja nyt meillä on vientiä Siperian Kaukoitää ja Kaspianmeren kriisialueita
myöten. Venäjän kaupassa on tärkeää olla mukana messuilla ja seminaareissa, vaikka
se välillä tuntuisi turhalta. Se on tärkeä osa sikäläistä kulttuuria, jota ei ole
varaa ohittaa.
Ja kohteita löytyy. Labko on tuonut Venäjän markkinoille mm. ravintoloille
tarkoitetun rasvanerotinjärjestelmän, jolla voi olla arvaamattoman suuri vaikutus
sikäläisten vesistöjen kuntoon.
Venäjän laissa ei ole ollut mainintaa rasvanerottimista. Lainsäädännön
kehittyminen on kuitenkin ripeää, joten valppaana pitää olla, muistuttaa Koskinen.
Valppautta tarvitaan sekä siellä että täällä. Labko on valmiina ensi vuoden
alussa Suomessa voimaan tuleviin haja-asutusalueiden jätevesimääräyksiin. Ja joskus
samat määräykset tulevat voimaan Venäjänkin peräkylillä.
Hannu Oittinen