vane.jpg (302 bytes)

 Ajankohtaista                 

Naisten tulot pelastavat köyhyysloukusta

mine1.jpg (716 bytes)  Viime vuosikymmenen lama olisi tutkija Anita Haatajan mukaan heijastunut huomattavasti pahemmin perheisiin, ellei niillä olisi ollut käytettävissään naisten tuloja tai heidän ansiotuloihinsa sidottuja tulonsiirtoja. Ilman niitä kaksi viidestä perheestä olisi jäänyt köyhyysrajan alapuolelle.

Tasa-arvoasian toimiston erikoistutkija Haataja on jo vuosia selvittänyt suomalaista tulonjakoa. Vastikään ilmestyneessä, Tiina Vainion toimittamassa Naisten talouskirjassa hän tarkastelee naisten tulojen merkitystä perheiden köyhyysuhkien poistajana, kotitalouksien tuloerojen tasaajana ja hyvinvointivaltion rahoituspohjana.

Viime vuosikymmenen loppuun mentäessä tilanne on kuitenkin alkanut muuttua. Naisten tulot eivät enää entiseen tapaan tasaa kotitalouksien tuloeroja ja samalla naisten väliset tuloerot ovat kasvaneet.

– Sekä hyväosaisuus että huono-osaisuus kasautuvat. Naisten työttömyys alkoi laskea laman jäljiltä myöhemmin kuin miesten ja se on vieläkin korkeammalla kuin miehillä. Naisten tilannetta huonontaa myös se, että yksinhuoltajaäitien määrä on kasvanut samalla kun heidän asemansa työmarkkinoilla on heikentynyt. Lisäksi äidit saavat entistä harvemmin ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa. Kun 1980-luvulla vain viitisen prosenttia äideistä sai perusäitiyspäivärahaa, 90-luvun lopussa määrä oli jo lähes kolmannes äideistä.

– Nämä tekijät merkitsevät sitä, että monien lapsiperheiden asema on heikentynyt Aiemmin lähdettiin työpaikasta äitiyslomalle ja työpaikkaan saattoi palata. Pätkätöiden aikana näin ei ole. Kun työhistoria on sirpaleinen, ansiosidonnaisia etuuksia ei kerry. Monissa maissa on äideille erityisiä työhönpaluuohjelmia. Meillä on ajateltu, ettei naisten työhönpaluun ongelma koske suomalaisia, mutta niitä saatetaan tarvita jo meilläkin.

Mikäli naisten pätkätöissä olleiden äitien mahdollisuuksia palata töihin ei lisätä, on olemassa riski, että he eivät koskaan pääsekään kunnolla työuran alkuun. Mikä siis neuvoksi?

– Naisten ja miesten pitäisi tasata perhevapaiden käyttöä keskenään, lainsäädäntöhän antaa tähän mahdollisuuden. Vaikka 40 000 isää pitää isyysloman, vain noin tuhat käyttää oikeuttaan vanhempainlomaan.

Mihin riittää naispalkka?

– Määräaikaisista työsuhteista olisi päästävä vakinaisiin, koska nykyinen tilanne ei anna ihmisille mahdollisuutta suunnitella elämäänsä. On huoletonta politiikkaa pitää näin paljon pätkätyöläisiä julkisella sektorilla.

Haatajan mukaan pätkätyöt ovat riski julkisten palvelujen hoidolle, toisaalta ne ovat osaltaan saaneet aikaan sen, ettei aloille saada entiseen tapaan työvoimaa. Ennen suositut opettajan ja hoitoalan työt eivät ole enää koulutusalaa miettivien nuorten listan kärjessä.

– Suomessa on yli neljäsataa pientä hyvinvointivaltiota eli kuntaa, jotka tekevät omia ratkaisujaan. Paikallistasolta ei usein nähdä, miten päätökset vaikuttavat kokonaisuuteen. Juuri kuntatasolla pitkän aikavälin suunnittelua olisi parannettava.

– On selvittämättä, mihin naisten matalat palkat oikein riittävät, miten kahdeksalla tonnilla elää. Asuntomarkkinoilla hinnat kulkevat aivan eri tahtia kuin tulokehitys suurilla ammattialoilla vaikka asunto on oleellinen osa perusturvaa. Yksinhuoltajat saavat usein asumistukea, eivät sen sijaan toimeentulotukea. Pelkään, että yhä useampi yksin asuva nainen ja yksinhuoltajaäiti saavuttaa palkallaan elintason juuri ja juuri köyhyysrajan yläpuolella.

Suomessa köyhäksi katsotaan ne, joiden käytettävissä olevat tulot ovat vähemmän kuin 34 700 mk vuodessa. Naisille äitiys ja erityisesti yksinhuoltajuus ovat tällä hetkellä köyhyys- ja toimeentuloriski.

Halpa hyvinvointivaltio

Läntisissä teollisuusmaissa on alettu vasta aivan viime vuosina kehittää laskentamallia, jonka avulla voi tarkastella valtion nettososiaalimenoja eli sitä, kuinka suuri osa bruttokansantuotteesta kohdistuu sosiaalisektorin rahoittamiseen sen jälkeen, kun tulonsiirroista maksettavien verojen määrä on vähennetty sosiaalimenojen koko summasta. Tulos on yllättävä. Näin laskettuna Suomen ja Ruotsin eli perinteisesti kalliina pidettyjen hyvinvointivaltioiden menot ovat vain aavistuksen korkeammat kuin USA:ssa. Pohjoismainen hyvinvointivaltio on kuitenkin onnistunut amerikkalaista paremmin tuottamaan turvallisuutta, tasa-arvoa ja julkisia palveluita.

Naisten maksamien verojen osuus koko verokertymästä on Suomessa nelisenkymmentä prosenttia. Siten naisten osallistumisessa työmarkkinoihin ei ole kyse vain naisten tasa-arvosta, vaan koko yhteiskunnan toimeentulosta.

– Jotta taloudellinen kehitys jatkuisi ja esimerkiksi eläkkeiden rahoitus jatkossakin olisi taattu, naisten työssäkäynti on välttämätöntä. Myöskään työttömyyden alentaminen ei onnistu, ellei oteta huomioon naisten työssäkäymisen edellytyksiä, sanoo Haataja.

Rahan kierrättäminen tulonjaossa on kannattavaa paitsi yhteiskunnallisten seurausten kannalta, myös taloudellisesti. Korkea verotus ei ole heikentänyt työssäkäyntiä, vaan naisten kohdalle se näyttää päinvastoin mahdollistavan osallistumisen työmarkkinoille. Ruotsalaisen taloustutkija Åsa Löfströn mukaan tämä johtuu siitä, että mitä enemmän julkisiin palveluihin panostetaan, sitä useammat naiset käyvät työssä. Toimivat julkiset palvelut paitsi luovat työpaikkoja, myös luovat pohjan yksityisen sektorin toiminnalle.

Gerry Ilvesheimo

Palkkatyöläinen 6.3.2001 nro 2/01

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)