Kahdeksan viime vuoden aikana on käyty kolme yt-neuvottelukierrosta,
jonka seurauksena henkilöstön määrä on laskenut muutamalla joka vuosi. Siihen Vaasan
Oy:n leipomon henkilöstö oli varautunut nytkin, kun neuvotteluista tammikuussa
ilmoitettiin. Päätös Iso-Heikkiläntien leipomon lopettamisesta olikin melkoinen isku.

Juhannukseen mennessä kaikki loppuu. Kaksi henkeä saa jatkaa
leipomoliikkeessä, mutta 40 saa lähteä. Viimeinen irtisanomispäivä on 4. syyskuuta,
joten ehdin juuri saada kultakelloni 50-vuotispäivänäni päivää aikaisemmin, toteaa
pääluottamusmies Tapio Virtanen kyynisesti.
Työvoimatoimiston edustajat ovat käyneet Iso-Heikkiläntien leipomolla kertomassa
muutosturvasta ja eläkkeistä. Leipurin työtä ei Turun seudulta juuri löydy.
Apeus vallitsee kahvihuoneessa, sillä vain kuusi pääsee eläkeputkeen, heidän
joukossaan 22 vuotta yrityksessä työskennellyt Tellervo Kinnunen.
Minä olen reilun vuoden liian nuori, joten töitä pitää löytää, mitä
tahansa töitä, sanoo Katriina Adamsson, joka on tullut leipomolle töihin 1973.
Ari-Pekka Riikonen on toiminut leipomon huoltomiehenä neljännesvuosisadan.
Hänellä on uusi työpaikka plakkarissa.
Nuoremmat lähtevät varmasti pois jo ennen kesäkuuta, jos löytävät uusia
töitä. Me muut hoidetaan työt kunnialla loppuun asti, sanoo varapääluottamusmies Jouko
Kangas, joka on paikan nestori palveltuaan yritystä 44 vuotta, 11 vuotta enemmän
kuin Tapio Virtanen.
Leivän kulutus on laskenut, mutta tuskin ruisleivältä syöjät loppuvat. Tuotantoa
kuitenkin keskitetään isompiin yksiköihin ja halvempiin maihin. Tulevaisuuden voittajia
ovat koti- ja pienleipomot, jotka ovat herkkäkorvaisempia ja nopeampia tuomaan
markkinoille uusia tuotteita.
Leipäkuljetukset kasvattavat hiilijalanjälkeä
Turkulaiset voivat myös vastaisuudessa syödä Vaasan Oy:n suosittuja ruispaloja,
mutta Espoossa leivottuja. Kestävän talouden asiantuntijayrityksen Natural Interestin
toimitusjohtaja Jonne Hellgren laski noin 20 päivittäisen Espoon ja Turun
välisen menopaluukuljetuksen ympäristövaikutukset. Polttoaineen kulutus aiheuttaa
päivittäin kahden tonnin hiilidioksidipäästöt. Jokaisen suomalaisen vuotuinen
hiilijalanjälki on noin 13 tonnia.
Vuositasolla kuljetusten hiilidioksidipäätöt ovat 800 tonnia, mikä vastaa
400 suomalaisten lentomatkaa Kanariansaarille ja takaisin. Tämä vaatii 16 000 euron
päästöoikeuksien oston EU:n päästökaupassa, Hellgren toteaa.
Ja tähän pitää vielä lisätä Baltiasta tuotavien taikinoiden kuljettamisesta
aiheutuvat nykyiset ja tulevat päästöt. Nykyään Vaasan isoäidinpitko tulee
raakapakastettuna Tallinnasta. Vastaisuudessa sen koko tuotanto samoin kuin osa
paahtoleivän tuotannosta siirtynee sinne.
Ingegerd Ekstrand
Foto Robert Seger