vane.jpg (302 bytes)

Leipurin työt loppuvat

  Turkulainen Vaasan Oy:n lopettaa leipomonsa. Lähileipomon tuotteet korvataan pääkaupunkiseudulta tuotavalla leivällä. Kuljetusten aiheuttamat vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat yhtä suuret kuin jos jokainen 40:stä irtisanotusta työntekijästä tekisi kymmenen matkaa vuodessa Kanariansaarille.

Kahdeksan viime vuoden aikana on käyty kolme yt-neuvottelukierrosta, jonka seurauksena henkilöstön määrä on laskenut muutamalla joka vuosi. Siihen Vaasan Oy:n leipomon henkilöstö oli varautunut nytkin, kun neuvotteluista tammikuussa ilmoitettiin. Päätös Iso-Heikkiläntien leipomon lopettamisesta olikin melkoinen isku.

Tellervo Kinnunen, (vas.) Katriina Adamsson ja Ari-Pekka Riikonen ja heidän 37 irtisanottua työtoveriaan voisivat tehdä vuodessa kymmenen Kanarian-matkaa niillä päästömäärillä, jotka leivän kuljettaminen pääkaupunkiseudultaTurkuun aiheuttaa.  Foto: ROBERT SEGER

– Juhannukseen mennessä kaikki loppuu. Kaksi henkeä saa jatkaa leipomoliikkeessä, mutta 40 saa lähteä. Viimeinen irtisanomispäivä on 4. syyskuuta, joten ehdin juuri saada kultakelloni 50-vuotispäivänäni päivää aikaisemmin, toteaa pääluottamusmies Tapio Virtanen kyynisesti.

Työvoimatoimiston edustajat ovat käyneet Iso-Heikkiläntien leipomolla kertomassa muutosturvasta ja eläkkeistä. Leipurin työtä ei Turun seudulta juuri löydy.

Apeus vallitsee kahvihuoneessa, sillä vain kuusi pääsee eläkeputkeen, heidän joukossaan 22 vuotta yrityksessä työskennellyt Tellervo Kinnunen.

– Minä olen reilun vuoden liian nuori, joten töitä pitää löytää, mitä tahansa töitä, sanoo Katriina Adamsson, joka on tullut leipomolle töihin 1973.

Ari-Pekka Riikonen on toiminut leipomon huoltomiehenä neljännesvuosisadan. Hänellä on uusi työpaikka plakkarissa.

– Nuoremmat lähtevät varmasti pois jo ennen kesäkuuta, jos löytävät uusia töitä. Me muut hoidetaan työt kunnialla loppuun asti, sanoo varapääluottamusmies Jouko Kangas, joka on paikan nestori palveltuaan yritystä 44 vuotta, 11 vuotta enemmän kuin Tapio Virtanen.

Leivän kulutus on laskenut, mutta tuskin ruisleivältä syöjät loppuvat. Tuotantoa kuitenkin keskitetään isompiin yksiköihin ja halvempiin maihin. Tulevaisuuden voittajia ovat koti- ja pienleipomot, jotka ovat herkkäkorvaisempia ja nopeampia tuomaan markkinoille uusia tuotteita.

Leipäkuljetukset kasvattavat hiilijalanjälkeä

Turkulaiset voivat myös vastaisuudessa syödä Vaasan Oy:n suosittuja ruispaloja, mutta Espoossa leivottuja. Kestävän talouden asiantuntijayrityksen Natural Interestin toimitusjohtaja Jonne Hellgren laski noin 20 päivittäisen Espoon ja Turun välisen menopaluukuljetuksen ympäristövaikutukset. Polttoaineen kulutus aiheuttaa päivittäin kahden tonnin hiilidioksidipäästöt. Jokaisen suomalaisen vuotuinen hiilijalanjälki on noin 13 tonnia.

– Vuositasolla kuljetusten hiilidioksidipäätöt ovat 800 tonnia, mikä vastaa 400 suomalaisten lentomatkaa Kanariansaarille ja takaisin. Tämä vaatii 16 000 euron päästöoikeuksien oston EU:n päästökaupassa, Hellgren toteaa.

Ja tähän pitää vielä lisätä Baltiasta tuotavien taikinoiden kuljettamisesta aiheutuvat nykyiset ja tulevat päästöt. Nykyään Vaasan isoäidinpitko tulee raakapakastettuna Tallinnasta. Vastaisuudessa sen koko tuotanto samoin kuin osa paahtoleivän tuotannosta siirtynee sinne.

 

Ingegerd Ekstrand
Foto Robert Seger

 

Palkkatyöläinen 5.4.2011 nro 2/11

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullejutun alkuun

harpalk.gif (881 bytes)