Viime vuodet ovat olleet työntekijöille raskaita. Helsinki-Vantaan
lentokentällä on pelkästään alkuvuoden aikana käyty jo useammat yt-neuvottelut.
Yt-rumba on jatkuvaa. Se on ihan hirveää, työntekijät roikkuvat koko ajan löysässä
hirressä, sanoo pääluottamusmies Reija Antila.
Myös pääluottamusmies Jukka Salosen alkuvuosi on ollut raskas.
Yt-neuvotteluissa tulilinjalla on ollut 450 Finnair Technical Services -yksikössä
työskentelevän työntekijän työpaikka ja viime kädessä kokonaisen ammattiryhmän
ajaminen alas Suomessa. Irtisanomisista yli puolet kohdistuu Salosen edustamiin
työntekijöihin.
Nurinkuriseksi tilanteen tekee se, että samaan aikaan työntekijöitä pyydetään
ylitöihin ja esitetään vuokratyöntekijöiden palkkaamista hoitamaan ruuhkahuippuja.
Ruuhkahuiput voidaan Salosen mukaan kuitenkin hoitaa työaikajärjestelyillä. Samaa sanoo
Reija Antila. Hän edustaa Finnairin tytäryhtiön, kentän maapalveluista vastaavan
Northportin työntekijöitä.
Finnair haluaa ulkoistaa koneiden teknisen perushuollon pois Suomesta maihin, joissa
työn hinta on halvempi. Salosen mukaan asetelma on mieletön: maailmassa on maita, joissa
koneiden huolto hoituu euron tuntipalkalla.
Ennen tiesi, että lentokoneiden suuremmissa huolloissa huollon on tehnyt oman
yhtiön edustaja. Jatkossa ei voi tietää, kuka on huoltanut. Siinä kyllä luotettavuus
kärsii, Salonen sanoo ja kummastelee, että työn laadulla ei tunnu olevan mitään
merkitystä.
Ihmettelen, onko Suomella varaa päästää koneiden huoltoon liittyvä
osaaminen hiipumaan.
Reija Antila ja Jukka Salonen korostavat, että työntekijät ovat olleet monella
tavalla mukana taloustalkoissa, joiden avulla Finnairin kannattavuutta on kohennettu.
Työntekijät ovat muun muassa luopuneet lomarahoista ja kannustinpalkkioista,
pidättäytyneet palkankorotuksista ja tehneet ylitöitä. Katkeruutta työntekijöissä
herättää se, että mikään ei tunnu riittävän.
Pääluottamusmies Pekka Kähkösellä on selkeä näkemys siitä, mihin
työsuhteiden pilkkomisella ja ulkoistamisella sekä halpatyövoiman käytöllä
pyritään.
Puhutaan globaalista kilpailusta, mutta kyse on ennen kaikkea
työmarkkinapolitiikasta. Työnantajat haluavat heikentää ammattiliittoja, murtaa
työsuhteet ja päästä eroon niiden aiheuttamista vastuista.
Kähkönen edustaa Northportin alihankkijan Barona Handlingin työntekijöitä. Yritys
vastaa Helsinki-Vantaalla matkatavaroiden käsittelystä.
Pirjo Pajunen
kuvat Tuulikki Holopainen