Osa on sellaisia, että ne ajavat Suomen alueella ja jotkut
ajavat Suomen ja Venäjän välistä liikennettä, AKT:n Oulun aluetoimitsija Jari
Haaraniemi kertoo.
Yritykset hakevat työntekijöilleen työluvat. Kun kyse on Suomeen rekisteröidyistä
yrityksistä, niiden on noudatettava suomalaista työehtopimusta ja
työlainsäädäntöä.
Pääasiassa tämä jää paperikikkailuksi. Papereiden mukaan suurin osa
ajoista on ajettu Venäjällä, mutta todellisuudessa suurin osa ajoista on ollut
Suomessa, Haaraniemi selvittää menettelyä.
Koska papereiden mukaan suurin osa ajoista on ajettu ulkomailla, verotkin maksetaan
sinne.
Myös suomalaiset kuljetusyritykset ovat mukana kustannusjahdissa. Tämä koskee tätä
nykyä venäläisiä kuljettajia, joita alkoi 2000-luvun puolivälissä ilmestyä Suomen
maanteille. Heitä ennen ratin takana oli usein virolainen kuljettaja.
Venäläiset kuljettajat tulivat tilalle, kun virolaiset ymmärsivät alkaa
vaatia parempaa palkkaa Viron elinkustannusten nousun vuoksi, AKT:n Lahden aluetoimitsija Ari
Lehtola kertoo.
Viranomaisten tietojen mukaan Suomessa on tällä hetkellä kuljetusfirmojen
palveluksessa 220 oleskeluluvan saanutta venäläistä kuljettajaa.
Seppo Korhonen
kuva Ari Mäkelä