vane.jpg (302 bytes)

Harmaa talous työllistää

  Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n toimitsijoita työllistää yhä enemmän kumipyöräkuljetuksissa rehottava harmaa talous. Uusi ilmiö ovat viime aikoina esiin tulleet venäläisten Suomeen perustamat yritykset tavarakuljetuksissa.

Ammattiliiton on vaikea saada tietoa alan alihankintasopimuksista, sanoo Jari Haaraniemi. Foto: ARI MÄKELÄ– Osa on sellaisia, että ne ajavat Suomen alueella ja jotkut ajavat Suomen ja Venäjän välistä liikennettä, AKT:n Oulun aluetoimitsija Jari Haaraniemi kertoo.

Yritykset hakevat työntekijöilleen työluvat. Kun kyse on Suomeen rekisteröidyistä yrityksistä, niiden on noudatettava suomalaista työehtopimusta ja työlainsäädäntöä.

– Pääasiassa tämä jää paperikikkailuksi. Papereiden mukaan suurin osa ajoista on ajettu Venäjällä, mutta todellisuudessa suurin osa ajoista on ollut Suomessa, Haaraniemi selvittää menettelyä.

Koska papereiden mukaan suurin osa ajoista on ajettu ulkomailla, verotkin maksetaan sinne.

Myös suomalaiset kuljetusyritykset ovat mukana kustannusjahdissa. Tämä koskee tätä nykyä venäläisiä kuljettajia, joita alkoi 2000-luvun puolivälissä ilmestyä Suomen maanteille. Heitä ennen ratin takana oli usein virolainen kuljettaja.

– Venäläiset kuljettajat tulivat tilalle, kun virolaiset ymmärsivät alkaa vaatia parempaa palkkaa Viron elinkustannusten nousun vuoksi, AKT:n Lahden aluetoimitsija Ari Lehtola kertoo.

Viranomaisten tietojen mukaan Suomessa on tällä hetkellä kuljetusfirmojen palveluksessa 220 oleskeluluvan saanutta venäläistä kuljettajaa.

Seppo Korhonen
kuva Ari Mäkelä

 

 

Palkkatyöläinen 5.4.2011 nro 2/11

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullejutun alkuun

harpalk.gif (881 bytes)