Talvella matkustajilla oli välillä keskisormi pystyssä
ja he nimittelivät isoon ääneen, Eloranta kertoo asiakaspalveluammatin huonoista
puolista.
Pidän työstäni silti erittäin paljon, koska suurin osa matkustajista on
hyväkäytöksistä ja mukavaa porukkaa.
Eloranta aloitti konduktöörinä kaksi ja puoli vuotta sitten, juuri ennen konsernin
muutosohjelman alkua. Viime lokakuussa muutos alkoi näkyä ja tuntua hänenkin
työssään. Tuolloin juniin palkattiin ensimmäiset osa-aikaiset junamyyjät, joiden VR
uskoo lisäävän liikenteen kannattavuutta.
Junamyyjät, joiden koulutus kestää 38 tuntia, hoitavat asiakaspalvelua, kuten
lippujen tarkastusta ja myyntiä.
Minua harmittaa eniten junamyyjien puolesta, koska heidän koulutuksensa on
aivan liian lyhyt. He eivät ole riittävän päteviä vastaamaan kaikkiin matkustajien
esittämiin kysymyksiin. Tämä vaikuttaa varmasti kielteisesti ihmisten mielikuviin
VR:stä ja työntekijöiden ammattitaidosta, Eloranta pohtii.
Junan johtava konduktööri määrää työnjaon ja vastaa kaikesta, mitä junassa
tapahtuu. Näin ollen junamyyjät lisäävät konduktöörin vastuuta. Palkkapussissa
tämä ei ole kuitenkaan tuntunut, päinvastoin.
- Junamyyjillä paikataan ruuhkahuippuja, ja he työskentelevät paljon iltaisin ja
viikonloppuisin. Tämä taas tarkoittaa, että palkka pienenee konduktööreillä, jotka
tekevät normaalisti paljon ylitöitä.
VR:n lähiliikenteen työsuojeluvaltuutettu Jouni Antikainen tietää, että
säästöaikoina VR ottaa irti työntekijöistään kaiken, minkä saa. Tämän takia
monet työntekijät voivat muutoksen, epävarmuuden ja kiireen keskellä huonosti.
Uusia toimintatapoja, sääntöjä ja järjestelmiä ei ehdi sisäistää, kun
seuraava muutos on jo ovella. Myös lisääntyneet raideliikenteen poikkeustilanteet
kuormittavat työntekijöitä.
Päivi Pajula
kuva Tuulikki Holopainen