Työpaikkani luottamus-
miehet kyselivät metodia hankalien ristiriitatilanteiden ratkaisemiseksi, kertoo Pehrman
siitä, kuinka ajatus rikossovittelumenetelmän käyttämisestä työyhteisö-
sovittelussa alkoi
muotoutua. |
 |
Vasta myöhemmin, alettuani
tutkia asiaa |
Sovittelija on vain välikäsi ja riidan osapuolet
etsivät yhdessä ratkaisun |
tieteelliseltä pohjalta,
huomasin että tätä oli sovellettu muualla maailmassa jo aiemmin, Pehrman jatkaa. |
Rikossovittelu tuli Pehrmanille tutuksi sattuman kautta 1980-luvun puolivälissä.
Tuolloin hän huomasi lehti-ilmoituksen, jossa haettiin vapaaehtoisia rikossovittelijoita.
Pehrman lähti mukaan toimintaan, ja sovittelutapauksia kertyi vuosien varrella noin 150.
Sittemmin Pehrman on keskittynyt työyhteisösovittelutapauksiin, joita hänellä on
näiden kymmenen vuoden aikana ollut satakunta.
Kyllä tällä lähestymistavalla voi ihmisiä auttaa. Tykkään myös sovitella
vaikeitakin tilanteita, toteaa Pehrman.
Asiat hiertävät vuosia
Työpaikoilla kytevien riitojen suurimpana syynä on Pehrmanin juuri valmistumassa
olevan väitöstutkimuksen mukaan epäasiallinen vuorovaikutus. Ristiriidat alkavat usein
pienistä asioista, ja perustuvat usein juoruihin ja väärinkäsityksiin. Jos näihin ei
puututa ajoissa, ne kasvavat ja elävät pitkään, jopa vuosikymmeniä.
Koska varsin yleinen tapa on, että ristiriitoja käsitellään pintapuolisesti tai ei
ollenkaan, jäävät ristiriidat kytemään. Puhumattomuus ja väärät tulkinnat
pahentavat tilannetta entisestään.
Työpaikoilla närää voivat aiheuttaa esimerkiksi henkilökohtaiset tekijät kuten
sairaslomat tai muut poissaolot. Riitaa voi tulla myös työn jakamisesta, työtavoista,
työpaikan pelisäännöistä tai kyttäämisestä.
On aivan sama onko kyseessä postimies tai kirurgi, samoja työnjakoon
liittyviä ongelmia esiintyy työpaikalla kuin työpaikalla, Pehrman kertoo kokemuksistaan
sovittelijana.
Työpaikalla voi esiintyä myös epäasiallista käytöstä, joka näkyy muun muassa
nälvimisenä, piikittelynä tai huutamisena. Joku voi myös kokea tulleensa
työpaikkakiusatuksi, ja tuntea asiassa itsensä voimattomaksi: mistään ei saa apua
eikä kukaan kuuntele.
Pitkään hiertävät ongelmat tulehduttavat työilmapiiriä ja laskevat työtehoa.
Ongelmien aiheuttama ahdistus voi masentaa, ja ajaa työntekijöitä sairaslomille tai
jopa työkyvyttömyyteen.
Henkiseen työsuojeluun tulisikin työpaikoilla kiinnittää paljon nykyistä enemmän
huomiota. Yhtenä keinona voisi olla sovittelukoulutuksen tarjoaminen
työsuojeluvaltuutetuille ja luottamusmiehille. Hiertävien ristiriitojen ratkaisu olisi
tärkeää myös työturvallisuuden kannalta. Lisäksi esimiehiä tulisi kouluttaa, koska
tutkimuksen mukaan osa johtamisesta on sellaista, joka tuottaa konflikteja.
Keskustelemalla sovintoon
Työyhteisösovittelussa kiistan osapuolet etsivät yhdessä ratkaisua ongelmaan
istumalla saman pöydän ääreen asiaa purkamaan. Sovittelussa mennään asian ytimeen ja
se käsitellään perusteellisesti. Mitään apuvälineitä ei sovittelussa tarvita,
keskustelu on ainoa keino ratkaisun löytymiseen.
Ennen yhteistä kokoontumista sovittelija käy jokaisen osapuolen kanssa
henkilökohtaisen keskustelun, jossa henkilö kertoo oman tarinansa. Keskustelun
yhteydessä sovittelija rakentaa luottamusta, ja asiaa voidaan lähteä avaamaan
hienovaraisesti. Lisäksi sovittelija tuo henkilöhaastatteluissa esille sen, kuinka
tärkeää on osallistua myös yhteiseen tapaamiseen.
Ratkaisu syntyy yhdessä
Henkilöhaastattelujen jälkeen osapuolet kokoontuvat tapaamiseen, joka alkaa
tarinakierroksella: kaikki kertovat sen oman tarinansa, jonka kertoivat jo
henkilökohtaisessa haastattelussa. Kierros on tärkeä, koska yleensä konfliktissa
jokaisella osapuolella on erilainen näkemys asiasta. Osapuolten onkin keskityttävä
tarkasti kuuntelemaan toistensa näkemykset. Kierroksen jälkeen alkaa yleinen keskustelu
ja on kysymysten aika. Tällöin myös tunteet nousevat usein pintaan. Toisaalta
keskustelun ansiosta myös sovintoehdotuksia alkaa tulla esille.
Harvoin on sellaista, ettei sovintohalua ole. Mutta joskus näin voi tapahtua,
kun osapuolet ovat niin kaukana toisistaan, kertoo Timo Pehrman.
Sovittelu ei toimi silloin, jos joku osapuolista ei ole aidosti sitoutunut sovinnon
etsimiseen. Myös pelko voi estää osallistumisen sovitteluun.
Useimmiten asiat kuitenkin ratkeavat, kun ihmiset saavat itse ratkaista ongelmansa.
Sovittelija ei asian ratkaisuun saa sekaantua, vaan kiistan osapuolten on löydettävä
ratkaisu itse.
Sovittelu on toimiva ja varma keino, eikä se ainakaan pahenna tilannetta,
Pehrman toteaa.
Kun sovintoon on päästy, sovintoehdotukset kirjataan ja niiden noudattamisesta
sovitaan. Sopimus onkin ainoa dokumentti, joka prosessista tehdään. Sovintoon pääsyn
jälkeen tilannetta seurataan vielä jonkin aikaa.
Paljon opittavaa
Työilmapiirin parantumisen lisäksi sovittelu on myös tärkeä oppimiskokemus
työntekijöille: itsetuntemus ja empatia lisääntyvät, varhaisen puuttumisen merkitys
korostuu ja vuorovaikutustaidot kehittyvät. Työntekijät ovat myös valmiimpia
kohtaamaan uusia konflikteja, jos sellaisia myöhemmin kohdalle tulee. Kustannuksia
työnantajalle kertyy ainoastaan sovittelijan konsulttipalkkion verran.
Sovittelusta saa valtavan hyödyn pienellä panoksella, Pehrman korostaa.
Pehrmanin väitöstutkimuksen perustana olevassa
Työyhteisösovittelu-tutkimushankkeessa oli mukana 14 työyhteisöä. Näistä vain
kolmessa ei sovintoa saatu aikaan.
Työyhteisösovittelu on toimiva juttu, ja nyt se on tieteellisestikin
todistettu, toteaa Pehrman lopuksi.
Susanna Patrikainen
piirros Kristian Nivala
Tarvitsetko sovittelua?
- Lisätietoja sovittelusta Suomen Sovittelufoorumin sivuilta www.sovittelu.com
- Myös Timo Pehrmaniin voi ottaa asiassa yhteyttä: timo.pehrman@valio.fi
- Sovittelumenetelmästä on lisäksi julkaistu tänä keväänä kirja SOVITTELU
Ristiriitojen kohtaamisesta konfliktien hallintaan (PS-kustannus). Kirjan on toimittanut
Lapin yliopiston kasvatustieteen professori Esa Poikela.
Palkkatyöläinen
30.6.2010 nro 6/10