vane.jpg (302 bytes)

AKT jyrähti lakko-oikeuden puolesta

AKT faktaa

  Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n edustajakokouksessa ihmeteltiin ahtausalan työnantajien käyttäytymistä ahtaajien työtaistelun aikana. Työnantajia suomittiin erityisesti siitä, että neuvotteluja pyrittiin ohjailemaan julkisuuden kautta. Ahtausalan uuteen työehtosopimukseen oltiin kuitenkin tyytyväisiä.

Aki Lilja (vas) ja Kari Tinkanen toivovat lisää nuoria mukaan ay-toimintaan. Foto. TUULIKKI HOLOPAINEN– Muutosturvassa edettiin, mikä on hyvä, kommentoi pääluottamusmies Kari Tinkanen Haminan satamasta. Häntä kuitenkin harmitti, että julkisuudessa työnantajapuoli pääsi työtaistelun aikana niskan päälle.

Työnantajapuolen harjoittama "mediapeli" harmitti myös Äänekoskelaista linja-auton kuljettaja Aki Liljaa.

– Työnantajien linja on selvästi koventunut. He pyrkivät heikentämään työehtoja, se näkyi kuluneella sopimuskierroksella monessa neuvottelupöydässä.

Koventuneet otteet on pannut merkille myös matkatoimisto Areassa työskentelevä hämeenlinnalainen Kirsi-Marja Vilja. Matkatoimistoalan työehtosopimusneuvottelut ovat edelleen kesken ja alalla ollaan sopimuksettomassa tilassa. Neuvotteluissa kiperin kysymys on työnantajien ehdottomat työaikaheikennykset, muun muassa paluu lauantaityöhön, Vilja kertoi.

Puheenjohtaja Timo Räty suomi avajaispuheessaan maan hallitusta halusta rajoittaa työntekijöiden lakko-oikeutta. Räty koki, että ahtaajien lakon aikana hallitus tosiasiallisesti tuki työnantajien tavoitteita asettumalla vastustamaan työntekijöiden vaatimusta muutosturvan kehittämisestä.

Kokouksen päätöslausumassa tuomittiin pyrkimykset rajoittaa lakko-oikeutta ja korottaa lakkosakkoja.

Vihreää valoa uudelle liitolle

Edustajakokous näytti vihreää valoa kuuden SAK:laisen kuljetusalan liiton yhteen kokoavan liiton perustamiselle. Uuden liiton valmistelutyö on jo hyvässä vauhdissa, vaikka yhdistymiselle ei ole toistaiseksi asetettu tarkempaa aikataulua.

Puheenjohtaja Timo Rädyn mukaan uuden liiton tulee perustua sektorijaolle, jossa jokainen ala voi itse asettaa omat tavoitteensa, käydä neuvottelut ja ratkaista neuvottelutuloksen hyväksyttävyys.

– Tämä edellyttää uudelta liitolta vahvaa hallintoa, joka yhdistää sektorit yhdeksi kokonaisuudeksi. Tavoitteeksi on asetettava sisäisesti vahva liitto, joka pystyy jäsenten nykyistä tehokkaampaan edunvalvontaan, Räty linjasi.

Käytäväkeskusteluissa moni edustaja kertoi suhtautuvansa liittojen yhdistymiseen vähintäänkin empivästi. Kari Tinkanen ja Kirsi-Marja Vilja uskovat, että isompi liitto toisi lisää voimaa edunvalvontaan.

– Kuljetusalat ovat keskenään erilaisia, joten yhdistyminen ei tule olemaan helppo prosessi, Kirsi-Marja Vilja arvioi.

Edustajakokous hyväksyi ammattiosastojen kehittämisohjelman. Siinä korostetaan työpaikkatason ja ammattiosastojen toiminnan kehittämistä sekä ammattiosastojen alueellisen yhteistyön kehittämistä myös muiden alojen ammattiosastojen kanssa. Kokous painotti myös kuljetusalan järjestäytymisasteen määrätietoista nostamista.

Sukupolvenvaihdos hallinnossa

AKT:tä vuodesta 2001 johtanut Timo Räty (45) sai jatkopestin puheenjohtajana. Julkisuudessa viime aikoina olleet tiedot AKT:n toimiston huonosta työilmapiiristä puhuttivat kokousväkeä mutta eivät vaikuttaneet henkilövalintoihin.

Liittosihteeriksi valittiin sopimussihteeri Arto Sorvali (52). Hän peittosi sosiaalidemokraattien ryhmän äänestyksessä toisena ehdokkaana olleen kansanedustaja Tero Rönnin selvin luvuin 216–49. Sorvali seuraa tehtävässä Juhani Salmelaa, joka jää eläkkeelle tammikuun lopussa 2011.

AKT:n sihteeriksi valittiin palkkasihteeri Harri Pasanen (45). Hän seuraa tehtävässä Juhani Koivusta, joka jää eläkkeelle marraskuussa 2011.

Liiton valtuustossa ja hallituksessa tapahtui selkeä sukupolvenvaihdos. Hallituksen 20 jäsenestä 11 on uusia ja valtuuston 40 jäsenestä peräti 30 vaihtui.

Kokouksen yhteydessä pidetyssä alan työttömyyskassan edustajakokouksessa sinetöitiin Merimies-Unionin Työttömyyskassan sulautuminen Auto- ja Kuljetusalan Työttömyyskassaan. Uuden kassan nimeksi tulee Kuljetusalan työttömyyskassa ja se aloittaa toimintansa vuoden 2011 alussa.

Pirjo Pajunen
kuvat Tuulikki Holopainen 

AKT

  • SAK:laisessa Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitossa AKT:ssä on noin 50 400 jäsentä
  • Jäsenistä miehiä on 88 prosenttia
  • AKT:läiset työskentelevät auto-, ahtaus, huolinta-, kuljetus-, öljy-, liikenneopetus- ja matkatoimistoalalla.

 

 

Palkkatyöläinen 30.6.2010 nro 6/10

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullejutun alkuun

harpalk.gif (881 bytes)