Muutosturvassa edettiin, mikä on hyvä, kommentoi
pääluottamusmies Kari Tinkanen Haminan satamasta. Häntä kuitenkin harmitti,
että julkisuudessa työnantajapuoli pääsi työtaistelun aikana niskan päälle.
Työnantajapuolen harjoittama "mediapeli" harmitti myös Äänekoskelaista
linja-auton kuljettaja Aki Liljaa.
Työnantajien linja on selvästi koventunut. He pyrkivät heikentämään
työehtoja, se näkyi kuluneella sopimuskierroksella monessa neuvottelupöydässä.
Koventuneet otteet on pannut merkille myös matkatoimisto Areassa työskentelevä
hämeenlinnalainen Kirsi-Marja Vilja. Matkatoimistoalan työehtosopimusneuvottelut
ovat edelleen kesken ja alalla ollaan sopimuksettomassa tilassa. Neuvotteluissa kiperin
kysymys on työnantajien ehdottomat työaikaheikennykset, muun muassa paluu
lauantaityöhön, Vilja kertoi.
Puheenjohtaja Timo Räty suomi avajaispuheessaan maan hallitusta
halusta rajoittaa työntekijöiden lakko-oikeutta. Räty koki, että ahtaajien lakon
aikana hallitus tosiasiallisesti tuki työnantajien tavoitteita asettumalla vastustamaan
työntekijöiden vaatimusta muutosturvan kehittämisestä.
Kokouksen päätöslausumassa tuomittiin pyrkimykset rajoittaa lakko-oikeutta ja
korottaa lakkosakkoja.
Vihreää valoa uudelle liitolle
Edustajakokous näytti vihreää valoa kuuden SAK:laisen kuljetusalan liiton yhteen
kokoavan liiton perustamiselle. Uuden liiton valmistelutyö on jo hyvässä vauhdissa,
vaikka yhdistymiselle ei ole toistaiseksi asetettu tarkempaa aikataulua.
Puheenjohtaja Timo Rädyn mukaan uuden liiton tulee perustua sektorijaolle, jossa
jokainen ala voi itse asettaa omat tavoitteensa, käydä neuvottelut ja ratkaista
neuvottelutuloksen hyväksyttävyys.
Tämä edellyttää uudelta liitolta vahvaa hallintoa, joka yhdistää sektorit
yhdeksi kokonaisuudeksi. Tavoitteeksi on asetettava sisäisesti vahva liitto, joka pystyy
jäsenten nykyistä tehokkaampaan edunvalvontaan, Räty linjasi.
Käytäväkeskusteluissa moni edustaja kertoi suhtautuvansa liittojen yhdistymiseen
vähintäänkin empivästi. Kari Tinkanen ja Kirsi-Marja Vilja uskovat, että isompi
liitto toisi lisää voimaa edunvalvontaan.
Kuljetusalat ovat keskenään erilaisia, joten yhdistyminen ei tule olemaan
helppo prosessi, Kirsi-Marja Vilja arvioi.
Edustajakokous hyväksyi ammattiosastojen kehittämisohjelman. Siinä korostetaan
työpaikkatason ja ammattiosastojen toiminnan kehittämistä sekä ammattiosastojen
alueellisen yhteistyön kehittämistä myös muiden alojen ammattiosastojen kanssa. Kokous
painotti myös kuljetusalan järjestäytymisasteen määrätietoista nostamista.
Sukupolvenvaihdos hallinnossa
AKT:tä vuodesta 2001 johtanut Timo Räty (45) sai jatkopestin puheenjohtajana.
Julkisuudessa viime aikoina olleet tiedot AKT:n toimiston huonosta työilmapiiristä
puhuttivat kokousväkeä mutta eivät vaikuttaneet henkilövalintoihin.
Liittosihteeriksi valittiin sopimussihteeri Arto Sorvali (52). Hän peittosi
sosiaalidemokraattien ryhmän äänestyksessä toisena ehdokkaana olleen kansanedustaja Tero
Rönnin selvin luvuin 21649. Sorvali seuraa tehtävässä Juhani Salmelaa,
joka jää eläkkeelle tammikuun lopussa 2011.
AKT:n sihteeriksi valittiin palkkasihteeri Harri Pasanen (45). Hän seuraa
tehtävässä Juhani Koivusta, joka jää eläkkeelle marraskuussa 2011.
Liiton valtuustossa ja hallituksessa tapahtui selkeä sukupolvenvaihdos. Hallituksen 20
jäsenestä 11 on uusia ja valtuuston 40 jäsenestä peräti 30 vaihtui.
Kokouksen yhteydessä pidetyssä alan työttömyyskassan edustajakokouksessa
sinetöitiin Merimies-Unionin Työttömyyskassan sulautuminen Auto- ja Kuljetusalan
Työttömyyskassaan. Uuden kassan nimeksi tulee Kuljetusalan työttömyyskassa ja se
aloittaa toimintansa vuoden 2011 alussa.
Pirjo Pajunen
kuvat Tuulikki Holopainen