Kriisin aikana lisävelkaantunut Eurooppa ja Suomi muiden mukana ovat
nyt vaikeiden valintojen edessä. Milloin on velkojen takaisinmaksun oikea aika ja mistä
varat laskujen maksuun hankitaan?
Avainasiaksi on muodostunut uskottavuus. EU-maiden tulisi saada aikaiseksi luottamusta
herättävät pitkän aikavälin talousohjelmat, joilla osoitetaan velanhoidon olevan
hallinnassa tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Uskoa tulee valaa erityisesti
rahoitusmarkkinoihin, jotka Kreikan kriisin jälkeen kaipaavat entistä selkeämpiä
poliittisia näyttöjä eri maiden kyvystä hoitaa talouskriisin laskut ja myös tulevien
menopaineiden rahoitus. Tälle uskottavuudelle ei ole pahitteeksi, että
kiristystavoitteita asetetaan jo aivan lähitulevaisuuteen.
Välittömien kiristysten hintana on riski talouksien juuttumisesta hitaan kasvun
vaiheeseen. Niiden toteuttaminen vaisun kasvun keskellä tuo mukanaan uhan työttömyyden
jämähtämisestä korkealle tasolle. Erityiseksi pulmaksi Euroopassa näyttää
muodostuvan se, että eri maissa kiristyksiä toteutetaan samanaikaisesti. Aiemmin kriisin
keskellä saatiin naapuriapua toisen EU-maan elvytystoimista. Nyt tämä vetoapu on
äkisti tyrehtymässä, ja naapurin säästökuuri uhkaa leikata kysyntää myös rajan
toisella puolen. Muun muassa Saksan mittavaa säästöpakettia on kritisoitu siitä, että
se voi vähintäänkin nirhaista kasvun eväitä koko Euroopassa.
Suomi sai kesäkuun puolivälissä moitteita EU:n komissiolta budjettivajeen
suuruudesta ja samalla myös ohjeistusta budjettikurin ankaruuteen. Perinteisesti hyvin
julkista taloutta hoitaneelle maalle tilanne on outo ja uusi, joskin nuhteiden
nielemisessä kannattaa muistaa talouskriisin ankaruus juuri Suomessa.
Jo ennen komission nuhteita tiedettiin, että Suomessa tarvitaan tiekartta parempaan
julkisen talouden tasapainoon. Suurinta vastuuta on tähän mennessä pyritty langettamaan
eläkejärjestelmän ja kuntapalvelujen uudistuksille. Uudistuksista sopiminen on vielä
pahasti kesken ja esimerkiksi terveydenhuollossa puuttuvat vielä niitä koskevat
periaatelinjauksetkin. Kysymys on isoista ja vaikeistakin ratkaisuista, kun samalla
testataan myös kuntien perinteisesti vahvan autonomisen aseman rajoja. Vaikka ratkaisut
aikanaan löytyvätkin, yltiöpäiseen optimismiin ei kannata sortua. Menovaikutukset
rakenteellisista uudistuksista kypsyvät hitaasti ja julkisen talouden tasapainottamista
ei lähivuosina voida hoitaa pelkästään niiden avulla. Toivottavasti tulevan vuoden
aikana saadaan kuulla suoraa puhetta kasvupolitiikasta, veronkiristyksistä ja
menosäästöistä.