Suomalaisen koulutusjärjestelmän heikkouksia on varttuneemman väestön
alhainen koulutustaso se on selvästi alle OECD-maiden keskiarvon. Tästä
ryhmästä merkittävä osa on SAK:laisten liittojen jäseniä. Heille hyvin soveltuva ja
myös haluttu koulutuksen muoto on työssä tapahtuva oppiminen.
SAK:n työvoima- ja koulutuspoliittinen sihteeri Jari-Pekka Jyrkänne sanookin,
että työntekijöiden pitäisi voida aina halutessaan suorittaa ammattitutkinto
oppisopimuskoulutuksena.
Ammattitutkintoon tähtäävässä koulutuksessa keskeistä on työuran aikana
kertyneen osaamisen muuntaminen tutkinnoksi. Oppisopimuskoulutus soveltuu hyvin myös
vanhentuneen ammattitutkinnon päivittämiseen.
Tutkinnosta on työntekijälle suuri hyöty, se osoittaa valmiutta kehittää
itseään ja tuo paremman aseman työmarkkinoilla esimerkiksi lisäämällä työntekijän
valmiuksia siirtyä ammatista toiseen.
Jyrkänne korostaa, että vähän koulutusta saaneen väestöryhmän kouluttamisessa
kyse on myös työttömyyden ennaltaehkäisystä.
Tukea nostettava
Aikuisten koulutusinnon lisääminen nykyisestä edellyttää aikuisopiskelun tukien
korottamista. Koulutuksen kynnys nousee keski- ja pienituloisilla korkeaksi, jos opiskelu
merkitsee tulotason selvää laskua.
Jari-Pekka Jyrkänteen mukaan aikuiskoulutustuki pitäisi kaksin- tai kolminkertaistaa
nykyisestä 14 eurosta päivässä. Taloudellinen tuki on erityisen tärkeä niille
opiskelijoille, joiden työnantaja ei ole halukas panostamaan koulutukseen.
SAK:ssa on mietitty uusia ratkaisuja aikuiskoulutuksen rahoitukseen. Näissä
kaavailuissa Työttömyysvakuutusrahaston yhteydessä toimiva Koulutusrahasto tukisi
nykyistä enemmän työpaikoilla tapahtuvaa koulutusta ja vähän koulutettujen opiskelua.
Oppisopimuskoulutukseen osallistuville SAK esittää ansiomenetyskorvauksen maksamista
niiltä päiviltä, kun opiskelija joutuu olemaan pois töistä teoriakoulutuksessa.
Koulutusrahasto puolestaan voisi korvata työnantajille osan ansiomenetyskorvauksista.
Jari-Pekka Jyrkänteen mielestä myös työnantajien on laitettava nykyistä enemmän
rahaa työntekijöiden kouluttamiseen, ja huolehdittava siitä, että koulutus jakautuu
tasaisemmin eri henkilöstöryhmien kesken. Tutkimusten mukaan SAK:laiset jäävät muita
henkilöstöryhmiä useammin kokonaan paitsi työnantajan kustantamaa koulutusta.
Oppisopimuskoulutuksen avulla työuralla kertynyt osaaminen voidaan muuntaa tutkinnoksi
tai päivittää vanhentunut ammattitutkinto ajantasalle.
Pirjo Pajunen
Nosteen jatko auki
Ammatillista koulutusta vailla olevien työntekijöiden riski pitkäaikaiseen
työttömyyteen on suuri. Tätä uhkaa on torjuttu valtakunnallisella aikuisten
koulutustason kohottamisohjelmalla Nosteella. Opiskelijalle maksuttoman Noste-koulutuksen
kohderyhmänä ovat enintään perusasteen tutkinnon suorittaneet 3059-vuotiaat.
Viisivuotinen Noste-ohjelma päättyy näillä näkymin tämän vuoden lopussa.
Apulaisjohtaja Markku Liljeström SAK:sta sanoo, että vaikka itse ohjelma
päättyisi, Nosteessa kehitetty toiminta tulee vakiinnuttaa osaksi kaikkea ammatillista
koulutusta.
Nosteen kohderyhmä on haasteellinen, siihen kuuluvien kynnys lähteä
opiskelemaan on korkea. Siksi mahdollisuus ilmaiseen opiskeluun on keskeinen kysymys.
Kohderyhmään kuuluu yli 300 000 henkeä. Heistä noin 17 000 on tähän
mennessä kouluttautunut Nosteessa.
Markku Liljeströmin mielestä jo nyt voidaan sanoa, että Noste on ollut
yhteiskunnallisesti merkittävä hanke. Se on muun muassa tiivistänyt oppilaitosten ja
työelämän yhteyksiä ja saanut oppilaitokset tarjoamaan joustavammin työelämän
tarpeiden mukaan räätälöityä koulutusta.