Kyky
kytkeä yhteen työn kehittäminen ja henkilöstön hyvinvointi on ensiarvoisen tärkeää
työelämän muutostilanteissa. Valitettavasti kytkemisen mallit puuttuvat useimmista
organisaatioista, ja sen vuoksi monella suomalaisella työpaikalla voidaan huonosti, kun
muutoksen tahti nopeutuu.
1990-luvun taloudellinen kriisi pakotti etsimään entistä
kannattavampia ja toimivampia työn tekemisen malleja. Työpaikoilla tehtiin runsaasti
toimintaan ja tuotantotapoihin kohdistuvia muutoksia, joista työntekijäpuolella ei
välttämättä ole ollut pelkästään hyvää kerrottavaa. Myös tutkimukset osoittavat,
että uupuminen, stressi ja entistä pidemmät sairauslomat ovat lisääntyneet
2000-luvulle tultaessa.
Näiden kokemusten pohjalta Työterveyslaitoksen tutkija Kirsti Launis aloitti
organisaation muutoksenteon tapoja koskevan tutkimuksen 1990-luvun loppupuolella.
Minua häiritsi se, että ongelmiin haettiin hyvin usein 'syyllisiä',
yksilöitä tai ryhmiä. Milloin ongelmat johtuivat ikääntyvistä työntekijöistä,
milloin taas jostakin ammattiryhmästä. Sen sijaan muutoksen tekemisen tapaan ei
työpaikoilla kiinnitetty juurikaan huomiota.
Launis sanoo tutkimustensa näkökulman aina olleen työterveyshuoltolähtöinen
ainakin jossakin määrin. Hän muistuttaa, että työterveyshuoltolaki painottaa
ennaltaehkäisyä ja sitä, että työterveyshuollon toiminta kohdistuu työhön ja
työolosuhteisiin. Työterveyshuollon siis pitäisi tukea työpaikoilla tapahtuvia
muutoksia ja ihmisten jaksamista työssään. Tosiasiassa kuitenkin työterveyshuolto on
yhä useammin painottunut sairasvastaanotoksi.
Työn muutoksen ongelmat oli havaittu myös Helsingin kaupungin työterveyskeskuksessa
ja sen aloitteesta Launiksen 1990-luvulla tekemä tutkimus sai jatkoa tämän
vuosituhannen puolella. Launiksen, Annarita Kolin ja Juha Pihlajan
muodostama tutkijaryhmä ryhtyi selvittämään työhyvinvoinnin ja toiminta- ja
palvelutapojen muutosten yhteyksiä.
Tutkimuskohteina olivat kolme Helsingin kaupungin työterveyskeskuksen asiakasvirastoa,
paperitehdas ja pankki. Tutkimusta rahoittivat Helsingin kaupungin lisäksi
Työsuojelurahasto ja Helsingin yliopiston kehittävän työntutkimuksen yksikkö.
Punainen lanka kateissa
Pyrkimys uusiin, entistä toimivimpiin ja kustannustehokkaampiin työtekotapoihin ja
organisaatioihin on aiheuttanut työpaikoilla paljon sähläystä, kitkaa ja toiminnan
häiriöitä. Ei siis ole ihme, että työn punaisen langan koettiin olevan kateissa aika
monessa tutkimuksessa mukana olleessa organisaatiossa.
Ei suinkaan ollut itsestään selvää, että johto kokonaisuudessaan
puhumattakaan työntekijöistä olisi ollut selvillä, mihin muutoksella pyritään
ja mitä työn tekemisen arjessa halutaan muuttaa. Osa muutoksista koettiin
epäjohdonmukaisiksi. Yhtenä päivänä korostettiin kaikkien osallistumisen tärkeyttä,
mutta jo seuraavana päivänä saattoi tulla oleellisiakin muutoksia pelkkinä johdon
käskytyksinä.
Launis sanoo ihmisten kokevan tällaiset tapahtumat epäoikeudenmukaisiksi ja
uuvuttaviksi. Moni kertoi töihin tulemisen muuttuneen jopa vastanmieliseksi, kun ei
koskaan etukäteen tiennyt, mikä työpaikalla odottaa.
Harmistumista aiheutti myös se, ettei jotakin asiaa muutettaessa ollut
ajateltu, mitä seurauksia siitä koituu, tai ettei muutoksia perusteltu kunnolla. Ja
kuitenkin juhlapuheissa korostetaan sitä, kuinka tärkeää on kuunnella ihmisiä, jotka
tuntevat työt ja joutuvat ne käytännössä tekemään. Ei ihme, että tällaisten
kokemusten pohjalta suhtaudutaan epäillen muutoksiin.
Launis sanoo kuitenkin tavanneensa työpaikoilla myös paljon sellaisia ihmisiä, jotka
ovat innokkaita oppimaan uutta ja tekemään työnsä uudella tavalla.
Syyttelystä keskusteluun
Tutkijan mukaan muutoksessa on kyse sekä tiedonkulkuongelmista että tiedon
luonteesta. Esimerkiksi hän nostaa tilanteen, jossa johto esittelee alaisilleen uuden
toimintastrategian. Se saattaa tapahtua sellaisin sanoin, joita kaikki eivät edes
ymmärrä puhumattakaan siitä, että ihmiset saisivat käsityksen, mitä uusi
strategia tarkoittaa jonkin työyksikön tai yksittäisen työntekijän työssä.
Ehkä yksi syy muutosten ongelmiin on, että meiltä on kadonnut arkisen
yhdessä tekemisen tapa. Vaikka vuorovaikutuksen tärkeydestä puhutaan väsymiseen asti,
johto ja työn tekeminen ovat erkaantuneet monella työpaikalla entistä kauemmaksi
toisistaan. Monesti johto seurusteleekin keskenään ja toisten yritysten johtajien kanssa
enemmän kuin omien alaistensa kanssa.
Tyypillinen vuorovaikutuksen muoto näyttäisi Launiksen mukaan olevan, että johto
tiedottaa asioista ja tulevista muutoksista ylhäältä alaspäin ja työorganisaation
alimmilla portailla purnataan. Purnausta tapahtuu jo siksikin, ettei ole käsitystä
siitä, mitä muutospäätökset käytännön työssä tarkoittavat eikä muutosten
sisällöstä ei juurikaan keskustella.
Eihän siitä sujuvaa, innostavaa ja mukavaa työskentelyä voi syntyä, kun
toinen yrittää muutosta ja toinen vastustaa sitä. Pahimmassa tapauksessa työpaikalla
ajaudutaan syviin kriiseihin, joissa vain syytellään toinen toisiaan eikä pystytä
puhumaan siitä, mikä muuttuu, miksi muutoksia tehdään ja mitä vanhassa tavassa oli
hyvää tai huonoa.
Työhyvinvointi muuttuu
Yksin tutkimuksen tavoitteista oli löytää työhyvinvoinnille käsitteellistämisen
väline, jonka avulla työhyvinvointia ja työn muutoksia voidaan tulkita uudella tavalla.
Launis sanoo, ettei työhyvinvointi voi olla vain joku etukäteen rakennettava
"työntekijää kuormittamaton olotila", vaan työhyvinvointi on tulosta työn
sujuvuudesta ja yhteisestä aikaansaamisen tunteesta. Tutkimus osoitti myös, ettei
työhyvinvointi ole joko "hyvä" tai "huono", vaan se on jatkuvasti
muuttuva ilmiö.
Erityisesti muutostilanteessa työhyvinvointi vaihtelee. Muutoksen eri vaiheissa
saattaa välillä olla hyvinkin tiukkaa, mutta muutoksessa tarvitaan myös onnistumisia ja
onnen hetkiä, jotta työssä jaksaisi, Launis huomauttaa.
Työhyvinvointi on tunne, että työpäivä on sujunut hyvin ja että on saanut
jotakin järkevää aikaan. Se on kokemus siitä, että on onnistunut työssään.
Muutos aina paikallinen
Kirsti Launis sanoo, ettei hän osaa antaa yksioikoisia ohjeita, joiden avulla
työpaikoilla voitaisiin estää muutosten karikkojen aiheuttamat myrskyt. Sähläystä ja
häiriöitä hänen mukaansa syntyy varmasti lähes aina. Tärkeää on, miten ne
tulkitaan, miten niitä käsitellään yhdessä ja miten asioita ratkaistaan.
Muutos on aina paikallinen ja kuhunkin työhön liittyvä. Sen vuoksi ei ole
olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa toimintatapaa muutoksen tekemiseen. Esimerkiksi
"perinteisen" pankkivirkailijan työn muuttuminen sijoitusneuvonnaksi on
erilainen kuin koulun siivoojan työn muuttuminen kouluemännäksi ja edelleen julkisen
liikelaitoksen asiakaspalvelijaksi.
Yhteistä näille molemmille Launiksen mukaan on, että kummankin organisaation johto
hakee toiminnalle uutta perusideaa, toimintakonseptia, joka olisi aiempaa taloudellisempi,
toimivampi ja kilpailukykyisempi.
Tämä muutospyrkimys synnyttää organisaation eri osissa hyvin erisuuntaisia
päätöksiä ja toimenpiteitä, jotka tutkimuksessamme nimesimme 'muutoksen
epäsynkrooneiksi'. Työhyvinvoinnin ongelmat liittyvätkin juuri näihin tapoihin, joilla
yksittäisen työntekijän kannalta suuriakin 'työidentiteetin' muutoksia rakennetaan ja
viedään eteenpäin. Organisaatiolla näyttää olevan harmittavan vähän keinoja ja
välineitä tutkia tai käyttää hyväksi uusiin tilanteisiin sisältyviä
kehitysmahdollisuuksia niitä, joista todellinen kilpailukyky syntyisi, tutkija
Kirsti Launis toteaa.
Annakati Mattila
Helsingin
Vuosaaren nuorisotyöyksikön henkilöstö on tyytyväinen siihen, että se pääsi mukaan
Launiksen, Kolin ja Pihlajan vetämään hankkeeseen. Nuoriso-ohjaaja Maija Sarsila
sanoo kehittämisprojektin avanneen aivan uusia näkökulmia yksikössä. Hanke tarjosi
hänen mukaansa mahdollisuuden myös oman työn ja työskentelytapojen kehittämiseen.
Projekti teetti paljon töitä, mutta kannatti ehdottomasti osallistua siihen.
Omalla kohdallani erityisesti työn arviointikyky ja kirjallinen ilmaisu kehittyivät sen
ansiosta selvästi, Maija Sarsila toteaa.
Projekti oli Helsingin kaupungin nuorisoasiankeskuksen pilottihanke. Vuosaaren
nuorisotyöyksikön toiminnanjohtajan Miki Mielosen mielestä Vuosaari olikin
oivallinen kohde tämänkaltaiselle projektille.
Alue on muuttunut viime vuosina kovasti ja se on asettanut meidänkin
toiminnallemme uusia vaatimuksia. Kehittämishanke perustuu yksinkertaistetulle
hallintomallille, joka kokoaa piiriinsä koko Vuosaaren alueen. Näkökulma on laajentunut
talotyöstä aluekohtaisuuteen, ja esimerkiksi Vuosaaren molemmat nuorisotalot on nyt
keskitetty saman yksikön alle, Mielonen kertoo.
Muutoksista epävarmuutta
Helsingin nuorityössä tapahtui 2000-luvun alkupuolella runsaasti muutoksia, jotka
herättivät nuorisoasiainkeskuksen henkilöstön keskuudessa myös vastustusta ja
epävarmuutta.
Organisaatiomuutokset, sopeuttamistoimenpiteet ja toimipisteiden lopettamispäätökset
näkyivät selvimmin juuri paikallisella tasolla. Työyhteisöjä pantiin uusiksi ja työn
organisointia muutatettiin oleellisesti. Muutoksia tuli toinen toisensa perään, ja
jatkuvat muutokset aiheuttivat hämmennystä ja aiheuttivat kritiikkiä työntekijöiden
keskuudessa. Myös Vuosaaressa lopetettiin yksi toimipiste.
Vuosaaressa toteutetun hankkeen tavoitteena oli kehittää nuorisoyksikön toimintaa ja
saada yksikön henkilöstö mukaan muutosprosessiin. Alku ei vaikuttanut kovin lupaavalta.
Läheskään kaikilta yksikön 15 työntekijästä ei edes kysytty, halusivatko he
lähteä mukaan projektiin.
Henkilökunnan joukossa oli Maija Sarsilan mukaan sellaisiakin, jotka eivät
välttämättä ymmärtäneet, mitä hankkeella haettiin.
Itse en päässyt mukaan ensimmäiseen kokoukseen enkä tiennyt, mistä
oikeastaan oli kysymys. Kun toukokuussa 2002 pidetyssä kokouksessa sovittiin seuraavan
syksyn aikatauluista, jäi vielä silloinkin hiukan hämäräksi, mihin projektilla
pyrittiin.
Sarsila arvioikin ontuvan ennakkotiedottamisen aiheuttaneen sen, että hanketta kohtaan
esiintyi jonkin verran kriittisyyttä ja että monet olisivat halunneet pitäytyä
vanhoissa, tutuksi tulleissa toimintatavoissa.
Arkuus karisi ajan myötä
Hanke saatiin käyntiin Työterveyslaitoksen asiantuntijoiden vetoavulla, ja projektin
kokeiluvaiheen kokouksissa olivat mukana niin työterveyshuollon kuin nuorisoasiain
toimistonkin edustus. Projektin edetessä vetovastuu siirtyi Miki Mieloselle. Vaikka hän
yksikön toiminnanjohtajana vetikin kokoukset, kaikki osallistujat yhdessä suunnittelivat
niiden sisällöt.
Kun vertaa vuoden 2003 alun ensimmäisiä tapaamisiamme vuotta myöhemmin
pidettyihin, ero oli huikea. Aluksi arkuus oli käsin kosketeltavissa ja puheenvuoroja sai
suorastaan lypsää. Vähitellen kokouksissa alettiin puhua entistä vapautuneemmin ja
mielipiteiden kirjo kasvoi, Mielonen kertoo.
Hän sanoo, että puolentoista vuoden aikana puhuttiin ennen muuta työstä ja
puntaroitiin sitä, minkä vuoksi nuorisotyöyksikkö on olemassa ja miksi nuorisotyötä
tehdään.
Maija Sarsila tähdentää, että projekti oli melkoinen valmennus uuteen, entistä
laajempaan ajatteluun. Hänen näkemyksensä mukaan se muutti työn tekemisen entistä
mielekkäämmäksi ja toi siihen uusia näkökulmia.
Jouduimme itse miettimään, ketkä kuuluvat meidän kohderyhmäämme ja ketkä
ovat asiakkaitamme. Jouduimme myös asettamaan asiat uuteen tärkeysjärjestykseen.
Kaikesta tästä muodostui pitkä prosessi, jonka aikana kehitettiin ja suunniteltiin
uusia työmuotoja. Käytännössä se näkyy toiminnan monipuolistumisena sekä siinä,
että yhä useampi vuosaarelaisnuori kohtaa nykyisin nuorisoasiainkeskuksen väkeä,
Sarsila kertoo.
Oma motivaatio ratkaisee
Maija Sarsilan mukaan uusien työmuotojen kehittämisessä on pitkälti kysymys omasta
motivaatiosta. Jos omakohtaista halua työn kehittämiseen ei ole, ei tavoitteeseen
päästä pakottamalla.
Parhaiten kehittämisessä onnistuu, kun on ammattitaitoa, luovuutta ja halua
kehittää omaa työtä, Sarsila tähdentää.
Vaikka Sarsila ja Mielonen pitävät projektia onnistuneena, he eivät olisi ihan heti
valmiita vastaavaan ponnistukseen uudestaan. Mielonen arvioi, että Vuosaaresta ei nyt
löytyisikään resursseja samanlaiseen urakkaan. Hänen mukaansa Vuosaaren kaltaisessa
projektissa onnistuminen vaatii pohdiskeluille hyvää vetäjää, jonka johdolla kaikki
tehtävät saadaan puretuksi pieniin osiin, sitten ajatelluksi uusiksi ja lopuksi kootuksi
uudelleen kokonaisuudeksi.
Vaikka emme hakeneet mitään järisyttäviä uusia innovaatioita, oli haastavaa
tuottaa itse uusia toimintakonsepteja ja toimintamuotoja. Mielestäni onnistuimme tässä
työssä hyvin.
Mielosen mukaan nuorisotyössä on ollut liikaa hetkessä tekemisen kulttuuria. Asioita
ei ole pohdittu pitkällä tähtäimellä eikä ole osattu kirjata niitä ylös. Ainakin
Vuosaaressa tilanne on nyt muuttunut projektin ansiosta, sillä asioita dokumentoidaan
entistä enemmän. Sen ansiosta niihin on helppo palata myöhemmin uudelleen. Hankkeen
synnyttämä aineisto ei myöskään ole toiminnanjohtajan kaapissa lukkojen takana, vaan
se on vapaasti kaikkien työntekijöiden käytettävissä.
Kaikki eivät onnistu
Vuosaaren onnistuneen pilottihankkeen innoittamana myös eräissä muissa Helsingin
kaupungin nuorisotyöyksiköissä on ryhdytty virittelemään vastaavia projekteja.
Nuorisoasiainkeskuksen pääluottamusmiehen Timo Lautaniemen mukaan uudet
hankkeet eivät ole ottaneet ilmaa siipiensä alle yhtä hyvin kuin Vuosaari. Hän kertoo
seuranneensa erityisesti Haagan yksikön yritystä:
Siinä on ollut melkoisia käynnistysongelmia. Vetäjien almanakat eivät ole
tahtoneet sopia yhteen eikä kertaakaan ole ollut sellaista palaveria, että kaikki
osapuolet olisivat olleet yhtä aikaa läsnä.
Lautaniemi kuuluttaa myös jatkuvuuden perään. Hän sanoo, että kaikista
projekteista pitäisi saada palaute. Silloin niistä voisivat ottaa oppia sekä
projektissa mukana olleet että ulkopuolisetkin. Hänen mielestään se olisi juuri nyt
erityisen tärkeää, kun nuorisoasiainkeskuksessa on tapahtunut suuria muutoksia niin
organisaatiossa kuin toimintatavoissakin.
Annakati Mattila