
Itäraja poikinut tuhat työpaikkaa
Pohjois-Karjalaan
Vienti, matkailu ja kuljetus hyötyvät eniten
Liikennevirrat
tuovat työtä Kaakkois-Suomessa
Rajan yli
Suomeen kesätöihin
Idänkauppa
kuljetuksineen, matkailu, Venäjä-osaaminen sekä rajasta johtuvat toiminnot, kuten
rajavartiointi ja tulli, nostavat Pohjois-Karjalan työllisyyttä arviolta tuhannen
työpaikan verran vuodessa, laskee tutkija Pasi Saukkonen.
Joensuun yliopiston alue- ja kuntatutkimus-
keskuksessa lähialueyhteistyön vaikutuksia 2003 selvitellyt Saukkonen arvioi
Venäjän-kaupan lisäävän työllisyyttä 200 henkilötyövuotta. Kuljetus- ja
huolintatöistä rajalle koituisi osapuilleen samankokoinen työllisyysruiske,
venäläiset matkailijat toisivat palvelutarpeineen 100150 työpaikkaa, EU-projektit
vajaat 50 sekä Venäjä-koulutus ja -tutkimus 6070. Rajasta johtuvat valtion
tehtävät, vartiointi ja tulli, työllistävät yhteensä 450 henkeä vuodessa.
Saukkosen saamat tuhat Venäjä-vaikutteista työpaikkaa tekevät kaikista
Pohjois-Karjalan noin 65 000 työtilaisuudesta kuitenkin vain 1,5 prosenttia.
Raja- ja lähialueyhteistyön aluetaloudellisia vaikutuksia ei juuri ole tutkittu.
Saukkosenkin selvitys on pilotti ja koskee tiukasti rajattuja elinkeinolohkoja. Hän myös
huomauttaa selvittäneensä vain suoria vaikutuksia. Epäsuoria ja tilastoista ulos
jääviä, hankalasti selvitettäviä seurauksia on varmasti roppakaupalla lisää.
Itävienti laahaa muun maan perässä
Viime vuonna Pohjois-Karjalassa tuotetun tavaran vienti kasvoi viidenneksellä yli
miljardiin euroon. Yhteen tilastoidun Venäjän+IVY-maiden vienti teki tästä noin 60
milj. euroa eli vajaat kuusi prosenttia.
Ehkä tuotannon rakenteesta ja metsäteollisuuden valta-asemasta johtuen
Venäjän-vientiluvut ovat Pohjois-Karjalassa perinteisesti pysytelleet muun valtakunnan
tason alapuolella. Tällä haavaa maakunnan jälkeenjääneisyys on kolmisen
prosenttiyksikköä.
Aivan viime aikoina Pohjois-Karjalan tavaraa on kuitenkin saatu kaupaksi itärajan taa
kiihtyvällä vauhdilla, esim. viime vuonna peräti 86 prosentin lisäyksellä, maakunnan
te-keskuksen vientiraportti kertoo.
Viennin vetoon on vaikuttanut mm. Karjalan tasavallan ripeä vaurastuminen sekä
metallin ja muovin hyvä kysyntä itärajan takana.
Matkailu olisi hyvä työllistäjä
Kauppa- ja teollisuusministeriön käyttämän matkailun tilipidon mukaan venäläisten
matkailu tuottaa Pohjois-Karjalalle vuosittain vain noin 11 milj. euron tulon. Vaikka
potti jää sadanteen osaan tuotantolaitosten vientirahoista, matkailun
työllisyysvaikutus yltää yli puoleen eli runsaaseen sataan henkilötyövuoteen.
Vaikutusten arviointiongelmia kuvaa hyvin se, että kun Saukkonen laskee
venäläisturistien hyödyn Niiralan raja-aseman matkustajalukujen ja Suomessa kuluttamien
eurojen perusteella, sekä tulo- että työllisyysvaikutukset melkein kaksinkertaistuvat
18 milj. euroon ja 190 työpaikkaan.
Niiralan kautta Suomeen tulee vuosittain noin 200 000 venäläistä ja he
kuluttavat täällä henkeä kohden vajaat 300 euroa.
Venäläisten määrä viisinkertaistuu?
Miltei kaikki Pohjois-Karjalan maakuntaan töihin tulevat venäläiset ovat lähtöisin
Karjalan tasavallasta. Työlupia heille on myönnetty viime vuosina tuhatkunta vuotta
kohden. Luvista lähes 80 prosenttia on puollettu tilapäiseen maatalous- ja
puutarhatyöhön.
Pohjois-Karjalaan on asettunut asumaan runsaat kaksi tuhatta ulkomailla syntynyttä.
Heistä puolet on kirjoilla Joensuussa ja yli puolet venäläistä alkuperää. Maakunnan
kunnista Värtsilässä ulkomaalaisten osuus on suurin, nelisen prosenttia.
Lähialueiltamme Suomeen tulevia muuttovirtoja arvioitaessa Pohjois-Karjalan
venäläisväestön on ennustettu nelin- tai jopa viisinkertaistuvan vuoteen 2013
mennessä. Tällöinkin heidän osuutensa maakunnan väestä jäisi pariin prosenttiin.
Pohjois-Karjala kuuluu muuttotappiomaakuntiin, jossa väen lasketaan vähenevän
vajaalla tuhannella vuodessa. Lähtijöitäkin merkittävämpi väestömuutos on kuitenkin
ikääntyminen, joka iskee pahiten maatalouteen, hoivatyöhön, opetukseen ja kauppaan.
Maakunnan työvoiman poistuma-arvioissa suuriin menettäjiin kuuluu myös teollisuus,
josta seuraavan 15 vuoden aikana lähtisi yli 4 000 työntekijää.
Kun Pohjois-Karjalan liitto arvioi teollisuustyöpaikkojen lisääntyvän tulevina
kahtena vuosikymmenenä jopa 17 prosentilla, tehtaita uhkaa jatkossa jopa työvoimapula.
Eero Kosonen
Liikennevirrat
tuovat työtä Kaakkois-Suomessa
Rajan
läheisyys tuo työpaikkoja Kaakkois-Suomeen. Tulli, rajavartiosto, poliisi, satamat,
rautatiet, maakuljetukset, kanavaliikenne sekä liikenteen, liike-elämän ja
matkailijoiden palvelut työllistävät Kymenlaaksoa. Lisäksi tulevat vielä Venäjän
kauppaa käyvän teollisuuden työpaikat.
Erikoistutkija Niilo Melolinna Kaakkois-Suomen TE-keskuksesta kertoo, ettei ole
kattavia lukuja rajan vaikutuksesta alueen työllisyyteen. Mutta valtakunnan rajan
läheisyys ja Kaakkois-Suomen asema rajaliikenteessä vaikuttaa työllisyyttä
lisäävästi.
Jos ajatellaan rajan merkitystä laajasti, niin työllistävä vaikutus
Kaakkois-Suomelle voidaan laskea vähintään useissa tuhansissa ellei
kerrannaisvaikutuksineen jopa kymmenissä tuhansissa, koska mm pääosa liikenne- ja
tavaravirroista kulkee tätä kautta, arvioi Melolinna.
Tavaraliikenne vaikuttaa myös liikenteen ja liike-elämän palveluihin.
Henkilöliikenne taas lisää kaupan ja matkailun työpaikkoja esimerkiksi Imatran,
Lappeenrannan ja Kouvolan, Kotkan alueilla.
Itse raja työllistää. Rajavartioston esikuntaa ja rajavartijoita työskentelee
Kaakkois-Suomessa yli 600, lisäksi tulevat tullin työpaikat ja ihan rajan pinnassa
olevat palvelut, esimerkiksi kahvilat ja kaupat. Näissäkin Melolinna arvioi
työskentelevän runsaat tuhat henkeä.
Työttömyys korkealla
Kun koko maan työttömyysaste on 10,8 prosentti, niin Kaakkois-Suomen TE-keskuksen
alueella se on 13,4 pros. Seutukunnittain tarkasteltuna alueen työttömyys on matalinta
Kouvolan seutukunnassa (12,4 %). Prosenttiyksikön korkeampi on työttömyys Kotka-Haminan
(13,3 %) ja Lappeenrannan (13,5 %) seutukunnassa. Imatran seutukunnan työttömyysaste
nousee 15,1 prosenttiin ja Imatran kaupungin työttömyysaste on vielä prosentti-yksikön
korkeampi eli 16,1 %.
Vaikka raja työllistää, niin odotukset rajan hyödyntämisestä ovat olleet vielä
suurempia. Imatralla on puhuttu vuosikausia kaksoiskaupunkihankkeen Imatran ja
Svetogorskin työllistävästä merkityksestä. Eurooppalaisten kaksoiskaupunkien
verkostohanke työllistää toki projektityöntekijöitä, mutta isommalti ei vielä ole
verkostoa onnistuttu hyödyntämään. Toistaiseksi svetogorskilaiset käyvät ostoksilla
ja kylpylässä Imatralla ja imatralaiset ostoksilla ja täyttämässä tankkinsa
Svetogorskissa.
Imatran päättäjät ovat nyt panneet toivonsa Svetogorskiin kaavailtuun
teollisuuskylään. Mutta sehän voi johtaa myös siihen, että elintasokuilun reunalla
olevat suomalaisyritykset siirtävät työpaikkansa pienten palkkojen Svetogorskiin.
Aino Pietarinen
Rajan yli Suomeen kesätöihin
Jekaterina
Feditshkina, 20, Lahdenpohjasta Laatokan rannalta on ollut Suomessa kesätöissä jo
toista kertaa.
Hän on myyjä ja saanut sitä varten kaksivuotisen koulutuksen Petroskoissa.
Kotikulmilta ei ole löytynyt lainkaan töitä. Niitä ei ole ollut tarjolla talvella, ei
kesällä.
Lahdenpohjasta on joukolla lähdetty Savonlinnan lähelle marjanpoimintaan. Jekaterina
sanookin, että "kaikki" nuoret ovat olleet Suomessa kesätöissä.
Täsmällistä palkkaansa hän ei suostu paljastamaan, vaan väistelee, että se
riippuu säästä ja sadosta. Joskus hän ansaitsee hyvin ja joskus keskinkertaisesti.
Kolmen viikon keikalta käteen on tällä kertaa jäänyt 500 euroa.
Jekaterinan mielestä raja ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia, päinvastoin.
Rajasta on ollut etenkin nuorille hyötyä. Se on auttanut elämässä.
Hilkka Jukarainen
Niirala
Palkkatyöläinen
30.8.2005 nro 7/05 |