Aku
Louhimiehen elokuva Paha maa
sai ensi-iltansa tammikuun puolivälissä. Useimmat kriitikot olivat samaa mieltä
kuin Kirsi Raitaranta:
"Paha maa on läpeensä synkkä ja lohduton elokuva. Siinä ei ole nimeksikään
huumoria, eikä se anna henkilöhahmoilleen minkäänlaista sovinnon ja sovituksen
mahdollisuutta. Paha maa on lohduton näkemys suomalaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta,
jossa viina ja kirves ovat edelleen uhkakuvia, ja lopussa seisoo se viimeinen erhe. Siis
todellinen murheellisten laulujen maa."
Kritiikki piti Paha maata joka suhteessa hyvin tehtynä, mutta loputtoman ahdistavana.
Kaupallista menestystä sille ei povattu, mutta toisin kävi. Kevään aikana ylittyi
100 000 katsojan eli suomalaisen menestyselokuvan raja. Jos Paha maa tällä
draamallisella rakenteella kykeni saavuttamaan tuollaisen vastakaiun, sen täytyi antaa
koskettava hahmo jollekin laajasti ja syvästi koetulle. Kaikki ahdistus ei myy.
Mistä Paha maa itse asiassa kertoo? Jotain inhimillisesti yleispätevää siinä
täytyy olla, koska se palkittiin Göteborgin ja Moskovan elokuvajuhlilla, ja se on
ehdolla nyt myös Euroopan parhaaksi elokuvaksi. Jotain yleispätevää se kertoo myös
suomalaisuudesta, tämä todella on murheellisten laulujen maa. Mutta kertooko se myös
jotain erityistä?
Joskus keväällä törmäsin Aku Louhimiehen haastatteluun, jossa hän sanoo elokuvan
idean syntyneen jo vuonna 1992. Tuolloin 24-vuotias Louhimies oli lukenut Leo Tolstoin
novellin "Väärennetty korkolippu" ja päätti sijoittaa novellin peruskuvion
Suomeen. Kaikki elokuvan päähenkilöt ovat tavallisia ja kunnollisia suomalaisia, mutta
sitten alkaa tapahtua. Alkusysäyksenä on suomen kielen opettaja, joka saa
säästösyistä potkut ja rupeaa juomaan. Opettaja purkaa ahdistuksensa poikaansa ja ajaa
tämän pois kotoa, ja poika ryhtyy narkkaamaan, väärentää 500 euron setelin, jonka
välityksellä pahan kosketus sitten alkaa kulkea.
Kun elokuvan katsoo tarkkaan, sen tapahtuma-aika ei ole (eurosetelistä huolimatta)
"nyt", vaan joskus 10 vuotta sitten, 1990-luvun alkupuolella. Mitä Suomessa
silloin oli? Syvä lama, joka vuodesta 1991 lähtien kerta heitolla muutti täällä
olemassaolon sääntöjä. Ulkoinen sattuma tyrkkäsi yhtäkkiä satoja tuhansia
suomalaisia olemassaolon raakaan taisteluun: työttömyyteen, konkurssiin, asuntoloukkuun,
velkavankeuteen. Laman separaattori viskasi joukoittain hyviä ja hyvää tarkoittavia
ihmisiä alaviistoon, ulkoreunalle ja syrjäpoluille, ja käynnisti tiheitä
"pahan" ketjuja.
Nuori Louhimies saattoi hyvinkin aistia laman mustat voimavirrat ja siirtää ne
(tietoisesti tai alitajuisesti) elokuvansa mentaaliseksi maisemaksi. Tätä kautta
elokuvan synkeys ja toivottomuus tulisivat uudella tavalla ymmärrettäväksi mikä
samalla selittäisi, miksi elokuva tuon ajan läpi elänyttä katsojakuntaa koskettaa.
Sodan tai laman kaltaisesta järkytyksestä täytyy kulua riittävästi aikaa, ennen
kuin sen merkitys alkaa taiteen keinoin olla kunnolla tavoitettavissa. Tuntematon sotilas
ilmestyi 10 vuotta jatkosodan päättymisen jälkeen, ja laman syvimmän vaiheen
taittumisesta alkaa nyt olla sama aika. Ehkä Paha maa ei tule olemaan laman Tuntematon,
mutta se saattaa olla voimallinen päänavaaja. Jatkoa joka tapauksessa on tulossa. Nyt
syksyllä ilmestyy Nina Honkasen "Joka kymmenes vuosi", omakohtaisiin
kokemuksiin perustuva romaani pankkikriisin uhreista sekä Finlandia-palkitun Hannu
Raittilan "Pamisoksen purkaus", romaani Suomen lamasta.
Kirjoittaja on
Yhteiskuntapolitiikka-lehden päätoimittaja