Voisi jopa sanoa, että Spidlalla on salkussaan
eurooppalaisen onnen avaimet.
Itse hän myötäilee ajatusta.
– Euroopan sosiaalinen malli on osa eurooppalaista identiteettiä ja itsetuntoa.
Jos asiat EU:ssa ovat kunnossa ja ne on kansalaisten mielestä hoidettu hyvin, siitä
syntyy myös luottamusta unionia kohtaan.
– Minun tehtäväni on kehittää tätä sosiaalista mallia, se on minun
vastuullani, määrittelee Spidla oman paikkansa.
Tällä hetkellä unionin ja kansalaisten välillä on komissaarin mielestä juopa.
Tämä tuli esille Ranskan ja Hollannin perustuslakiäänestyksissä, joissa kummassakin
kansa asettui vastustamaan lakia. Spidla ei kuitenkaan halua puhua EU:n kriisistä.
EU on alun alkaen ollut rauhanprosessi. Se on rakentanut rauhaa ja taannut rauhan.
Sittemmin sen rooli on ollut enemmänkin elämänlaadun ja elinolosuhteiden
rakentamisessa. Unionin tämä puoli ja tehtävä ei ole kansalaisten mielissä vielä
täysin selkiintynyt. Myös sen hoitamisessa on ollut puutteita.
– Siinä on eräs keskeinen syy kansalaisten antamalle epäluottamuslauseelle,
Spidla sanoo.
Huoli työttömyydestä
Hankalin hoidettava Spidlan tontilla on Euroopan sitkeästi korkealla pysyvä
työttömyys. Vieläkin reilut 20 milj. eurooppalaista on vailla työtä.
Työttömyys on myös EU-kansalaisten suurin huolenaihe.
Haastatteluviikolla valmistuneen Eurobarometrin mukaan työttömyyden poistaminen on
eurooppalaisten mielestä EU:n ykkösasia: 47 pros. kansalaisista pitää sitä unionin
tärkeimpänä tehtävänä. Toiseksi tärkeintä on taistelu köyhyyttä ja sosiaalista
syrjäytymistä vastaan (44 pros.). Kolmannella sijalla on rauhan ja turvallisuuden
ylläpitäminen.
Näistä viimeksi mainittu on laskusuunnassa, mutta työttömyyden poistaminen on
tullut EU-kansalaisten mielestä yhä tärkeämmäksi tehtäväksi.
Tsekkiläinen Spidla muistuttaa rakentellisen työttömyyden ongelmasta, joka on
tyypillistä siirtymätalouksien maille. Kommunismista markkinatalouteen ei loikata
kerralla, prosessi kestää useamman vuoden.
Vaikeimmat työttömyysalueet löytyvät Puolasta, jossa pahimmillaan työttömyys
kohosi yli 20 prosentin. EU:n tuoreimman tilaston mukaan se olisi nyt jo painunut 17,6
prosenttiin.
Myös Slovakian 18 pros. työttömyys on laskussa, ja näyttäisi tällä hetkellä
olevan 15,4 prosenttia.
EU:n työttömyys, joka on keskimäärin 8,8 prosenttia, huolestuttaa kipeästi uutta
komissaaria. EU:n olisi lunastettava kansalaisten luottamus siihen, että se kykenee
parantamaan arkipäivän elinoloja. Se lisäisi Spidlan mukaan olennaisesti uskoa EU:hun
ylipäätään.
Laadukkaita työpaikkoja
Työttömyyden hoitoon unionilla on työllisyyskomissaarin mukaan käytössään vain
"pehmeitä" keinoja. Se voi koordinoida, verrata, tarjota parhaita esimerkkejä
ja hyviä käytäntöjä.
Mutta Spidla korostaa, että Euroopassa pyritään täystyöllisyyteen ja kaikki
toimenpiteet on suunnattava tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Lähes samaan hengenvetoon
hän kuitenkin muistuttaa, että työmarkkinoiden asiat ovat ennen kaikkea jäsenmaiden
käsissä.
Lissabonin strategialla, taloudellisten, sosiaali- ja ympäristöasioiden
yhdistämisellä, on pyritty tekemään Euroopasta maailman kilpailukykyisin alue vuoteen
2010 mennessä.
Keväällä komissio julkaisi strategiasta uusitun version.
Arvostelijoiden, mm. eurooppalaisen ay-liikkeen, mukaan strategiaa päivitettiin
liiaksi talouden ehdoilla sosiaalisten ja ympäristöasioiden kustannuksella.
Spidlan mielestä arvostelijat ovat ymmärtäneet komission tarkoituksen väärin.
Sellaiset väitteet, että talous toimisi sosiaalista tai ympäristöulottuvuutta
vastaan, ovat vääriä.
– Minun tavoitteeni ja tehtäväni on parantaa työllisyyttä, ja EU:n on
tehtävä kaikkensa, jotta se tekisi oman osuutensa työttömyyden vähentämiseksi. Mutta
on myös huolehdittava siitä, että työpaikat ovat laadukkaita, että sosiaalinen
ulottuvuus on kunnossa, Spidla torjuu arvostelua.
Tukea uusille jäsenille
OECD on usean kerran ja viimeksi kesällä moittinut EU:ta työllisyyden hoidosta. Sen
mukaan Euroopan työttömyys johtuu ennen muuta työmarkkinoiden jäykkyyksistä.
Tätäkään väitettä Spidla ei hyväksy.
Päinvastoin hän korostaa sopimista.
– Muutosten työmarkkinoilla on perustuttava sopimuksiin työehdoista. Myös EU:n
uusien jäsenmaiden mahdollisuuksia ja kykyä solmia työmarkkinasopimuksia tulisi
parantaa, hän vaatii.
Eurooppalainen sosiaalidialogi tai työmarkkinaneuvottelut ovat hänen mielestään
niin elinvoimaiset, että niiden uudistamiseen ei ole tarvetta. Ne pystyvät uudistumaan
itse. Tuen tarve on uusissa jäsenmaissa.
Entä ylikansalliset työmarkkinatoimet, sopimukset tai lakot?
– Se on mielestäni asia, joka työmarkkinajärjestöjen tulee keskenään
ratkaista. Solidaarisuuslakot ovat osa työmarkkinajärjestelmää, vaikkakin aika
äärimmäinen toimenpide. Enkä näe suurtakaan eroa lakolla, joka on toteutettu
kansallisesti tai ylikansallisesti, työkomissaari sanoo.
Hilkka Jukarainen
Bryssel