eskustelu Karjalasta ja
sen omistuksesta velloo melkein säännönmukaisin väliajoin läpi Suomen
tiedotusvälineiden. Nyt se aika on taas käsillä, kun maan päälehti julkaisi reilu
viikko sitten kyselynsä viime sodissa Neuvostoliitolle menetettyjen Karjalan alueiden
palauttamisesta.
Tällä gallupkierroksella kansa vastasi Karjalaa takaisin kaihoaville tylysti.
Menetettyjen alueiden palautus nimittäin innosti enää viidennestä ja heidän osuutensa
oli laskemaan päin.
Suomen virallinen Karjala-linja vastaa kansan enemmistön käsityksiä. Palautusta ei
ajeta, koska Neuvostoliitto ja sittemmin myös Venäjä ovat sen kategorisesti moneen
otteeseen torjuneet.
Meidän valtiojohtomme puhuu ja edistää itärajalla lähialueyhteistyötä, jota on
ohjattu 1993 lähtien hallituksen kolmen vuoden välein hyväksymillä
strategiapapereilla.
Kun Baltian maista toissa vappuna tuli EU:n jäseniä, kahdenvälisen
lähialueyhteistyön painopiste siirtyi Venäjälle, erityisesti Karjalan tasavaltaan,
Leningradin ja Murmanskin alueille sekä Pietariin.
Lähialueyhteistyöhön itärajan takana ovat osallistuneet kaikki ministeriömme sekä
useat keskusvirastot ja laitokset. Kansalaisjärjestöjen, oppilaitosten ja yritysten
panos on ollut myös keskeinen. Valtion varoja yhteistyöhön on kanavoitu pitkälti yli
miljardi euroa, josta yli puolet on ollut lahjarahaa.
Lähiyhteistyö on osa Suomen ulkopolitiikkaa. Meille yhtä hyvin kuin
itänaapurillemmekin on tärkeää, että Neuvostoliitto laskeutuu pehmeästi Venäjäksi
ja että epävarma siirtymäkausi jää mahdollisimman lyhyeksi.
Kun yhteistyötä on nyt tehty reilut kymmenen vuotta, ainakin keskeinen poliittinen
tavoite, rauhallisuus rajojemme lähellä, on toteutunut. Vakautta Luoteis-Venäjällä on
olennaisesti lisännyt 1990-luvun lopun ruplakriisin jälkeinen rivakka talouskasvu ja
elintason nousu, mistä ainakin pieni sulka kuuluu myös yhteistyöhön uskoneiden ja
sitä tehneiden suomalaisten hattuun.
Helsingin kauppakorkeakoulun koordinoiman Luoteis-Venäjän talouden seurantaraportin
mukaan esimerkiksi alueen tehdastuotannon viime vuoden kasvu, 13,4 prosenttia, ylitti koko
Venäjän keskiarvon 2,2-kertaisesti ja vähittäiskaupan liikevaihto kipusi 12 prosentin
vauhdilla yläviistoon. Julkisen talouden alijäämätkin supistuivat roimasti.
Kansalaisten reaaliset rahatulot kasvoivat Luoteis-Venäjällä yli 11 prosenttia, kun
kasvu koko Venäjällä jäi 9,7:ään. Myös työllisyys koheni Novgorodin lääniä
lukuun ottamatta.
Siitä, miten Luoteis-Venäjän vauhti vaikuttaa heti itärajan tällä puolen, on
niukasti tutkittua tietoa. Pari vuotta sitten valmistuneessa Joensuun yliopiston tutkija
Pasi Saukkosen selvityksessä lähiyhteistyön ja Venäjän-kaupan arvioitiin lisänneen
Pohjois-Karjalan työllisyyttä noin tuhannella henkilötyövuodella. Joku merkitys
Venäjän läheisyydellä näytti ainakin viime vuonna olleen myös maakunnan
teollisuudelle, kun se paransi itävientiään 86 prosenttia.
Etelä-Karjalassa itärajan työllisyyttä lisäävä vaikutus arvioidaan useita
kertoja pohjoista suuremmaksi, mutta tutkittua tietoa tarkemmista numeroista ei ole
saatavilla.
Olemme tähän lehteen koonneet muutamia juttuja siitä, miten rajan pinnassa nykyisin
eletään ja työskennellään, mitä ajattelevat vaikkapa valtakunnan rajan erottamat
naapurukset, tohmajärveläiset ja värtsiläläiset.