Tuttu
rouva ottaa aina viikon tai puolitoista lomastaan elokuun lopulla. Silloin pääsee
sieneen ja marjaan.
Tai on päässyt.
Viimeksi yrittäessään hän ei päässyt. Hermot pettivät.
Alku sujui niin kuin ennenkin. Auton tavaratilaan termospullo ja eväsleivät, sangot,
saappaat, huppari, sutipäinen veitsi ja marjanpoimuri. Vielä voiteita ja suihkeita
hillitsemään hyttysiä, mäkäräisiä, polttiaisia, punkkeja ja ensimmäisiä
hirvikärpäsiä.
Sitten ei kun maantielle.
Tapa on ollut, että rouva ajaa köröttelee ja haeskelee metsäteiden risteyksiä,
joista pääsee poikkeamaan syrjemmälle saalista saamaan.
Ei onnistunut, rouva kertoi. Heti kun vähänkin hidastit, taakse kohahti kiireisempi
kulkija, siihen muutaman metrin päähän, niin lähelle, että "tuijotuksen erotti
peruutuspeilistä".
Itsesäilytysvaisto käski polkemaan kaasua ja karkaamaan alta, ja niin rouvarukka
mennä hujautti puolensataa ylimääräistä kilometriä virran viemänä ja aina uuden
auton ahdistamana, ohi marikoiden ja sienikankaiden, henki kurkussa ja uskaltamatta
harkitakaan jarrun painamista. Sitten alkoi nelikaistatie, jolta rouva pelastautui rampin
kautta huoltoasemalle huokaamaan.
Vapisutti kuulemma ainakin vartin.
Kun joku muukin on ollut havaitsevinaan, että puskurinpussaamiseksi nimetty ajotapa on
yleistynyt, niin piti ihan asiakseen kysyä alalla ahkeroineelta tutkijalta, mistä on
kysymys.
Yksinäisyydestä, sanoo hieman yllättävästi saksalaisen tutkimuslaitoksen
liikennepsykologi Hans Opel, jonka väitöskirja "Kuolema kintereillä; lyhyt
johdatus puskurinpussaamisen psykopatologiaan" on edelleen alan perusteos.
Sitä paitsi hölmöydestä, pöljyydestä ja piittaamattomuudesta. Mutta
näihin tekijöihin on melkein mahdotonta vaikuttaa aikuisväestössä, joten ryhmämme on
keskittynyt yksinäisyyteen.
Yksityisautohan on ihmisen yksityisintä aluetta. Kun sen ovi sulkeutuu,
kuljettaja irtautuu ympäröivästä todellisuudesta. Lasin takana tuulee ja sataa, mutta
sitä ei tunne. Auto liikkuu ehkä 30 metriä sekunnissa. Tivolin laitteissa sellainen
vauhti saisi kiljumaan pelosta, mutta autossa soi musiikki.
Sitten yhtäkkiä joku on minun tielläni. Minun tielläni! Nopeusmittari
näyttää juuri sen verran yli sataa, ettei poliisi sakota. Ja sitten joku tukkii tieni.
Jos en heti pääse ohittamaan, turhaudun ja haluan ikään kuin työntää esteen pois
edestä. Ehkä myös toitotan torvea ja välkytän valoja.
Mitä ihmeen tekemistä sillä on yksinäisyyden kanssa?
Hyvinkin paljon. Jos autossa on esimerkiksi vaimo, lapsia tai työkavereita,
joku heistä saattaa kyetä laskemaan, että toisen kannassa roikkuvalla on noin nolla
pilkku kaksi sekuntia aikaa reagoida, jos edellä ajava joutuu jarruttamaan.
Oma ryhmänsä ovat kuljettajat, joilla on pakkomielle harrastaa niin sanottua
formulaohitusta. Silloinkin tie olisi pitkälle vapaa, he kiihdyttävät melkein kiinni
edellä ajavan puskuriin, mutkittelevat muutaman kerran puolelta toiselle ja heittävät
sitten autonsa vasemmalle kaistalle takakulmaa hipoen.
Tällaiset kuljettajat ovat seuranneet liikaa ja liian yksin F1-kisoja
televisiosta. Liikenteessä he hakevat huomiota ja ihailua: "Katsokaa, ihan kuin
Schumacher!"
Heille järjestämme ohjattuja katselutilanteita, joissa terapeutit pyrkivät
tukemaan realiteettien tajun palautumista ja kertovat, ettei maantiellä tosiaankaan ole
hiekoitettuja turva-alueita, ei pehmustettuja suojavalleja eikä pelastusmiehiä ja
sammuttimia sadan metrin välein. Ja kyllä formulakuskeillekin ollaan vihaisia, jos he
särkevät lelunsa.
Tehokkaimmaksi menetelmäksi puskurinpussaajien hoidossa on kuitenkin
osoittautunut niin kutsuttu saattohoito. Ryhmämme on kehittänyt erityisen
liitäntäaisan, jonka pituus on säädettävissä viidestä metristä kahteen.
Terapoitavan auto kiinnitetään sen avulla toisen kulkuneuvon perään. Kuormureita
käytetään paljon. Myös Lada 1200:sta ja vastaavista on hyviä kokemuksia.
Vieroituksen aikana tämä yhdistelmä ajaa vaihtelevissa sääoloissa kahdesta
tuhannesta kolmeen tuhanteen kilometriä, kuntoutettava kaiken aikaa autonsa ohjaimissa.
Tulokset ovat rohkaisevia. Kukaan käsittelyn läpikäyneistä ei ole sietänyt
takapuskuria viittäkymmentä metriä lähempänä edessään.