
Monipuolisuus parasta
kodinhoitajan työssä
Luottamus tärkeintä
Siivous kysytyintä palvelua
Kodinhoitaja Tarja
Lappalainen tyhjentää pesukonetta yhdessä Teuvo Lahtisen kanssa Helsingin
Katajanokalla, palvelutalon ja asuntojen yhteisessä pyykkituvassa. Lahtinen haluaa olla
mukana pyykillä.
Minä kun en aina osaa näitä oikein tehdä, nauraa Tarja
Lappalainen ja jatkaa, että kerrankin olin ripustanut kosteaa pyykkiä Teuvon mielestä
väärään paikkaan kuivumaan, kun niitä ei ehtinyt kuivattaa kuivausrummussa.
Yhdessä touhuaminen sopii hyvin. Käymme Teuvon kanssa joskus myös asioilla,
pankissa tai kaupoissa. Yhteistyö lutviutuu aina vain paremmin, kun opin ymmärtämään
mitä Teuvo aina tarkoittaa, sillä hänellä on liikenneonnettomuuden seurauksena myös
afasia (puhekyvyttömyys).
Tarja Lappalainen käy Teuvo Lahtisen apuna kolmesti viikossa. Pyykin jälkeen on
vielä tarkoitus laittaa ruokaa. Vastikään pestyjen ikkunoiden ja parvekelasien takaa
näkyvät Katajanokalle kesäksi kotiutuvat jäänmurtajat ja Tervasaari.
Tarja Lappalainen on tehnyt kodinhoitajan työtä 23 vuotta. Parasta työssä on
monipuolisuus ja se, että voi itse vaikuttaa tekemiseensä eikä pomo kyttää selän
takana. Toki kodeissa työskenneltäessä asiakas on aina pomo.
Aamulla kävin ensimmäisenä siivoamassa infarktista toipuvan kodin, sitten
kävin auttamassa pariskuntaa, jonka luona käydään kahdesti viikossa. Minulla on
asiakkaita kolmesta neljään päivässä ja he asuvat Kruununhaan ja Katajanokan
alueilla.
Verovähennys lisännyt käyttöä
VTKL-palvelut Oy, jolla on noin sata työntekijää, on toiminut nyt runsaan vuoden,
kun Vanhustyön keskusliitto yhtiöitti kotipalvelunsa. Työt jatkuivat entisellään ja
samoin ehdoin, mihin KTV:läisten luottamusmiehenä toimiva Tarja Lappalainen on
tyytyväinen. Yritys tarjoaa monenlaista kotipalveluja ja kotisairaanhoitoa. Asiakkaat
maksavat itse tai kunta ostaa palvelun yritykseltä.
Jonkin verran verovähennysoikeus on lisännyt palvelujen käyttöä. Yksikin
asiakas sanoi, että haluaa hakea verovähennyksen ennakonpidätykseen, jotta saa edun
heti itselleen jos vaikka sattuisi kuolemaan, kertoo Lappalainen.
VTKL-palvelut tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua, mikä on tavallaan kilpailuetu. Moni
vanhus ei halua, että kotona lappaa koko ajan eri hoitajat, siivoojat tai ruuan ja
kauppaostosten tuojat. Heille on helpompaa, jos auttaja on aina sama.
Tässä työssä näkyvät kaupungin säästöt ja sen palvelujen pirstominen.
Kaupunki hoitaa esimerkiksi siivoukset ostopalveluina ja tämä merkitsee sitä, että
kotipalveluja tarvitsevan luona käy väkisinkin useita henkilöitä. Toisaalta moni
tarvitsisi enemmän apua, kuin mihin heillä itsellään on varaa.
Yksi alan ongelma on myös se, että nuoret vierastavat vanhustenhoitoa.
Meilläkin nuoremmat vaihtuvat useammin, mutta vastapainoksi meitä pitkään alalla
olleita on paljon. Kuitenkin vanhusten määrä ja hoidon tarve kasvaa. Niinpä tämä on
ala, jolla on töitä luvassa jatkossakin, toteaa Lappalainen, jonka tytär on juuri
valmistuntu lähihoitajaksi.
Aino Pietarinen
Luottamus tärkeintä
Kotitaloustyön alalla on monenlaista yrittäjää, mutta kaikkein tärkeintä on
luottamus ja vakiintunut henkilökunta. Tämä korostuu, kun työtä tehdään asiakkaan
kotona. Verovähennysoikeiden myötä etenkin siivouspalvelujen tarjoajia on tullut
runsaasti eikä asiakas aina kykene etsimään asiansa hyvin hoitavaa yritystä. Tässä
on kysymys asiakkaan oikeusturvastakin, toteaa sopimustoimitsija Ritva Väli-Heikkilä
KTV:stä.
KTV:llä on yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus, jonka piirissä ovat
lähinnä kotipalveluja tuottavien yritysten työntekijät, ja suositus
kotitaloustyöntekijän työsuhteen ehdoista.
Suurin osa KTV:n jäsenistä, jotka tekevät kotitaloustöitä, ovat henkilökohtaisia
avustajia, joista osan työnantajana on kunta osan avustettava itse. KTV:hen kuuluu myös
esimerkiksi vanhusten kotipalvelujen henkilökuntaa ja viime vuosina on tullut yrityksiä,
jotka tuottavat myös tukipalveluja, joita ovat ateria- tai siivouspalvelut.
Väli-Heikkilän mukaan joskus käydään rajanvetoa, minkä tessin piiriin työ
kuuluu. Etenkin tukipalvelut voivat kuulua myös PAMin sopimusten piiriin.
Siivous kysytyintä palvelua
Melkein
puolelle kotipalveluyrityksistä siivous on kysytyin palvelu, joillekin yrittäjille
kysytyimpiä ovat hoitotyö, asiointi ja ruoanvalmistus. Määrällisesti toiseksi
kysytyintä on ruoanvalmistus ja kolmanneksi asiointi ja neljänneksi eniten kysytään
matkoille saattajaa. Pieniltä yrittäjiltä kysytään lasten tilapäishoitoa,
ikkunanpesua, leivontaa, juhlien hoitamista sekä pihatöitä, ilmenee Euroopan elin- ja
työolojen kehittämissäätiön kodin palveluja koskeneesta Suomen maaraportista vuodelta
2000.
Kun työministeriö selvitytti kotitalousvähennyksen vaikutuksia palvelujen
kysyntään ja työllisyyteen, niin tässä selvityksessä määrällisesti suurimmaksi
ryhmäksi nousivat remonttipalvelut, sitten tulivat siivouspalvelut, piha- ja
puutarhatyöt sekä hoivapalvelut. Keväällä ilmestynyt Kysyntälähtöinen
työllistäminen ja kotitalousvähennys selvitys toteaakin, että kotisiivouksen
markkinat ovat syntyneet kotitalousvähennyksen myötä. Siivouspalveluilla on myös
merkittävä työllistävä vaikutus, sillä esimerkiksi remontit olisi usein tehty ilman
vähennystäkin.
Selvityksen mukaan siivous- ja muiden kotipalveluiden kysynnän kasvu olisi
myönteistä rakenteellisen työttömyyden näkökulmasta, sillä näin työllistetään
ihmisiä, joiden työllistäminen muihin tehtäviin olisi vaikeaa.
Vuonna 2003 kotitalousvähennyksen piirissä tehdyn työn määrä on arvioitu
5 4006 700 henkilötyövuodeksi eli noin 8 000 työpaikaksi.
Selvityksen yrityskyselyn mukaan noin 40 prosenttia siivoojista palkattiin työttömien
joukosta. Edelleen vuonna 2004 uusia työpaikkoja syntyi noin 2 000
henkilötyövuoden verran.
Kotitalousvähennyksen käyttäjämäärä, vähennysten yhteismäärä sekä
vähennyksellä ostettujen palvelujen määrä ovat moninkertaistuneet järjestelmän
voimassaoloaikana. Vuonna 2003 vähennystä käytti noin 120 000 kotitaloutta.
Lähivuosina arvioidaan jopa joka kuudennen (400 000) kotitalouden hyödyntävän
vähennystä. Kotitausvähennys on vähentänyt myös harmaan työn määrää.
Yrittäjien oman arvion mukaan pimeän työn suhteellinen osuus kotitalouspalveluissa on
vähentynyt noin 60 prosentista neljäsosaan.
Kotisiivouksen kysyntä kasvaa ja lähivuosina odotetaan hoiva- ja terveyspalvelujen
kysynnän yleisestikin kasvavan.
Isot rakennus- tai siivousyritykset eivät tarjoa ollenkaan kotitalouspalveluja, koska
muille sektoreille tuotettavat palvelut ovat kannattavampia. Kotitalouspalvelujen
hintataso on myös ongelma. Palvelujen ostajat eivät ole valmiita maksamaan kovin
korkeita hintoja ja moni yrittäjä tarjoaakin palvelua hinnoilla, joissa ei ole huomioitu
sairastumisia, lomia, itsensä kehittämistä tai riittäväntasoista eläkettä ja
vakuutustenkin on oltava kunnossa.
Palkkatyöläinen
1.6.2005 nro 5/05 |