Kädentaitojen arvostus on nuorten keskuudessa nousussa, arvioi opinto-ohjaaja Marja-
Leena Vanninen. Arvionsa hän perustaa siihen, että hakijoiden määrä puu- ja
verhoilualan koulutukseen on Vannisen työpaikalla Helsingin tekniikan alan
oppilaitoksessa viime vuosina kasvanut.
Vielä muutama vuosi sitten kaikki haluisivat opiskelemaan elektroniikkaa, mutta
nyt tilanne on toinen.
Vanninen opettaa entisenä Vallilan ammattikouluna tunnetussa
opinahjossa äidinkieltä ja antaa opinto-ohjausta puualan opiskelijoille. He opiskelevat
puusepiksi, pintakäsittelijöiksi ja verhoilijoiksi.
Vannisen mukaan hakijoita on viime vuosina ollut puualalle enemmän kuin on voitu ottaa
opiskelemaan. Toisaalta myös opintonsa keskeyttäneiden määrä on suuri, mikä on
yleinen ongelma ammatillisissa oppilaitoksissa.
Peruskoulun päättävien ikäluokasta selvästi yli puolet hakeutuu nykyään lukioon.
Viime syksynä opinnot ammatillisessa oppilaitoksessa aloitti noin 28 700
peruskoulunsa päättänyttä nuorta.
Suoraan peruskoulusta tulleilla nuorilla on helposti epärealistisia
käsityksiä tulevasta ammatista ja työstä. Kädentaitojen opiskelu edellyttää vankkaa
motivaatiota ja sitkeyttä, eikä 16-vuotiailla tahdo olla niitä riittävästi,
Marja-Leena Vanninen pohtii.
Puu ja verstas kiehtovat
Marja-Leena Vannisen mukaan monen puualaa opiskelevan nuoren tuulevaisuuden haaveena on
oman yrityksen perustaminen ja yrittäjyyden tuoma itsenäisyys. Opiskelijoista osa on
ylioppilaita. Vannisen arvion mukaan noin puolet valmistuneista jatkaa myöhemmin
opiskelua ammatti- tai taidekorkeakoulussa.
Marja-Leena Vanninen on opettanut Vallilassa parikymmentä vuotta. Koulu on kuitenkin
hänelle jo lapsuudesta tuttu, sillä Vannisen isä opetti samassa koulussa aikoinaan
puusepäksi opiskelevia.
Molemmat vanhempani ovat taitavia käsistään, mutta minulla peukalo on
keskellä kämmentä, Vanninen nauraa.
Hänen mukaansa kädentaitoja voi opiskelemalla kehittää ja niitä opetetaan
Vallilassakin sanan mukaisesti "kädestä pitäen". Silti taustalla on hyvä
olla luontainen taipumus.
Monet puualan opiskelijoista perustelevat ammatinvalintaansa sillä, että he
ovat aina tykänneet näprätä jotain käsillään. Jos kädentaidot ovat heikot, ei
opiskelustakaan oikein tahdo tulla mitään.
Nuoret perustelevat puualan opintojaan myös sillä, että puu on luonnonmukainen,
"hyvältä tuntuva" materiaali. Monia kiehtoo myös käsityöläisyys ja
työskentely verstaassa toimiston sijasta.
Ennen varsin miehinen puuala on Marja-Leena Vannisen mukaan naisistumassa kovaa
vauhtia. Verhoilijoiksi opiskelevista lähes kaikki ovat jo naisia ja puusepiksi ja
pintakäsittelijöiksi opiskelevistakin yhä useampi.
Töitä tarjolla vaihtelevasti
Työelämässä kädentaidoilla on tänä päivänä kysyntää. Kysyntä kuitenkin
vaihtelee eri puolilla Suomea ja eri aloilla.
Esimerkiksi puusepille on töitä varsin hyvin tarjolla ja monenlaisilla
aloilla, Marja-Leena Vanninen sanoo ja mainitsee mm. kalusteasennuksen, huonekalujen
valmistuksen, korjauksen ja entisöinnin sekä teatterien lavastustyöt. Verhoilijoista
monet työllistävät itse itsensä. Verhoilualalla yritykset ovat tyypillisesti pieniä.
Opinto-ohjattavilleen Marja-Leena Vanninen korostaa monipuolisen ammattitaidon
merkitystä ja tietotekniikan hallitsemista.
Puualalla kannattaa opiskella toisiaan tukevia aineita niin, että koko
huonekalun valmistus tietoteknisestä suunnittelusta verhoiluun on hanskassa.
Marja-Leena Vanninen toivoo, että yhteiskunnassa kädentaitoja arvostettaisiin
muutenkin kuin puheissa.
Ammatillisessa opetuksessa työn opetuksesta on leikattu viime vuosina paljon
tunteja säästöihin vedoten. Samalla yleissivistävien aineiden opetusta on lisätty,
tässä perusteluna on käytetty nuorten jatkokoulutusmahdollisuuksien parantamista.
Täytyisi kuitenkin muistaa, että kädentaitoja ei voi oppia muuten kuin itse
tekemällä.
Marja-Leena Vanninen myös toivoisi, että peruskoulun opinto-ohjaajat nykyistä
enemmän esittelisivät lukion ohella ammatillisen koulutuksen tarjoamia mahdollisuuksia.
Omia valmistuvia oppilaitaan Vanninen kehottaa reilusti juhlimaan ammattiin
valmistumistaan. Se on hänen mielestään yhtä tärkeä asia, kuin ylioppilaaksi
pääsy.
Aika monet nykyään juhlivatkin ja pitävät jopa sukujuhlia ylioppilaiden
tapaan, Marja-Leena Vanninen iloitsee.
Pirjo Pajunen
Graafisen
alan opiskelijana olen enemmän silmän, visuaalisuuden taitaja kuin perinteisempien
kädentaitojen. Silti ilman käsiäni en voisi toteuttaa mitään.
Syy alan valintaani pohjautuu koko ikäni kestäneeseen harrastukseen kuvataiteiden
parissa. Pienestä pitäen kynä on ollut parhaimpia kavereitani. Sittemmin olen
löytänyt muitakin työvälineitä. Viimeisimpänä tietokone, joka on päätyöväline
graafisessa työskentelyssä.
Graafinen ala on lähellä arkipäivää oleva kuvallisen ilmaisun muoto. Se on
levittäytynyt kaduille ja koteihin. Mainokset, levynkannet, julisteet, ruokatarvikkeiden
pakkaukset ja kaikki muu mitä kaupasta saa, on päällystetty jonkinlaisella graafisella
ilmeellä. Jokainen esine kertoo kuvapinnoillaan oman tarinansa. Mistä se on tullut,
mihin se on menossa, kuka sen on valmistanut ja miksi tuote ylipäätään on olemassa.
On aina haaste luoda tuotteelle sitä kuvaava ilme. Parhaimmillaan graafinen tuotos voi
olla taidetta siinä kuin hienoin maalaus. On hieno tunne, kun onnistuu tekemään jotain
mielestään säilyttämisen arvoista. Se, että muut voisivat myös nauttia
lopputuloksesta, vaati inspiraation ja vahvan tunteen siitä, että tietää mitä tekee.
Varsinkin tekemisen prosessi on lopputulosta hienompi. Lopputulos on tietysti asiakkaalle
tärkein onko ilme sitä mitä haetaan?
Nykyään kuvan tarkoitus on muuttunut aika paljon. Kuvaa yhdistetään miltei
väistämättä asiaan kuin asiaan. Ihminen on suorastaan turtunut runsaaseen värien ja
muotojen sekamelskaan, ja näin pitää luoda aina vain huikeampia juttuja, jotta ihmiset
saataisiin pysähtymään. Tähän ongelmaan on löydetty oivallinen tehokeino: yhdistää
kuva ja teksti. Tämä muuttaa kuvan ja tekstin suhdetta toisiinsa sekä niiden
merkitystä. Katsojalle saadaan vahvempi viesti. Onkin todellinen haaste saada tuotteille
iskevä ilme, jotta ostaja valitsisi sen kaikkien muiden tuotteiden joukosta.
Graafisella ilmeellä luodaan mielikuvia ja pyritään herättämään asiakkaassa
luottamusta ammattiosaamiseen. Mainonnassa asiakkaalle synnytetään uusia tarpeita:
"En voi elää ilman uutta hienoa tuotetta". Graafisessa viestinnässä oma usko
asiaan auttaa luomaan hyvän lopputuloksen. Mieluummin sitä suunnittelee ilmeen
tuotteelle, joka on tärkeää myös itselle ja johon uskoo.
Uskoa omaan työhön täytyy aina olla.
Samu Honkanen
Kirjoittaja on graafisen alan opiskelija ja
SAKKI ry:n toinen varapuheenjohtaja.