Tupossa toteutuu ensi vuonna prosentti- ja senttilinja, seuraavana vuonna
puhdas prosenttilinja. Jätetäänkö nyt jäähyväiset solidaariselle
palkkapolitiikalle, erikoistutkija Pekka Sauramo Palkansaajien tutkimuslaitokselta?
On liian voimakas ilmaisua sanoa, että heitetään jäähyväiset
solidaarisuudelle, mutta solidaarisuus on pienempää kuin aikaisemmin.
Palkansaajat ovat saamassa palkankorotusten lisäksi tuloverokevennyksiä.
Parantavatko palkankorotukset ja veroale palkansaajien ostovoimaa?
Ostovoima ilman muuta paranee verokevennysten ansiosta, mutta ei kokonaisuudessaan
kasva niin voimakkaasti kuin se on viime aikoina kasvanut verotuksen kevenemisen vuoksi.
Ostovoima kuitenkin kasvaa.
KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori on julkisuudessa esittänyt
huolensa siitä, että valtio ottaa reippailla veroalennuksilla riskin, ja riskin kantavat
aikanaan pienituloiset. Uhkaako julkinen talous järkkyä verokevennysten vuoksi?
Verokevennykset ovat eittämättä aika suuret. Italiassa Berlusconin veroalennukset
johtivat siihen, että ihmiset lähtivät kaduille vastustamaan veroleikkauksia.
Näppituntumalta Vanhasen hallituksen verokevennykset hakkaavat suuruudeltaan
Berlusconin verokevennykset.
Eikö palkansaajien pitäisi riemuita siitä, kun lompakkoon jää vähän enemmän
rahaa, kun verotus kevenee?
Verokevennykset koskettavat palkansaajia. Sellaisten väestöryhmien, jotka ovat
tulonsiirtojen ja julkisten palvelujen varassa, suhteellinen asema vääjäämättä
heikentyy.
Millaisia riskejä ratkaisuun on ladattu nimenomaan pienituloisille ja
työmarkkinoiden ulkopuolella oleville?
Pienituloiset käyttävät enemmän julkisia palveluja kuin hyvätuloiset.
Ymmärrän oikein hyvin Santamäki-Vuoren huolen siitä, että julkisella sektorilla tulee
ennen pitkää ongelmia.
Varallisuusvero poistuu, ja sen uskotaan lisäävän investointihalukkuutta
Suomessa. Onko näköpiirissä, että omistava luokka alkaa nyt investoida ja
työllistää, kun ei tarvitse maksaa varallisuusveroa?
Varallisuusveron merkitys ei ole ollut kovin suuri tähänkään asti. On
harhaluulo, että poistamalla varallisuusvero saadaan investointisysäys aikaiseksi.
Varallisuusvero ei ole ollut este sille, että suomalaisyritykset eivät ole investoineet
Suomeen.
Mitkä investoinnin esteet sitten ovat? Vaikka minkälaisia porkkanoita kannetaan
pöytään, yritykset eivät investoi?
Itse haen syitä investointitaantumaan kahdelta taholta. Toinen on se, että
suomalaiset yritykset kyllä investoivat, mutta eivät Suomeen, vaan rajojen ulkopuolelle.
Toinen seikka on se, että yritykset hakevat selvästi kannattavuuden kasvua sillä, että
ei investoida. Jos pystytään säilyttämään hyvä kannattavuus ilman investointeja,
sitten ei investoida. Hyvä kannattavuus ja hyvä osingonmaksukyky säilyvät. Omistajille
sijoitetun pääoman tuotto on hyvä niissäkin tilanteissa, että yritys ei kasva.
Suomessa yritysten keskimääräinen kannattavuus on ollut viime vuosina erittäin hyvä.
Suhteessa yritysten kannattavuuteen ja tuottavuuden kehittymiseen pidätkö
palkankorotuksia tasapainoisina?
Sen voi suhteuttaa kansantulonkakkuun. En ole vielä yksityiskohtaisesti arvioinut
palkankorotusten vaikutuksia kansantulokakun jakautumiseen, mutta intuitioni sanoo, että
ensi vuonna palkansaajien saama siivu kansantulosta pysyy suurin piirtein ennallaan.
Vuosina 20062007 periaatteessa on mahdollista, että siivu ohenee ainakin, jos
talouskehitys on ripeää. Hitaan kasvun vaiheessa näin ei välttämättä käy.
2000-luvulla tehtyihin keskitettyihin ratkaisuihin nähden uusi tupo on
palkankorotustasoltaan matalin.
Jos funktionaalinen tulonjako eli työn ja pääoman suhde säilyy nykyisellään,
onko tulonjakosuhde edelleen vinoutunut?
Yritysten kannattavuuden puolesta meillä pitäisi olla mahdollisuuksia
investointivetoiseen kasvuun, joka lisää työllisyyttä. Investointivetoiseen kasvuun
liittyy se, että palkkojen kansantulo-osuus kasvaa. Tasapainotilaa ei ole saavutettu;
palkansaajien saama siivu voisi olla suurempi. Oleellinen seikka on se, että pitäisi
päästä kehitysuralle, jossa investoinnit kasvavat ja palkkojen kansantulo-osuus tätä
kautta nousee.
Solmittu sopimus on ristitty muutosturvatupoksi. Onko kokonaisuudessa eväitä
työllisyyden parantamiselle?
Ongelma kiteytyy investointitoimintaan. Itse olen sitä mieltä, että Suomessa
työllisyys ei voi parantua, jos investointitoiminta ei aktivoidu. Kannattavuuden puolesta
edellytykset investointivetoiselle kasvulle on. Jos sitä ei synny, tulkitsen tilannetta
yksinkertaisesti niin, että yritysten pääomantuottovaatimukset ovat nousseet ja niistä
pidetään kiinni hinnalla millä hyvänsä. Hyvää kannattavuutta realisoidaan
omistajille annettuina osinkoina. Tämä on ihan mahdollinen tulevaisuuden kuva.
Viime vuosien kokemus osoittaa, että automaattisesti yritysten kannattavuuden
kasvu ei johda uusiin työpaikkoihin. Kannattavuuden kasvusta voi tulla itsetarkoitus,
eikä voittoja käytetä yritystoiminnan laajentamiseen, vaan osinkojen maksuun.
Onko tupoon liitetystä veropaketista tullut solidaarisuuselementti?
En ole tehnyt laskelmia, mutta sanoisin, että tuloverotuksen kevennykset tämän
hallituskauden aikana parhaassa tapauksessa johtavat siihen, että tulonjako pysyy eri
kotitalouksien välillä muuttumattomana. Palkansaajaväestölle veronkevennykset eivät
tarkoita, että pienituloisten palkansaajien käytettävissä olevat tulot kasvaisivat
prosentteina enemmän kuin suurituloisten.
Pienituloiset palkansaajat ovat julkisten palvelujen varassa enemmän kuin
hyvätuloiset, jolloin pienituloisten palkansaajien asema heikkenee, kuten tulonsiirtojen
varassa elävien eläkeläisten ja työttömien. Huoli syrjäytyneistä pitäisi olla nyt
vahvasti mukana suomalaisessa keskustelussa.
Ei vielä jätetty jäähyväisiä solidaarisuudelle, mutta aiempaa pienempää se on,
arvioi Palkansaajien tutkimuslaitoksen erikoistutkija Pekka Sauramo.