Hämeenlinnan työvoimatoimisto tuli mukaan työvoiman
palvelukeskusten kokeiluun 1.5.2002 ja toiminta vakinaistettiin tämän vuoden alusta.
Mutta johtavan työvoimaohjaajan Tarja Vikmanin mukaan yhteistyö sosiaalitoimen ja
Kelan kanssa ei ollut vierasta aikaisemminkaan, sillä asiakkaat ovat yhteisiä.
Työmarkkinatuella elävä tarvitsee lähes poikkeuksetta niin Kelan asumistukea kuin
sosiaalitoimen toimeentulotukeakin.
Virkamiehet tekevät oman hallinnonalansa työtä, mutta tietämys on karttunut
myös muista aloista. Yhteistyön, käytännössä tiimi- tai parityön tekeminen on nyt
helpompaa, kun asiakkaan tilannetta voidaan tarkastella kokonaisvaltaisesti yli
hallinnonrajojen, toteaa työvoimapalvelukeskuksen johtaja Risto Jokinen, joka
tulee sosiaalitoimen puolelta ja on Hämeenlinnan kaupungin palkkalistoilla.
Työvoimahallinnon palveluksessa oleva Tarja Vikman korostaa, että kaikkein eniten
uudistus näkyy asiakkaan kannalta. Hänen työ- ja koulutusmahdollisuudet, asumis-,
kuntoutustuet, mahdolliset eläkeselvitykset ja muut voidaan hoitaa salata istumalta. Jopa
asiakkaita on saateltu lääkäriinkin. Nuoret, usein koulutuksesta pudonneet ja
syrjäytymisvaarassa olevat tarvitsevat erityistä tukea ja heidän kanssaan tehdään
työllistymispolkuja.
Tiimit asiakkaan tarpeiden mukaan
Meillä kootaan asiakkaan tarpeen mukaan tiimi, joka on yhdessä
selvittämässä asiakkaan tilannetta. Juuri naapurihuoneessa oli työvoimaohjaajan ja
sosiaalityöntekijän lisäksi myös tukiasumisen asiantuntija. Tiimit kootaan tarpeen
mukaan, mutta tavallisin yhdistelmä on työvoimaohjaaja ja sosiaalityöntekijä. Kelan
työntekijällä on huone palvelukeskuksessa ja joskus selvittelyssä on mukana joku
kolmannen sektorin työntekijäkin, sillä se tarjoaa meille niin koulutusta kuin
tukityö- tai harjoittelupaikkojakin, toteaa Vikman.
Palelukeskus palvelee myös seitsemää ympäristökuntaa, joissa osassa on joko
vakinaisia tai satunnaisia palveluaikoja. Palvelukeskusten asiakkaina ovat
pitkäaikaistyöttömät. Noin puolet Hämeenlinnan palvelukeskuksen asiakkaista on alle
25-vuotiaita nuoria. Palvelukeskuksen kustannukset maksetaan puoliksi kuntien ja
työvoimahallinnon kesken. Kuntapuolen kulut jaetaan sen mukaan, kuinka paljon niillä on
työmarkkinatuella olevia.
Hämeenlinnan seudun työvoiman palvelukeskuksessa työskentelee seitsemän
työvoimaohjaajaa, Kelan vakuutussihteeri on toimistolla neljä päivää viikossa, kuusi
Hämeenlinnan kaupungin sosiaalityöntekijää, joista kolme hoitaa
toimeentulotukiasioita, sekä kaupungin tuetusta työllistämisestä vastaava henkilö. Ja
lisäresurssina ovat palvelukeskuksen alueen muiden kuntien sosiaalityöntekijät, sillä
he ovat tiimissä mukana työvoimaohjaajan rinnalla silloin kun asiakas tulee
ympäristökunnista. Periaatteena on, että mukana selvitystyössä on aina oman kunnan
sosiaalityöntekijä.
Tavoitteena aktivoituminen
Niin Risto Jokinen kuin Tarja Vikmankin korostavat, että heidän tärkein tehtävä on
saada asiakkaat aktivoitua. Kaikkia likimainkaan ei pystytä
työllistämään, varsinkaan normaaleille työmarkkinoille, mutta erilaisilla
aktiivisuutta lisäävillä toimilla voidaan alentaa kynnyksiä työhön ja koulutukseen.
Usein aktiivitoimet auttavat asiakasta saamaan otteen omasta elämästään. Se on jo
ensimmäinen askel.
Pitkäaikaistyöttömän tilanne on usein hankala. He ovat tainnutettuja,
masentuneita, turhautuneita ja köyhiä. Vaikka asiat olisivat olleet töissä ollessa
hyvin, niin pitkittynyt työttömyys ja sen mukanaan tuomat taloudelliset ongelmat
lisäävät henkistä kuormitusta. Monelle onkin tärkeää, että voi nähdä
jonkinlaista valoa tulevaisuudessa, toteaa Vikman.
Mutta myös sairaan ja selvästi työkyvyttömän henkilön pääsy vihdoinkin
eläkkeelle on itsetuntoa kohentava asia. Monelle asiakkaalle on tärkeää jo se, että
hän voi tulla keskustelemaan jonkun kanssa, jonkun, joka keskittyy hänen asioihinsa.
Tässä on havainnut, että viranomainen on monelle ainut omainen, arvioi Jokinen.
Jokinen ja Vikman korostavat, että kaikenlainen osallistumisen edistäminen on
tärkeää työttömän usein lannistetulle itsetunnolle. Heilläkin on oikeus olla
yhteiskunnan täysivaltaisia kansalaisia.
Tarvitaan lisää matalan kynnyksen työpaikkoja
Työvoiman palvelukeskuksessa tehdään asiakkaille aktivoivat suunnitelmat ja polut.
Ne sisältävät monenlaisia toimia, sillä pitkäaikaistyöttömän työllistyminen on
pitkä tie. Tarvitaan kuntoutusta, koulutusta, tukityötä, harjoittelua ja lisäksi
pitää huolehtia hänen toimeentulostaan.
Vaikka toimiston asiakaskunta on vaikeimmin työllistettävää, niin kuitenkin
tänä vuonna on sitä kautta 32 henkilöä löytänyt paikkansa vapailta
työmarkkinoilta. Erilaisiin muihin aktiivitoimiin, työllistetyksi tai koulutukseen on
päässyt noin 350 pitkäaikaistyötöntä. Etenkin nuorten ammattitaidon hankkimiseksi on
satsattu koulutukseen ja työpajatyyppiseen ammattitaidon hankkimiseen, korostaa Vikman.
Tarja Vikman kuitenkin valittaa, että normaali työllistymisen kynnys on tänä
päivänä hirvittävän korkea. Työnantajat haluavat täysin valmiita työntekijöitä.
Aikaisemmin Vikmanin mukaan työnantajat olivat enemmän halukkaita kouluttamaan uuttaa
työntekijää ammatin saloihin.
Meillä tarvittaisiin myös enemmän matalan kynnyksen työpaikkoja. Lisäksi
pitäisi satsata enemmän päihde- ja mielenterveyspalveluihin, sillä työttömyyden
aiheuttamia ongelmia pitäisi kyetä hoitamaan. Hämeenlinnaan tarvittaisiin lisää
erilaisia tukityöpaikkoja ja sosiaalisen yrityksenkin mahdollisuutta parhaillaan
selvitellään, kertoo Vikman.
Aino Pietarinen
Teksti ja kuva