vane.jpg (302 bytes)

tee.jpg (2675 bytes)

Jätekuljettajan työsuojelussa riittää tekemistä

"Jotkut repivät vaikka hevosen kyytiin"

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Jotkut ihmiset luulevat, että roskikseen voi laittaa mitä vain. Yksi hurjimmista jäteautonkuljettaja Pekka Ryynäsen kokemuksista on tiiliskivillä täytetty pahvisäkki, jota kahteen mieheen ei saatu nostetuksi auton lavalle.

– Vikaa on myös jätekuljettajissa, Ryynänen sanoo. Jotkut repivät vaikka hevosen kyytiin.

Pekka Ryynäsellä on 14 vuoden kokemus jätehuollosta. SOL-Ympäristöpalvelut Oy:n pääluottamusmiehenä nykyisin toimiva Ryynänen sanoo, että ammattinsa osaavista jäteauton kuljettajista on pulaa. Pääkaupunkiseudulla jätekuljetukset työllistävät puolisen tuhatta miestä, joista SOL:n palkkalistoilla on noin 80.

Jotkut ihmiset luulevat, että roskikseen voi laittaa mitä vain, tuumaa jäteautonkuljettaja ja SOL-Ympäristöpalvelujen pääluottamusmies Pekka Ryynänen. Foto: MATTI YLIROTUKesätyönähän nämä hommat sujuvat helposti, mutta talvella sitten kysytään miestä, kun pitää vetää täysiä laatikoita lumihangessa.

Jäteastioiden turvallista käsittelyä varten on tehty määräykset, mutta taloyhtiöiden huoltomiehetkään eivät aina tunnu niistä välittävän. Omakotialueilta jäteautonkuljettaja saa varautua yllätyksiin. Yksi hurjimmista Ryynäsen kokemuksista oli tiiliskivillä täytetty pahvisäkki, jonka lavalle nostamiseen kahden miehen voimat eivät riittäneet. Tietysti säkkikin repesi pohjasta.

Pääkaupunkiseudun jäteautonkuljettajat järjestivät keväällä yhdessä alan yritysten kanssa kampanjan, jossa vedottiin asukkaisiin ja huoltomiehiin, jotta jäteastioihin ei lastattaisi kohtuuttomia kuormia. "Vältä ylipainoa, säästät poikien selkää" –iskulauseella asukkaita neuvottiin ruokkimaan jäteastiaa sopivasti.

– Ympäristötietoisuuden lisääntyminen näkyy toki lajittelun kehittymisenä, Ryynänen sanoo. Vielä runsas kymmenen vuotta sitten lajittelussa tehtiin ainoastaan jako kahteen: oli astiat sekajätteelle ja keräyspaperille. Nyt on näiden lisäksi erikseen keräysastiat biojätteelle, kartongille ja pahville. SOL-ympäristöpalvelut kerää lisäksi erikseen vielä Helsingin keskustan toimistoista valkoisen konttoripaperin.

Kaksoismiehitys parantaisi työturvallisuutta

Monipuolistunut lajittelu ei kuitenkaan ole vaikuttanut työasentoihin. Työtapaturmia on saatu merkittävästi vähenemään, mutta edelleen jätekuljetus kuuluu onnettomuusalttiiden alojen kärkijoukkoon.

Pääkaupunkiseudun Yhteistyövaltuuskunnan YTV:n toimet eivät tässä suhteessa ole riittäviä. Ryynänen sanoo jämerästi, että YTV:n toiminta kyllä näyttää ulospäin hyvältä, mutta todellisuudessa työturvallisuustyö on liian heiveröistä. Kehitys on mennyt huonompaan suuntaan, kun aikaisempi kaksoismiehitys on poistettu jäteautoista. Se olisi työturvallisuuden kannalta parasta.

– Minun mielestäni YTV voisi sisällyttää kilpailuehtoihin autojen kaksoismiehityksen. Nykyiset kilpailusäännökset on tehty pelkästään kustannusjahtia ajatellen.

Ryynänen arvelee, että taloyhtiöissä opittaisiin oikeat kuormitussäännöt nopeasti, kun asukkaat joutuisivat muutaman kerran panemaan jäteastian sisällön uusiksi.

Ryynänen myöntää, että kuljettajienkin asennekasvatuksessa riittää vielä töitä. Jotkut repivät vaikka hevosen kyytiin.

Itse olen myös ollut noissa asioissa yhtä tyhmä ja nyt saan maksaa siitä. Paikat eivät ole kunnossa.

Ryynäsen omaan tapaturmatilastoon sisältyy vain nilkan venähdys, mutta laatikoiden ja säkkien repimisestä on aiheutunut pysyvänä seurauksena olkapäiden väljentyminen. Vakituisen piirin ajamisen aikoihin "iltapalaksi" piti luvattoman usein ottaa särkylääkettä.

Pääluottamusmiehen tehtävien vuoksi Ryynänen on nykyisin heittomiehenä, joka lähetetään paikkaamaan puuttuvaa miehitystä. Alan ay-toiminta on muutamassa vuodessa terävöitynyt. Kahden käden sormin laskettavissa olleesta järjestäytyneiden joukosta on nyt kasvanut yli 90-prosenttisesti liittoon kuuluva porukka. Jäteautonkuljettajat kuuluvat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliittoon AKT:oon.

Pääluottamusmiehellä on alkukesästä ollut helteiset oltavat, kun yrityksen johto on käynnistänyt yt-neuvottelut palkkojen alentamisesta. Työntekijäpuoli on esittänyt vaihtoehtona työsuojelun tehostamista. Tähän päästäisiin mm. vähentämällä ylitöitä ja ehkäisemällä työtapaturmia. Sairauspoissaolojen vähentäminen on eri selvitysten mukaan yritykselle erittäin merkittävää tuottavuustyötä.

Alan palkkakehitys on muutenkin viime vuosina mennyt huonoon suuntaan. YTV:n kilpailuttamisen alettua ovat palkat liukuneet tuntuvasti alaspäin. Ryynänen on laskenut, että hänen oma vuosipalkkansa on kymmenessä vuodessa pienentynyt 6 000 eurolla.

Eino Nykänen

Palkkatyöläinen 7.7.2004 nro 6/04

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)