Vikaa on myös jätekuljettajissa, Ryynänen sanoo. Jotkut
repivät vaikka hevosen kyytiin.
Pekka Ryynäsellä on 14 vuoden kokemus jätehuollosta. SOL-Ympäristöpalvelut Oy:n
pääluottamusmiehenä nykyisin toimiva Ryynänen sanoo, että ammattinsa osaavista
jäteauton kuljettajista on pulaa. Pääkaupunkiseudulla jätekuljetukset työllistävät
puolisen tuhatta miestä, joista SOL:n palkkalistoilla on noin 80.
Kesätyönähän nämä hommat sujuvat helposti, mutta talvella sitten
kysytään miestä, kun pitää vetää täysiä laatikoita lumihangessa.
Jäteastioiden turvallista käsittelyä varten on tehty määräykset, mutta
taloyhtiöiden huoltomiehetkään eivät aina tunnu niistä välittävän. Omakotialueilta
jäteautonkuljettaja saa varautua yllätyksiin. Yksi hurjimmista Ryynäsen kokemuksista
oli tiiliskivillä täytetty pahvisäkki, jonka lavalle nostamiseen kahden miehen voimat
eivät riittäneet. Tietysti säkkikin repesi pohjasta.
Pääkaupunkiseudun jäteautonkuljettajat järjestivät keväällä yhdessä alan
yritysten kanssa kampanjan, jossa vedottiin asukkaisiin ja huoltomiehiin, jotta
jäteastioihin ei lastattaisi kohtuuttomia kuormia. "Vältä ylipainoa, säästät
poikien selkää" iskulauseella asukkaita neuvottiin ruokkimaan jäteastiaa
sopivasti.
Ympäristötietoisuuden lisääntyminen näkyy toki lajittelun kehittymisenä,
Ryynänen sanoo. Vielä runsas kymmenen vuotta sitten lajittelussa tehtiin ainoastaan jako
kahteen: oli astiat sekajätteelle ja keräyspaperille. Nyt on näiden lisäksi erikseen
keräysastiat biojätteelle, kartongille ja pahville. SOL-ympäristöpalvelut kerää
lisäksi erikseen vielä Helsingin keskustan toimistoista valkoisen konttoripaperin.
Kaksoismiehitys parantaisi työturvallisuutta
Monipuolistunut lajittelu ei kuitenkaan ole vaikuttanut työasentoihin. Työtapaturmia
on saatu merkittävästi vähenemään, mutta edelleen jätekuljetus kuuluu
onnettomuusalttiiden alojen kärkijoukkoon.
Pääkaupunkiseudun Yhteistyövaltuuskunnan YTV:n toimet eivät tässä suhteessa ole
riittäviä. Ryynänen sanoo jämerästi, että YTV:n toiminta kyllä näyttää ulospäin
hyvältä, mutta todellisuudessa työturvallisuustyö on liian heiveröistä. Kehitys on
mennyt huonompaan suuntaan, kun aikaisempi kaksoismiehitys on poistettu jäteautoista. Se
olisi työturvallisuuden kannalta parasta.
Minun mielestäni YTV voisi sisällyttää kilpailuehtoihin autojen
kaksoismiehityksen. Nykyiset kilpailusäännökset on tehty pelkästään kustannusjahtia
ajatellen.
Ryynänen arvelee, että taloyhtiöissä opittaisiin oikeat kuormitussäännöt
nopeasti, kun asukkaat joutuisivat muutaman kerran panemaan jäteastian sisällön
uusiksi.
Ryynänen myöntää, että kuljettajienkin asennekasvatuksessa riittää vielä
töitä. Jotkut repivät vaikka hevosen kyytiin.
Itse olen myös ollut noissa asioissa yhtä tyhmä ja nyt saan maksaa siitä. Paikat
eivät ole kunnossa.
Ryynäsen omaan tapaturmatilastoon sisältyy vain nilkan venähdys, mutta laatikoiden
ja säkkien repimisestä on aiheutunut pysyvänä seurauksena olkapäiden väljentyminen.
Vakituisen piirin ajamisen aikoihin "iltapalaksi" piti luvattoman usein ottaa
särkylääkettä.
Pääluottamusmiehen tehtävien vuoksi Ryynänen on nykyisin heittomiehenä, joka
lähetetään paikkaamaan puuttuvaa miehitystä. Alan ay-toiminta on muutamassa vuodessa
terävöitynyt. Kahden käden sormin laskettavissa olleesta järjestäytyneiden joukosta
on nyt kasvanut yli 90-prosenttisesti liittoon kuuluva porukka. Jäteautonkuljettajat
kuuluvat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliittoon AKT:oon.
Pääluottamusmiehellä on alkukesästä ollut helteiset oltavat, kun yrityksen johto
on käynnistänyt yt-neuvottelut palkkojen alentamisesta. Työntekijäpuoli on esittänyt
vaihtoehtona työsuojelun tehostamista. Tähän päästäisiin mm. vähentämällä
ylitöitä ja ehkäisemällä työtapaturmia. Sairauspoissaolojen vähentäminen on eri
selvitysten mukaan yritykselle erittäin merkittävää tuottavuustyötä.
Alan palkkakehitys on muutenkin viime vuosina mennyt huonoon suuntaan. YTV:n
kilpailuttamisen alettua ovat palkat liukuneet tuntuvasti alaspäin. Ryynänen on
laskenut, että hänen oma vuosipalkkansa on kymmenessä vuodessa pienentynyt 6 000
eurolla.
Eino Nykänen